تابستان که فرا می‌رسد بازار کالا و خدمات گوناگون رونق می‌گیرد. می‌خواهد این کالاها در حوزه کالاهای کامپیوتری باشد یا در حوزه کالاهای دیجیتال و صوتی و تصویری و…در هر حال هر سال بازار خرید و فروش کالاهای حوزه آی‌تی و دیجیتال در این ایام گرم و پررونق است و در بازار شاهد عرضه نمونه‌ها و مدل‌های جدید هستیم

اما گویا امسال بنا به دلایل گوناگونی چون شرایط خاص سیاسی و اقتصادی جامعه وضعیت بازار با سال‌های قبل متفاوت است و نه تنها میزان تقاضا در بازارهای گوناگون در حد و اندازه سال‌های قبل نیست، بلکه شاهد یک چهره کاملا متفاوت از بازار نسبت به سال‌های قبل هستیم.این موضوع در بازار کالاهای کامپیوتری محسوس‌تر است تا کالاهای حوزه دیجیتال. دلایل گوناگونی در رابطه با این موضوع مطرح شده است که در این گزارش ما ضمن بررسی بازار کالاهای حوزه دیجیتال، کامپیوتر و صوتی و تصویری به بررسی علت این تغییرات پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:
** مشتریان بازار کامپیوتر در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها
چهره امسال بازار کامپیوتر با یکی دو هفته قبل هم بسیار متفاوت است. چه برسد به ماه‌ها یا سال گذشته !
حقیقت این است که از زمانی که قیمت دلار آزاد و سکه روندی نزولی در پیش گرفته است (از حدود یک هفته گذشته) اوضاع و احوال بازار کامپیوتر به شدت دستخوش تغییر شده است و مشتریان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید خودداری می‌کنند. مگر آنها که نیاز مبرم و جدی به کالاهای این حوزه داشته باشند!
از طرفی در بازار شاهد کاهش قیمت‌ها از جانب برخی از کسبه و از سوی دیگر شاهد مقاومت گروهی از کسبه در مقابل کاهش قیمت‌ها هستیم. برخی نیز قیمت‌ها را بیشتر از حدی که باید کاهش داده‌اند و به این ترتیب در بازار کامپیوتر شاهد سه دستگی قیمت و سرگردانی شدید خریداران هستیم. در چنین وضعیتی خریداران از خرید کالا امتناع کرده و منتظر ثبات قیمت‌ها هستند.
بگذریم از اینکه برخی از کسبه از عرضه کالاهای گران قیمت در بازار خودداری می‌کنند و منتظر ثبات وضعیت بازار هستند.
از طرف دیگر این روزها پیش‌بینی‌هایی که از جانب برخی درباره وضعیت بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی و کامپیوتری می‌شود تا حدود زیادی موجب شده است تا خریداران، حتی آنهایی که نیاز مبرم و فوری به کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی دارند به امید ارزان‌تر شدن این کالاها در آینده نزدیک برای خرید تعلل کنند.
کاهش نرخ سکه و دلار آزاد طی روزهای اخیر این پیش‌بینی‌ها را قوت بخشیده و خریداران را به این فکر انداخته است که در روزهای آینده در پی آرام شدن اوضاع و احوال سیاسی و اقتصادی، شاهد بازگشت آرامش به بازار کالاهای گوناگون و همچنین کامپیوتر نیز خواهیم بود. احمد ابراهیم‌زاده، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت، در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، اگر چه بازار کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ و تبلت روزهای بسیار بی‌رونقی را می‌گذراند، اما در هر حال بازار خدمات همچنان گرم است و معدود افرادی نیز برای خرید برخی از تبلت‌های ارزان آندرویدی با میانگین قیمت 400 تا 600 هزار تومان و برخی از لپ‌تاپ‌های یک میلیون و 200 تا دو میلیون تومانی اقدام می‌کنند.
شایان پروانه،یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر در پاساژ کامپیوتر پایتخت نیز به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: در شرایط فعلی فقط بازار خدمات در حوزه کامپیوتر گرم است و کالاهای ارزان یا آنهایی که بیشترین کاهش قیمت را طی مدت اخیر تجربه کرده‌اند.
به گفته این فعال بازار، طی مدت اخیر (یک هفته گذشته) محصولات برندهای گران قیمت به شدت در بازار کمیاب شده و فروشندگان در این رابطه قیمت‌های پرتی ارائه می‌کنند؛ زیرا به هیچ وجه به آینده بازار اعتماد ندارند. این فعال بازار افزود: به نظر می‌رسد تا اوایل مهر ماه و مشخص شدن سیاست‌های دولت جدید وضعیت بازار به همین منوال باشد
** خریداران دست از سر بازار تلویزیون بر نمی‌دارند
بر خلاف بازار کامپیوتر یا به‌طور خاص‌تر بازار لپ‌تاپ و تبلت، در بازار تلویزیون، به ویژه نمونه‌های سه بعدی بازاری گرم را شاهد هستیم.
به گفته فعالان بازار، البته رونق بازار به اندازه سال‌های قبل نیست؛ ولی در مقایسه با سایر کالاها بازار تلویزیون و به ویژه سه بعدی‌ها رونقی نسبی دارد.علی مطلق یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: طی مدت اخیر شرکت‌های عرضه‌کننده تغییری در قیمت‌ها (کاهش قیمت در پی کاهش نرخ دلار) اعمال نکرده‌اند؛ زیرا این منطقی نیست که با کاهش یک هفتگی قیمت دلار، واردکنندگان و تولیدکنندگانی که کالاها را با دلار گران وارد بازار کرده‌اند حالا برای جلب مشتری قیمت‌ها را کاهش دهند.
روزبه سعادت، یکی دیگر از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: طی مدت اخیر با توجه به هدایای ویژه‌ای که بابت خرید به خریداران کالاهای صوتی و تصویری ارائه شده است، بازار خرید و فروش این کالاها رونق دارد و در این بین سه‌بعدی‌هایی با سایز بالاتر از 47 اینچ مخاطبان بسیار زیادی دارند.
به گفته این فعال بازار، به غیر از سه‌بعدی‌های LED، نمونه‌های پلاسما مخاطبان بسیاری یافته‌اند که در مورد پلاسماها سایزهای بالاتر از 50 اینچ بیشترین میزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.نمونه‌های LED و LCD نیز در شهرستان‌ها مخاطبان بسیار زیادی دارند.
علیزاده، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری هم با بیان این مطلب که در پی افزایش تقاضا برای تلویزیون‌های سه بعدی بازار خرید و فروش کالاهای جانبی و مرتبط نظیر پخش‌کننده‌های بلوری و سینماهای خانگی سه بعدی و… نیز رونق گرفته است، گفت: بر خلاف سایر کالاها به بازار لوازم صوتی و تصویری امیدواریم و این را مدیون تولیدات داخلی هستیم.

** بازار گوشی در انتظار روزهای خوش
در بازار گوشی نیز مانند بازار کالاهای کامپیوتری و بر خلاف بازار تلویزیون شاهد کاهش نسبی قیمت طی هفته گذشته بوده‌ایم. ضمن اینکه طی خرداد ماه گذشته به دلیل شرایط سیاسی و فضای انتخاباتی بازار روزهای بی‌رونقی را گذراند.
اکنون نیز با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار خبری از رونق نیست و بازار گوشی‌های گران‌قیمت و میان‌قیمت با رکود مواجه است؛ اما فعالان بازار به روزهای آینده و به ویژه تیر ماه امید فراوانی دارند. به گفته حمزه، یکی از فعالان بازار گوشی، یکی از دلایل رکود بازار تلفن همراه در ماه گذشته را می‌توان مسائل سیاسی در کشور دانست؛ چرا که بیشتر مشتریان به بهانه ارزان‌تر شدن خرید خود را به زمان دیگر موکول کردند.
به گفته این فعال بازار، در شرایط فعلی که قیمت‌ها در حدود 10 تا 40 هزار تومان کاهش یافته است محدود تقاضایی که در بازار وجود دارد مربوط به گوشی‌هایی با میانگین قیمت 200 تا 350 هزار تومان است.
یکی دیگر از فعالان بازار نیز با بیان این مطلب که فروشندگان تمایلی به فروش گوشی‌های گران قیمت ندارند، گفت: برخی از کسبه به بهانه‌های گوناگون قیمت گوشی‌های خود را افزایش می‌دهند.
مثلا نمونه‌های سفید رنگ یا بژ و یا … را با حدود 50 تا 60 هزار تومان افزایش قیمت به فروش می‌رسانند و به این ترتیب کاهش قیمت‌ها را در بازار جبران می‌کنند. در هر حال فعالان بازار اعلام کرده‌اند که بازار گوشی هم مانند لپ‌تاپ در انتظار رونق در روزهای آینده است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *