این کامپیوتر که توسط محققان دانشگاه دفاع ملی چین ساخته شده و Tianhe-۲ نام دارد، ظرفیت پردازش ۸۶/۳۳ پتافلاپ اطلاعات را در هر ثانیه فراهم می‌کند.پتافلاپ واحد توان محاسباتی کامپیوتر است.

این سوپر کامپیوتر دارای ۱/۳ میلیون هسته پردازشی‏، ۳۲۰۰۰ تراشه چندهسته‌ای زنون از نوع ایوی‌بریج ( Xeon Ivy Bridge) و ۴۸۰۰۰ پردازنده زنون فای( Xeon Phi ) است.توان مصرفی این سیستم ۳۲ مگاوات بوده و ساخت آن در حدود ۲۹۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است.این سوپرکامپیوتر بیش از دو برابر سریع‌تر از سایر سوپرکامپیوترهای موجود در جهان کار می کند.با توجه به توان پردازشی بسیار بالای Tianhe-۲ به نظر می‌رسد کشور چین برای مدتی نسبتاً طولانی رکورددار سریع‌ترین سوپرکامپیوتر جهان باقی بماند.این سوپرکامپیوتر برای کسب مقام اول بین سوپرکامپیوترها، غول پردازش قبلی جهان با نام Titan را شکست داد، سوپرکامپیوتر Titan در لابراتورار ملی Oak Ridge در ایالات متحده نصب شده است و ‌اکنون به عنوان دومین سوپرکامپیوتر جهان با توان پردازشی ۵۹/۱۷ پتافلاپ در ثانیه به کار خود ادامه می‌دهد.
چین در سال ۲۰۱۰ با معرفی سوپرکامپیوتر Tianhe-۱ توانست سریع‌ترین‌ سوپرکامپیوتر جهان را تولید کند. این کامپیوتر که فضایی به مساحت ۳۲ هزار فوت مربع را اشغال می‌کرد، توسط سوپرکامپیوتر BlueGene/Q، محصول ایالات متحده، با توان پردازشی ۳۲/۱۶ پتافلاپ مغلوب شد. پس از آن کامپیوتر Titan که توسط ایالات متحده تولید شد، توانست رتبه اول را کسب کند، اما این کامپیوتر نیز توسط Tianhe-۲ مغلوب شد.در حال حاضر فهرستی از ۵۰۰ سوپرکامپیوتر برتر جهان تهیه شده است که ۶۵ مورد از آن‌ها محصول کشور چین هستند. این درحالی است که بیش از نصف این سوپرکامپیوترها در ایالات متحده تولید شده و موردبهره‌برداری قرار گرفته است. کشورهای ژاپن، انگلستان، فرانسه و آلمان نیز در رده‌های بعدی این فهرست قراردارند.مهمترین کابرد این سوپرکامپیوتر در صنایع نظامی است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *