«استفان الوپ» مدیرعامل نوکیا طی یک مصاحبه دلایل خود برای انتخاب مایکروسافت به جای گوگل در زمینه سیستم‌عامل را برشمرد. الوپ در این مصاحبه سخنانی بر زبان آورده است که همگان منتظر بودند روزی آن‌ها را بشنوند. وقتی صحبت از سخت‌افزار مطرح می‌شود، قطعا اکثر مردم با این جمله موافقند که نوکیا گوشی‌های خوب و با کیفیتی می‌سازد.

کافیست یک نگاه به گوشی جدید لومیا 1020 ساخت این شرکت بیاندازید تا متوجه صحت سخنان بالا شوید.اما مشکل اصلی نوکیا و بالطبع، محصولات این شرکت فنلاندی چیست؟ ویندوزفون. این سیستم‌عامل هنوز در مراحل اولیه گرفتن تایید از کاربران قرار دارد و فعلا نتوانسته جایگاه خود را در دنیای گوشی‌های هوشمند تثبیت سازد.
اما سوال اصلی این است که واقعا چرا نوکیا اندروید را انتخاب نکرد؟
در پاسخ به این سوال، هر کسی دلایل خاص خود را می‌آورد، اما «استفان الوپ»، مدیرعامل نوکیا به تمامی شایعات پایان داد. اگر بخواهیم به طور خلاصه و تنها در یک کلمه دلیل اصلی انتخاب ویندوزفون به جای اندروید، توسط نوکیا را بیان کنیم، باید سامسونگ را دلیل اصلی وقوع چنین رویدادی برشمریم.هنگامی که نوکیا متوجه شد در نبرد گوشی‌های هوشمند بازنده اعلام شده است، بلافاصله دست به دامان مایکروسافت شد. اما این بدان معنی نیست که فنلاندی‌ها قبل از امضای قرارداد با مایکروسافت، وارد مذاکره با گوگل نشده‌اند.با بررسی اکوسیستم اندروید، الوپ معتقد است که نوکیا تمایلی به ریسک کردن در مورد انتخاب اندروید را نداشت، زیرا در بازار اندروید یک تولیدکننده جامع به نام سامسونگ وجود دارد که تقریبا مدت‌هاست که گوی سبقت را از سایر رقبا در این زمینه ربوده است.بنابراین هیچ راهی به جز انتخاب مایکروسافت وجود نداشته است. الوپ معتقد است که نوکیا با انتخاب مایکروسافت با دست پر وارد مذاکرات پشت پرده با اپراتورهای مخابراتی شده است. بازار گوشی‌های هوشمند توسط دو سیستم‌عامل iOS و اندروید تقریبا اشباع شده و نوکیا با انتخاب یک سیستم‌عامل جدید می‌توانست نقشی پررنگ‌تر در این زمینه ایفا نماید.در ایالات متحده آمریکا، این اپراتورهای مخابراتی هستند که بیشترین تاثیر را در معرفی و فروش دستگاه‌های جدید به مشتریان بر عهده دارند و بدون حضور آن‌ها فروش دستگاه‌های الکترونیکی برای شرکت‌های سازنده، بسیار مشکل می‌شد.با وجود یک جایگزین سوم، اپراتورها می‌توانند بر روی دو شرکت اپل و سامسونگ، که دارنده بیشترین آمار فروش گجت‌های الکترونیکی در آمریکا هستند، فشار بیشتری وارد نمایند تا این دو شرکت، افزون بر افزایش کیفیت محصولات خود، قیمت آن‌ها را کاهش دهند. با این روش، اپراتورها می‌توانند سود بسیار بیشتری را بدست آورند.
الوپ می‌گوید:
    AT&T، به عنوان یک اپراتور مخابراتی در آمریکا، دوستدار انجام مذاکره با افراد مختلف و حفظ فشار بروی هرکسی بود که با این اپراتور کار می‎کرد، و برای رسیدن به این مقصود نیز راه‌های مختلف بسیار زیادی را پیش روی خود داشت. AT&T خواستار یک جایگزین سوم، علاوه بر iOS و اندروید بود. بنابراین ما طی اتخاذ یک تصمیم استراتژیک تصمیم گرفتیم که با این اپراتور و بسیاری از اپراتورهای مخابراتی دیگر در سراسر جهان وارد مذاکره شویم، زیرا راهی که ما برای طی کردن انتخاب کردیم، همانا اکوسیستم سوم بود.از سخنان الوپ می‌توان متوجه شد که چرا نوکیا بهترین تصمیم را اتخاذ نموده است. بدون وجود کشمکش‌ و دغدغه‌های بسیار، درست برعکس HTC که برای حفظ بقاء مجبور به جنگیدن با سامسونگ است، نوکیا به آرامی در حال توسعه و عرضه قابلیت‌هایی است که می‌توانند نظر بسیاری از مردم را از محصولات اپل و سامسونگ به سوی خود جذب نمایند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *