موسسه پژوهشی IDC در گزارشی به تاریخ 26 می سال جاری میلادی (5 خرداد 1400) پیش‌بینی خود را از چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند ارتقاء بخشیده است. بر اساس آمار ارائه‌شده بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل این موسسه، پیشبینی می‌شود که مجموع عرضه اسمارت‌فون در سال 2021 به 1.38 میلیارد واحد برسد که نسبت به سال گذشته بیش از 7.7 درصد افزایش خواهد داشت. به علاوه IDC برآورد کرده است که این روند تا سال 2022 نیز ادامه دارد و رشد سالانه 3.8 درصدی را با مجموع 1.43 میلیارد واحد عرضه، در سال آتی میلادی به ثبت خواهد رساند.
این پیش‌بینی در شرایطی است که با استقرار شبکه‌های 5G، بازار گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان به سرعت در حال انتقال به فناوری نسل پنجم هستند. البته در بازارهای نوظهور، به علت رکود ناشی از همه‌گیری COVID-19، تقاضا برای گوشی‌های رده پایین و میان‌رده نسل چهارم نیز افزایش قابل توجهی یافته است. IDC بر اساس این مقدمات نتیجه گرفته است که رشد محدود و تک رقمی تا سال 2025 ادامه دارد و نرخ رشد سالانه مرکب پنج‌ساله (CAGR) در این بازه حدود 3.7 درصد خواهد بود. این در شرایطی است که کمبود قطعات نیمه‌رسانا در جهان به عنوان عاملی نگران‌کننده پیش روی بازارهای فناوری و از جمله صنعت اسمارت‌فون قرار گرفته است. با این حال تأثیر ناشی از این کمبود، در مقایسه با بازارهای دیگری همچون خودرو، رایانههای شخصی و دیگر فناوری‌های مصرفی محدودتر است.
از نگاه رایان ریث (Ryan Reith)، معاون IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دستگاه‌های موبایل، با آن که بازار گوشی‌های هوشمند شاهد رقابت شدید از سوی بازارهای دیگری مانند رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، تلویزیون و دستگاه‌های هوشمند خانگی است، اما این فضای رقابتی، روند احیاء این بازار را محدود نکرده است. به گفته او، بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2020 (منتهی به تعطیلات سال نو)، به مدار رشد بازگشت و از آن زمان تاکنون، افزایش پیوسته تولید را در میان تولیدکنندگان برتر مشاهده کرده‌ایم. به علاوه تقاضای زیاد برای محصولات 5G سبب روند ادامه‌دار کاهش قیمت‌ها شده است. از این رو IDC پیشبینی می‌کند که میانگین قیمت فروش (ASP) دستگاه‌های اندرویدی نسل پنجم در سال 2021 با کاهش سالانه 12 درصدی به 456 دلار و سپس در سال 2022 به زیر 400 دلار برسد. به علاوه، اپل نیز این فشار برای کاهش قیمت را همچنان احساس خواهد کرد.
بر اساس این داده‌ها انتظار می‌رود عرضه محصولات نسل پنجم در سال 2021 نزدیک به 130 درصد رشد داشته باشد و تقریباً تمام مناطق خارج از کشور چین تا پایان سال جاری میلادی رشد سه رقمی را تجربه کنند. با این حال، از نظر سهم بازار، چین با در اختیار گرفتن حدود 50 درصد از عرضه دستگاه‌های 5G در سال 2021 پیشتاز خواهد بود؛ در حالی که ایالات متحده آمریکا با 16 درصد سهم، جایگاه دوم را به خود اختصاص خواهد داد. دیگر بازارهای مهم جهان، از جمله اروپای غربی و آسیا-اقیانوسیه (به جز چین و ژاپن) هم تا پایان سال 2021 در مجموع سهم 23.1 درصدی از بازار گوشی‌های نسل پنجم را در اختیار خواهند گرفت.

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر پژوهشی بخش بررسی فصلی بازار جهانی دستگاه‌های موبایل IDC نیز بر این باور است که اگر چه رشد 7.7 درصدی یک چرخش چشمگیر در بازار خواهد بود، اما باید توجه داشته باشیم که اینک در حال بازگشت از یکی از پرچالش‌ترین سال‌های این بازار هستیم. از دید اسکارسلا، سال 2021 بیشترین میزان رشد سالانه این بازار از سال 2015 تاکنون را به نمایش گذاشته؛ چرا که سرعت انتقال به فناوری 5G در تمام رده‌های قیمتی به افزایش خود ادامه داده است. این چرخش به سوی کاربرد نسل پنجم همچنین بالاترین میزان متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند را در سال 2021 (با 376 دلار و 9.7 درصد افزایش سالانه) در مقایسه با دیگر محصولات سبب خواهد شد. زیرا دستگاه‌های 5G با قیمت بالا همچنان جایگزین محصولات مبتنی بر LTE خواهند شد که قیمت آنها در سال جاری میلادی با 27 درصد کاهش به افت خود ادامه خواهد داد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *