احتمال رفع فیلتر فیس‌بوک چند روز پس از روی کار آمدن رسمی دولت دکتر روحانی، سایت هاشمی رفسنجانی در اقدامی معنادار و

همزمان با درخواست‌ها و خوش‌بینی کاربران فیس‌بوک به رفع فیلتر این شبکه اجتماعی در ایران، جمله‌ای مثبت از هاشمی رفسنجانی را که سال گذشته بیان شده بود بازنشر کرد؛ در حالی که تا کمتر از دو هفته دیگر وزیر جدید ارتباطات بر کرسی می‌نشیند و آن زمان کلید دولت امکان باز کردن قفل فیلترینگ را خواهد داشت.به گزارش ایران نت، در ادامه نوشت: شنیده‌ها حاکی از تصمیم دولت روحانی برای گشوده شدن دایره سایت‌هایی است که به دلایل عجیب و یا با نگاهی سیاسی فیلتر شده‌اند.دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی با انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی، گفته بود که شرایط فعلی اینترنت را در شأن مردم نمی‌داند و یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید، سازماندهی به وضعیت کنونی فضای مجازی است.هاشمی در همایش تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای که خرداد ماه سال ۹۱ در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد به بیان نکاتی متفاوت درباره انقلاب‌های منطقه و ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی پرداخته بود که گزیده سخنان مرتبط با موضوع ابزارهای جدید اطلاع رسانی و فیس‌بوک در پی می‌آید.
«نقطه ضعف همه کشورهای جهان سوم این است که اجازه نمی‌دهند احزاب در آنها شکل بگیرند. اگر احزاب در این دولت‌ها شکل می‌گرفت و مردم وارد صحنه می‌شدند و اصلاحات به وجود می‌آمد دیگر انقلابی صورت نمی‌گرفت. در این شرایط نیروهای سیاسی و فرهیخته عمیقاً ناراضی هستند که به بازی گرفته می‌شوند. اگر در مسیر درست به حضور نیروهای سالک، خیرخواه و باسواد به صورت NGO ها و احزاب بزرگ اجازه فعالیت داده می‌شد دیگر نیازی به انقلاب نبود. اصلاحات مفیدتر از انقلاب جامعه را به سمت درستی حرکت می‌دهد. امروز عصر انفجار اطلاعات است و این مهم‌ترین تفاوت شرایط زمانی برای انقلاب ما و انقلاب‌های امروز منطقه است. قیام ۱۵ خرداد را که مردم ما انجام داده‌اند و شهدای بسیاری داشت در دنیا بسیار کم مطرح شد. روزنامه‌های خارجی تنها چند کلمه‌ای و آن هم حرف‌های رژیم را می‌نوشتند اما اکنون وقتی یک خبرنگار به زندان می‌رود در کل دنیا پخش می‌شود. رسانه‌های آزاد و مخصوصاً سایت‌ها که درگیر دولت نیستند گاهی هم با اغراق و بزرگ‌نمایی این موضوعات را مطرح می‌کنند. این گونه انفجار اطلاعات دیگر بسته نمی‌شود البته عوارض بدی هم دارد اما ما برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند این جریان‌ها خطرناک است فکر می کنیم این جریان به سعادت بشریت کمک می‌کند و چیز مبارکی در دنیاست. امروز یک صفحه فیس بوک که هزینه‌ای برای مردم ندارد تبدیل به موضوع خبری در تمام تلویزیون‌ها و دستگاه‌های دنیا می‌شود.»
با توجه به نزدیکی دیدگاه‌ها و نیز نیروهای مورد استفاده دکتر روحانی به هاشمی رفسنجانی، بازنشر این نظر هاشمی در این مقطع نشانه قوی احتمال رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس بوک است که بنا بر آمارهای منتشر شده چند میلیون از ایرانیان در آن عضویت دارند.هم اکنون فرزندان و دیگر اعضای خانواده بسیاری از مقامات کشوری و نیز برخی از مسولان رده پایین‌تر و همچنین بسیاری از فعالان سیاسی و تقریبا اکثریت فعالان مطبوعاتی و همچنین بسیاری از چهره‌های شناخته شده دیگر حوزه‌ها، صفحاتی به نام خود در فیس‌بوک دارند که هر از گاهی برخی از آنها در رسانه‌ها هم بازتاب پیدا می‌کند.نکته جالب اینکه طبق گفته مسئولان (از جمله مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی)، «عضویت در این شبکه‌ها به‌طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود»! موضوعی که از نظر افکار عمومی توجیه شدنی نیست؛ آخر اگر عضویت در آن جرم نیست و مردم بخواهند وارد آن بشوند پس چرا ابتدا با قرار دادن فیلتر، جلوی این عمل غیرمجرمانه(دسترسی به فیس بوک) گرفته می‌شود تا بعد از آن گفته شود که عبور از فیلتر، عملی مجرمانه است؟

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *