دانشمندان آمریکایی نخستین دستگاه سونوگرافی را برای تلفن های هوشمند اختراع کرده اند که می تواند نحوه درمان را در مناطق

 محروم متحول کند.دستگاه سونوگرافی ” موبیوس” (MobiUS) به تلفن های هوشمند و تبلت ها وصل می شود تا تصویر اسکن شده را در لحظه روی صفحه نمایش دستگاه تلفن یا تبلت نشان دهد. خالقان این دستگاه اعتقاد دارند که قابل حمل بودن این دستگاه و قیمت اندک آن می تواند پیشرفت های قابل توجهی را در نحوه ارائه خدمات درمانی در کشورهای غیر پیشرفته و مناطق محروم ایجاد کند.دستگاه های سونوگرافی از فرکانس های بالای امواج صدا استفاده می کنند تا تصویری از بخش های بدن فراهم کند، این تصاویر می تواند برای تشخیص بیماری به پزشک کمک کند.
استفاده این دستگاه برای بارداری شناخته شده است که از طریق آن می توان جنین را در رحم مادر مشاهده کرد، اما از این فناوری برای مشاهده اندام هایی چون قلب، ریه، کبد، کلیه و سینه ها نیز استفاده می شود.
درحالی که دستگاه های اسکن سونوگرافی بسیار بزرگ و پرهزینه هستند و معمولا در بیمارستان ها و کلینیک ها مستقر هستند، برای افرادی که در مناطق محروم تر زندگی می کنند، استفاده از سونوگرافی مقدور نیست.
دانشمندان برای حل این مشکلات سه سال روی ساخت دستگاه موبیوس کار کردند، این دستگاه می تواند تصاویر را به طور آنی از طریق شبکه موبایل یا WiFi به یک دستگاه تلفن هوشمند و یا تبلت منتقل کند.
این اسکنر همراه یک تبلت دارای سیستم عامل ویندوز و یا یک تلفن هوشمند دارای سیستم عامل ویندوز فون ارائه می شود اما مخترعان آن در حال حاضر روی عرضه نسخه هایی کار می کنند که با سیستم عامل اندروید و اپل سازگار باشد. این دستگاه ۱۰ هزار دلاری در مقایسه با مدل کامل ۹۰ هزار دلاری با قیمت بسیار کمتری عرضه کرده است.
سیلش چاتانی مدیر اجرایی شرکت موبی سانت که این دستگاه را عرضه کرده گفت: استفاده از دستگاه های اسکن سونوگرافی امن و موثر است و همچنین می تواند جان افراد بسیاری را نجات دهد. این درحال است که بیش از ۷۰ درصد جمعیت دنیا به این دستگاه دسترسی ندارند، چرا که هزینه تهیه آن بالا است و از قابلیت حرکت پذیری مناسبی برخوردار نیست.
وی تأکید کرد: هدف از تولید این دستگاه ارتقای سطح دسترسی همه مردم و کاهش هزینه ها بوده است. چاتانی اعتقاد دارد که تشخیص صحیح و ارزان برای پزشک بسیار حائز اهمیت است. رابط کاربری موبیوس بسیار ساده است و می توان آن را ظرف چند دقیقه به خوبی فراگرفت.این دستگاه ظرف یک دقیقه راه اندازی می شود و از آنجا که انرژی آن از باطری تأمین می شود، می تواند در مناطقی که دسترسی به الکتریسیته نیز وجود ندارد همان کارایی را داشته باشد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *