گوگل اخیراً در ای‌میلی به توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی اعلام کرده است که به کاربران امکان خواهد داد تا از به اشتراک‌گذاری شناسه تبلیغاتی خود جلوگیری کنند. شناسه تبلیغاتی (Advertiser ID) نوعی شناسه منحصربه‌فرد برای هر دستگاه است که قابلیت تنظیم مجدد دارد و بازاریابان با استفاده از آن، حرکت میان اپ‌ها را از سوی کاربران ردیابی می‌کنند. این اقدام گوگل حدود شش هفته پس از آن رخ داده که اپل در به‌روزرسانی تازه iOS 14.5 تغییری مشابه را برای تقویت حریم خصوصی کاربران به کار گرفته است. در واقع با توجه به در پیش بودن کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل، گوگل با دادن مجوز کنترل ردیابی به کاربران قصد دارد در رقابت با اپل عقب نماند.
ابرشرکت آمریکایی در یکی از صفحات پشتیبانی وب‌سایت خود، جزئیات و چگونگی انصراف کاربران از ردیابی توسط اپلیکیشن‌های غیر گوگلی را تشریح کرده که البته مباحثی را در پی داشته است. بر اساس اخبار منتشرشده توسط Financial Times، گوگل تا پایان سال جاری میلادی این قابلیت را به کاربران خود ارائه خواهد کرد و امکان خاموش یا روشن کردن اشتراک شناسه تبلیغاتی را فراهم خواهد آورد. گفتنی است شناسه‌ تبلیغاتی علاوه بر ردیابی تبلیغاتی، در دوران بیماری COVID-19 نیز به عنوان ابزاری برای رهگیری صاحبان دستگاه‌ها به کار رفت که البته با برخی مشکلات امنیتی نیز همراه بود. کاربران اندروید با استفاده از سیاست جدید حریم خصوصی فروشگاه پلی استور نه تنها می‌توانند این شیوه ردیابی را محدود کنند، بلکه قادر خواهند بود از دسترسی دیگر شناسه‌های دستگاه که توسط توسعه‌دهندگان برای ردیابی فعالیت کاربر استفاده می‌شود، جلوگیری به عمل آورند.

مطابق اعلام گوگل، کسانی که پس از اجرای این شیوه، برای دست‌یابی به شناسه‌های تبلیغاتی آن دسته از کاربران اقدام کنند که امکان دسترسی را قطع کرده‌اند، به جای شناسه، تنها «رشته‌ای از چند صفر» را مشاهده خواهند کرد. البته برای کمک به توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان خدمات تبلیغاتی و تحلیلی، در کنار احترام به انتخاب کاربر، آن‌ها می‌توانند برای انتخاب گزینه انصراف از شناسه تبلیغاتی، نوتیفیکیشنی دریافت کنند. به علاوه، برنامه‌هایی که بر اساس اندروید 12 طراحی شده‌اند، باید مجوزهای مورد استفاده در سرویس گوگل پلی را در شناسنامه اپلیکیشن (manifest file) ذکر کنند.

البته در حال حاضر کاربران اندروید می‌توانند به گزینه «انصراف از شخصی‌سازی تبلیغات» از طریق مسیر Settings>Google>Ads دسترسی داشته باشند، اما اپلیکیشن‌ها همچنان می‌تواند با دور زدن انتخاب کاربر، شناسه تبلیغاتی او را در اختیار داشته باشد چرا که این شناسه برای مقاصد تحلیلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف iOS هنوز مشخص نیست که ویژگی جدید ردیابی گوگل به طور پیش‌فرض در چه حالتی قرار خواهد داشت و گوگل آن را به عنوان انتخابی فعال ارائه می‌کند یا در میان حجم زیادی از تنظیمات خواهد گنجاند. پرسشی که احتمالاً پاسخ آن تا زمان عرضه نسخه نهایی اندروید 12 آشکار خواهد شد.
گوگل در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به حریم خصوصی و تصویر کاربران از رویکرد خود در این زمینه نشان داده است. شرکت آمریکایی طی سال‌های گذشته مجموعه‌ای از کنترل‌های حریم خصوصی را به تدریج به پلتفرم اندروید افزوده است که قدمت آن‌ها به قابلیت انتخاب مجوز دسترسی در اندروید 6.0 Marshmallow بازمی‌گردد. اما تکیه اپل بر حریم خصوصی به عنوان مزیت اصلی رقابتی، فشار جدیدی را در بازار ایجاد کرده است که گوگل برای حفظ موقعیت خود ناچار از پاسخ‌گویی به آن است.

در واقع مسائل حریم خصوصی به رویه‌ای فراگیر در این کمپانی بدل شده که ایجاد سیستم تازه ردیابی کاربر و محدود کردن ثبت فعالیت‌ها به سرورهای خود شرکت از آن جمله است. به این ترتیب هرچه ویژگی‌های بیشتری برای ایمنی سیستمعامل و سرویسهای یکپارچه آن ایجاد شود، اعتماد مشتریان نیز افزایش خواهد یافت و جایگاه شرکت و سهم بازار آن حفظ خواهد شد.

سیاست جدید گوگل با رویه شفافیت ردیابی اپ‌ها (App Tracking Transparency) در دستگاه‌های اپل شباهت کاملی دارد. با این حال در صفحه راهنمای شناسه‌های تبلیغاتی گوگل، این تغییر به عنوان نوعی «انصراف» از سوی کاربر توصیف شده، حال آن که شیوه مورد استفاده در iOS بیشتر نوعی «انتخاب» است. زیرا در آنجا هنگام باز شدن یک اپلیکیشن برای نخستین بار، به صراحت از کاربر پرسیده می‌شود که آیا تمایل دارد این اپ او را ردیابی کند یا خیر.

البته اگر شیوه اجرای ویژگی جدید اندروید با رویکرد اپل شباهت داشته باشد، شمار زیادی از کاربران اجازه ردیابی را نخواهند داد و این امر ممکن است مانع گردآوری و فروش داده‌های کاربری توسط اپ‌ها شود. اما در مقابل اگر گزینه انصراف در میان منوهای بسیار تنظیمات پنهان باشد، احتمالاً تأثیر چندانی بر تبلیغدهندگان و نوع استفاده داده‌ها توسط برنامه‌های کاربردی نخواهد داشت.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *