این روزها جنگ رقابتی در بازار دستگاه‌های دیجیتال هوشمند و به خصوص تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند شکل جدی‌تری به خودش گرفته است و به این ترتیب شرکت‌های تولید کننده را درگیر کرده است.

در حالی که در سال‌های اخیر دو شرکت اپل و سامسونگ در بازار این محصولات به عنوان رقبای سرسخت یکدیگر شناخته می‌شوند، حالا گویا شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای مانند مایکروسافت هم به تدریج به این رقابت جنجالی می‌پیوندند. هر چند مایکروسافت و اپل از سال‌ها پیش و بر سر سیستم عامل‌ها رقابت داشته‌اند، اما حالا گویا این دو رقیب قدیمی وارد مرحله جدیدی از این جنگ شده‌اند.

آی‌پد خسته کننده!
حالا مایکروسافت هم وارد بازار داغ و پر رونق تبلت‌ها شده است و اپل را که پر فروش‌ترین و پیشتاز بازار جهانی تبلت‌ها است، رقیب اصلی خودش می‌داند. درست به همین دلیل هم هست که بیل گیتس به تازگی در آخرین اظهار نظرش آی‌پد را خسته کننده خوانده است. او در مصاحبه‌ای که با CNBC داشته، گفته است که «آی‌پد خسته کننده اپل باید بیشتر شبیه سرفیس مایکروسافت شود.»

این در حالی است که در تمام سال‌های اخیر تبلت آی‌پد اپل بالاترین رتبه رضایتمندی خریدارانش را دریافت می‌کند و تمام شواهد نشان می‌دهند که اکثر کاربران این تبلت از خرید خودشان کاملا راضی هستند. اما بیل‌گیتس یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت معتقد است که بسیاری از کاربران آی‌پد از این تبلت خسته‌ شده‌اند و دلیل آن هم عدم وجود صفحه کلید فیزیکی و دسترسی به مجموعه آفیس است.

وب‌سایت Business Insider گزارشی از خلاصه این مصاحبه منتشر کرده که بر اساس آن بیل گیتس مدعی شده است که کاربران آی‌پد از این تبلت خسته شده‌اند، چون نمی‌توانند اسناد مورد نظر خودشان را به راحتی ایجاد کنند و از همه مهم‌تر اینکه به آفیس مایکروسافت هم دسترسی ندارند. جالب‌تر اینکه گیتس از سرفیس به عنوان جایگزین تبلت آی‌پد یاد کرده است و آن را محصولی با قابلیت حمل آسان یک تبلت، اما با قدرت یک کامپیوتر شخصی معرفی کرده است. بد نیست بدانید که بیل گیتس در این مصاحبه همچنین به لوازم جانبی تبلت سرفیس مایکروسافت هم اشاره کرده و گفته است: «داکت فیزیکی کیبورد آن ابزاری مناسب برای استفاده راحت در نرم افزار Office است.» این در حالی است که آمارها و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که کل فروش تبلت سرفیس به اندازه فروش یک ماه تبلت آی‌پد هم نبوده است و این تبلت جدید و تازه وارد هنوز راه زیادی برای رسیدن به آی‌پد که از بدو ورود تا امروز پرفروش‌ترین تبلت دنیا بوده، در پیش دارد.

آمارها چه می‌گویند؟
با این همه آمارها بهترین راه برای قضاوت هستند. درست به همین دلیل هم هست که وب سایت ZDnet به تازگی گزارش را منتشر کرده است که در آن به مقایسه وضعیت درآمد و شرایط مالی دو شرکت مایکروسافت و اپل پرداخته است. سیستم‌عامل ویندوز 8 حدود شش ماه پیش به طور عمومی عرضه شده و این در حالی است که در این مدت صنعت کامپیوترهای شخصی و به خصوص کامپیوترهای رومیزی با افت شدیدی مواجه بوده است. به همین دلیل هم خریداران ویندوز 8 بسیار کمتر از آن چیزی بودند که انتظار می‌رفت.

هر چند محصولات اپل محبوبیت زیادی دارند و مایکروسافت هنوز نتوانسته آن طور که باید با آنها رقابت کند، اما شرایط مایکروسافت از نظر مالی چندان هم بد نیست. آمار مربوط به سهام این دو شرکت نشان می‌دهد که درست از زمان عرضه‌ ویندوز 8 وضعیت مالی و تجاری آنها تغییر کرده است. هفته گذشته هر دو شرکت مایکروسافت و اپل نتایج مربوط به عملکرد فصل اول سال 2013 خودشان را منتشر کردند و با توجه به آنها بود که شباهت‌های زیادی بین این دو شرکت مشخص شدند.

در مایکروسافت استیو بالمر به خاطر ناتوانی این شرکت در ایجاد و پیگیری سیاست‌های اصولی در بازار موبایل‌های هوشمند، مورد انتقاد است. از طرف دیگر بعد از شش ماه حضور در بازار، هیچ کدام از سیستم‌ عامل‌های ویندوز 8 یا ویندوز فون 8، نتوانسته‌اند چندان با اقبال کاربران مواجه شوند.
با این حال اما این شرکت توانسته سود خودش در اولین فصل سال جاری را به نسبت سال گذشته تا 19 درصد افزایش بدهد. بخش تجارت مایکروسافت که مسوولیت بخش‌هایی مانند آفیس 365 را برعهده دارد، قرار است این تجارت را به کسب و کاری پرسود برای همکاران بیل گیتس تبدیل کند. از این گذشته، بخش‌هایی مانند «سرور و ابزارها» که همچنان چندین میلیارد دلار برای آنها سودآوری دارد را می‌توان دو بخش کلیدی و درآمدزای مایکروسافت دانست. از طرفی بخش ویندوز با وجود کاهش چشمگیر فروش کامپیوترهای شخصی همچنان درآمد ثابتی را برای مایکروسافت به همراه داشته است. البته بعضی کارشناسان معتقدند که مدیران مایکروسافت با قرار دادن آمار فروش تبلت سرفیس خود در بخش ویندوز تا حدودی درستی آمار را زیر سوال برده‌اند.

در مقابل اپل ظاهرا کسب و کارش نسبت به این رقیب قدیمی در جایگاه بهتری قرار دارد و از انواع محصولات محبوبش درآمد مناسبی به دست می‌آورد، اما این شرکت در فصل اول امسال با افت 18 درصدی سودش نسبت به فصل اول سال 2012 مواجه بوده است.

هرچند این شرکت در بازارهای توسعه ‌یافته به خوبی و با فروش محصولات گران ‌قیمتش درآمد مناسبی به دست می‌آورد، اما این بازار اشباع شده و بهتر است اپل فکری به حال حضورش در بازارهای نوظهور و نه چندان بزرگ بکند. با اینکه سود حاصل از iTunes و دیگر سرویس‌های نرم‌افزاری اپل در فصل گذشته چیزی در حدود 30 درصد بوده است، اما همچنان که این گزارش‌ها نشان می‌دهند که این سود حاصل از محصولات جانبی ابزارهای iOS است که در نهایت چنین منفعتی را برای آنها در پی داشته است.

در واقع، این تفاوت اساسی مایکروسافت و اپل است. در حالی که بالمر در یکی از بخش‌های شرکت که ارائه دهنده‌ یک چهارم درآمد مایکروسافت است با چالشی اساسی روبه‌رو است، بخش‌های دیگر با رشد مداوم همراه هستند و در خارج از حوزه‌ بازار گجت‌ها، توانسته‌اند خود را اثبات کنند. از طرف دیگر، تحلیل‌گران بازار معتقدند که اپل روندی کند و قابل پیش‌بینی‌تر از گذشته را در پیش گرفته است

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *