cabel

cabelکابل جهت انتقال سیگنال الکترونیکی، میان رایانه ها عمل کرده و پر کاربرد ترین آنها در سه کروه قرار میگیرند:

 

    1. کابل کواکسیال (Coaxial)
        نازک (Thinnet)
        ضخیم (Thicknet)
    2. زوج سیم به هم تابیده (Twisted Pair)
        زوج به هم تابیده بدون شیلد (UTP)
        زوج به هم تابیده با شیلد (STP)
    3. فیبر نوری (Fiber Optic)

1. کواکسیال

این کابل دارای یک هسته ی مسی بوده که با یک ماده پلاستکی پوشیده و درون یک حصیر فلزی قرار گرفته که همه آنها داخل یک روکش پلاستیکی دیگر محفوظ می باشند. انواع کابل کواکسیال عبارتند:

    – نازک (Thinnet)
     قطر آن حدود 25/. اینچ و انعطاف پذیر میباشد. استفاده از آن آسان بوده و نسبتا در اکثر شبکه ها مورد استفاده قرار میگیرد و تا فاصله ی 185 متر می توانید سیگنال ها را بدون افت ارسال کند.
    – ضخیم (Thicknet)
    قطر آن حدود 5/. اینچ بوده و انعطاف پذیر نمی باشد. زمانی به این نوع کابل، اترنت استاندارد گفته می شد چونکه اولین کابل به کار رفته در شبکه ی اترنت بود. این کابل تا فاصله ی 500 متر می توانید سیگنال ها را بدون افت ارسال کند.

2. زوج سیم به هم تابیده
شامل دو سیم مسی عایق که به هم تابیده شده میباشد. این کابل نیز دو نوع میباشد که عبارتند:

    – زوج به هم تابیده بدون شیلد (UTP)
    UTP از مشخصات 10BaseT پیروی میکند و روز به روز بیشتر در کابل کشی ها مورد استفاده قرار میگیرد. بیشترین طول این کابل 100 متر است که شامل دو سیم مسی میباشد. در آمریکای شمالی این کابل برای سیمهای تلفن مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مشکلات زیاد کابل کشی، خط روی خط افتادن یا همشنوایی است که به معنای ادغام و اختلال سیگنال یک خط با خطی دیگر است. UTP نیز استعداد زیادی در این امر دارد. به همین منظور از عموما از نوع شیلددار آن استفاده میشود تا این مشکل کاهش یابد.
    – زوج بهم تابیده ی شیلددار (STP)
    STP از مجموعه سیمهای به هم تابیده تشکیل شده که هر جفت آن دارای یک شیلد میباشد. به دلیل وجود این شیلدها، STP از UTP قابل اطمینان تر است. از سوی دیگر هر یک از زوج های تابیده دارای یک روکش بیرونی هستند که در برابر تداخلات امواج خارجی از کابل محافظت میکنند.

3. فیبر نوری
این نوع کابل با استفاده از تارهای نوری، سیگنالهای دیجیتال داده را به صورت پالسهای مدوله هدایت میکند. این روش یکی از مناسب و سریعترین راه های انتقال داده میباشد. فیبر نوری از یک تار بسیار باریک شیشه ای به نام هسته تشکیل شده که با یک لایه ی شیشه ای بسیار نازک روکش شده است. این نوع کابل می تواند از جنس پلاستیک هم باشد. نصب فیبر نوری با تارهای پلاستیکی آسانتر است، ولی این تارها نمی توانند اطلاعات را به همان فواصل دوری انتقال دهند که فبیر نوری با تارهای شیشه ای انتقال می دهد. کابل فیبر نوری از دو رشته تشکیل شده است که یکی از آن ها برای انتقال داده ها و دیگری برای دریافت داده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *