
فیسبوک در حال کار روی روشی به نام “یادگیری عمیق” است که میتواند با آنالیز محتوای پستهایمان در این شبکه اجتماعی از محتوای آنها سردربیاورد. به گفته فیسبوک
این کار برای ارائه محتوای مناسب به کاربران صورت میگیرد.این پروژه توسط تیمی به نام “AI Team” یا تیم هوش مصنوعی اجرا میشود و هدف آن به گزارش Technology Review دانشگاه MIT درک معنای واقی نهفته پشت پستهای فیسبوک ماست. اگر این تیم موفق به این کار شود، فیسبوک قادر خواهد بود تا عادات و رفتارهای آنلاین یک میلیارد کاربرش را پیشبینی کند، محتواهای مناسبتر و مورد علاقهشان را نمایش دهد و تبلیغاتی مرتبط با فعالیتهایشان را به آنها نشان دهد. فیسبوک اولین کمپانی نیست که یادگیری عمیق را وارد سرویسهایش میکند؛ گوگل هم این تکنیک را روی موتور جستجو و در سیستم “پردازش زبان طبیعی” استفاده کرده است. سال گذشته گوگل تکنیکی مشابه را روی ویدئوهای یوتیوب اجرا کرد و توانست بدون اینکه نرمافزار وجود گربه را در ویدئوها اعلام کند تنها با این تکنیک گربهها را در ویدئوهای یوتیوب شناسایی کند! در واقع یادگیری عمیق رویکردی چندلایه در مواجهه با پردازش اطلاعات دارد که میتواند “دانشی” ایجاد کند که تشخیص میدهد اشیا چه شکلی دارند و چه صدایی میدهند. محققان هوش مصنوعی معتقد هستند روزی یادگیری عمیق میتواند همانطوری اطلاعات مختلف را درک کند که مغز انسان اینکار را انجام میدهد.در حال حاضر یک کاربر معمولی فیسبوک حدود ۱۵۰۰ پست را میتواند در فید خبری مشاهده کند اما فیسبوک قصد دارد آن را به عددی بین ۳۰ تا ۶۰ کاهش دهد به طوری که اطلاعات مهمتر و مورد علاقه کاربر بالاتر از دیگر پستها قرار بگیرد. در حال حاضر هم فیسبوک پستهایی را که فکر میکند کاربر بیشتر به آنها علاقه دارد بالاتر نمایش میدهد اما اعتقاد دارد با هوش مصنوعی جدید میتواند بسیار بهتر از اینها عمل کند. مایکل شروفر از مدیران فناوری فیسبوک میگوید: “حجم اطلاعات روز به روز بیشتر میشود، مردم دوستان بیشتری پیدا میکنند و به لطف موبایل بیشتر آنلاین هستند. کاربران معمولاً به روزی یکبار چککردن فید خبری فیسبوکشان قناعت نمیکنند و مثلاً هنگام انتظار برایی دوستان یا استراحت در کافیشاپ به آن سر میزنند. ما حدود ۵ دقیقه فرصت داریم که با اطلاعات مفید و مورد علاقهتان شما را شاد کنیم.” شروفر همچنین میگوید یادگیری عمیق میتواند در آینده به کاربران در سازماندهی بهتر تصاویر و حتی تصمیمگیری برای به اشتراکگذاری محتوا در فیسبوک کمک کند.
هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!