در پی انتشار اخباری مبنی بر اختلال در یکی از درگاه‌های اینترنت، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: هرگونه قطعی و اختلال در این زمینه را تکذیب می‌کند.

مهدی خدایی – مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت – در گفت‌وگویی با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران  اعلام کرد: همان طور که پیش از این هم اعلام کرده‌ایم پهنای باند اینترنت کشور از طریق درگاه‌های مختلفی تامین می‌شود و پس از تامین این پهنای باند میان شرکت‌های مختلف تقسیم می‌شود.وی ادامه داد: حال اگر در یک درگاه اختلال و مشکلی ایجاد شود بی شک شرکت‌های مختلف این مساله را درک کرده و با مشکل مواجه می‌شوند اما اگر تنها یک شرکت مدعی داشتن مشکل به دلیل اختلالات بین الملل باشد نمی‌توان این حرف را معیار دانست و این مشکل به خود آن شرکت برمی گردد نه شرکت ارتباطات زیرساخت. خدایی در پایان یادآور شد: در حال حاضر 463 STM1 معادل 71.76 گیگابیت از طریق هشت درگاه تامین می شود.
نزدیک به صددرصد جمعیت کشور تحت پوشش سرویس‌های ICT
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر با همگانی شدن سرویسهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مواجه هستیم و بر همین اساس 96 درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش سرویسهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارند. به  محمد علی فرقانی – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در خصوص فعالیت های رگولاتوری در دستیابی به بازار رقابتی و متوازن برای ارائه خدمات نوین و فراگیر با قیمت منصفانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در راستای ایجاد بازار رقابتی و متوازن برای ارائه خدمات نوین رگولاتوری قدمهای موثری برداشته که بر همین اساس پروانه فعالیت در حوزه سرویسهای ارتباطی، فناوری اطلاعات و رادیوئی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی صادر شده است. فرقانی گفت: اعطای پروانه‌های اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن همراه، پروانه اپراتور اول پست، پروانه شبکه علمی کشور، پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری (FTTX) و صدها پروانه ارائه سرویسهای ارتباطی و فناوری اطلاعات و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و تاسیس و بهره‌برداری از شبکه‌های رادیوئی جزو فعالیتهای رگولاتوری به منظور ایجاد تعادل و توازن در ارائه سرویس ها و خدمات ICT است. معاون وزیر ارتباطات ، در پاسخ به این سوال که صدور پروانه فعالیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چه نتایجی را در پی داشته است گفت: این موضوع علاوه بر افزایش ظرفیتهای درآمدی برای دولت، شاخصهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز ارتقاء داده است. وی ادامه داد: بر همین اساس ضریب نفوذ تلفن ثابت از 29 درصد به 36 درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه از 27.12 درصد به 73.78 درصد و ضریب نفوذ کاربران اینترنت به 68.32 درصد افزایش یافته است.
مشخص شدن استانداردهای مدیریت خدمات در شرکتهای سرویس دهنده IT
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان از اجرای پروژه پژوهشی «تعیین روش استاندارد مدیریت خدمات در شرکت های سرویس دهنده فناوری اطلاعات»، در استان اصفهان خبر داد. به گزارش ایسنا، تقی شفیعی اظهار کرد: به منظور تعریف استاندارد ارائه سرویسهای فناوری اطلاعات از مرحله طراحی سرویس تا مرحله پیاده سازی و سپس واگذاری و پشتیبانی از سرویس برای شرکتهای ارائه دهنده سرویسهای فناوری اطلاعات، پروژه پژوهشی «تعیین روش استاندارد مدیریت خدمات در شرکت های سرویس دهنده فناوری اطلاعات»، در استان اصفهان اجرا می شود. وی گفت: اجرای این پروژه می تواند باعث بهبود ارائه‌ی خدمات به مشتریان و استقرار شاخص های مدون و مشخص برای نظارت و پایش سازمانهای ارزیابی کننده (نظیر سازمان تنظیم مقررات)، شود. شفیعی تصریح کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان از زمان افتتاح سعی بر پیشبرد اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه‌ ها و سیاست ‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان اصفهان را داشته است.وی همچنین از پیگیری این اداره کل جهت تشکیل کمیته پژوهش و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان اصفهان خبر داد و گفت: سیاستهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان اصفهان دنبال می شود.
تدوین 91 استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات
کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از نهایی شدن 91 استاندارد حوزه فاوا درسازمان ملی استاندارد خبر داد. به گزارش ایسنا، لیلا لاریجانی – رئیس کمیسیون استاندارد این سازمان – با اشاره به دستاوردهای کمیسیون طی دوسال گذشته، گفت: طی این مدت، کمیسیون استاندارد از طریق ارتباط نزدیک و منسجم با حوزه کسب و کارفاوا و سازمان ملی استاندارد، پیشنهاد تدوین91 استاندارد فناوری اطلاعات در حوزه‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، امنیت و شبکه را به این سازمان ارائه کرده که مورد اقبال آن سازمان قرار گرفت .
رونمایی از استانداردهای فاوا در شبکه دولت
لاریجانی درخصوص اهداف کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: ماموریت اصلی کمیسیون استاندارد، شناسایی و تامین نیازهای بخش فاوا در زمینه استانداردها و مقررات است که به منظور افزایش کیفیت محصولات، خدمات و توسعه پروتکل‌های ارتباطی میان بازیگران بخش ICT صورت می‌گیرد.او ارائه 15استاندارد فاوا در شبکه اختصاصی دولت را به عنوان دیگر دستاورد این کمیسیون ذکر کرد و گفت: در راستای تفاهم‌نامه‌ میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سازمان ملی استاندارد، این استانداردها در شبکه اختصاصی دولت معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.
فعال‌سازی مجدد کمیته فنی متناظر JTC1
علی آذرکار – نایب رئیس کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران – فعال‌سازی مجدد کمیته ISIRI/ITTC (کمیته فنی متناظرJTC1 ISO/IEC) را از دیگر طرح‌های این کمیسیون خواند و گفت: از سال گذشته، این کمیسیون پیگیری‌های لازم را در قالب تدوین طرحی برای فعال‌سازی مجدد این کمیته، از طریق سازمان ملی استاندارد انجام داده است.آذرکار با اشاره به موافقت دبیرخانه کمیته ملی استانداردهای ایزو با کلیت طرح فعال‌سازی، ادامه داد: قرار است جلسه‌ای توسط این دبیرخانه و با حضور تمامی ذی‌نفعان و با هدف برگزاری انتخابات مجدد و تشکیل هیات رئیسه‌ی جدید در شهریور ماه آینده برگزار شود. به گفته آذرکار، این اولین گام برای فعال‌سازی کمیته ISIRI/ITTC خواهد بود. در گام بعد باید ساختاری از داوطلبان برای مشارکت در تدوین استانداردها شکل گرفته تا کمیته بتواند عملاً فعال شود. در انتخابات گذشته، فعالیت‌های دبیرخانه‌ای کمیته بر عهده‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بوده و امید است در انتخابات بعدی هم همین‌گونه باشد. توسعه و استفاده فزآینده و غیرقابل پیش‌بینی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دهه‌های 70 و 80 میلادی، و نیاز به توسعه استانداردهای مربوط، باعث شد دو سازمان مهم توسعه‌دهنده استاندارد، یعنی «ایزو» (ISO) و «کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکال» یا IEC (International Electro-technical Commission)، کمیته‌ای مشترک را در سال 1987 به منظور تدوین استانداردهای این حوزه تشکیل دهند که « کمیته فنی مشترک شماره 1» یا JTC1 نام گرفت. بر اساس این گزارش در حال حاضر و پس از 25 سال حضور فعال در عرصه تدوین استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، JTC1 یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین کمیته‌های فنی ایزو به‌شمار می‌آید. فعال‌سازی کمیته ISIRI/ITTC، با توجه به توان و پتانسیل متخصصان داخلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌تواند به نقش ایران در توسعه استانداردهای جهانی این حوزه کمک شایسته‌ای کند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *