آیا مدتى است که به فکر خرید تبلت افتاده اید؟ اصلا جاى تعجب نیست. محبوبیت این وسیله و کاربردهاى آن که روز به روز رو به فزونى است و هر کسى را با هر سلیقه اى، از پیر و جوان، به خود جذب مى کند.

هر روزه تعداد بسیارى تبلت به فروش مى رسند و همچنان تقاضا براى این صفحه ى جادویى بالاست. در این میان، ممکن است سوالات بسیارى در مورد انتخاب بهترین گزینه ممکن، برایتان پیش بیاید و با توجه به تبلیغات وسیع شرکت ها و امکانات بى شمارى که ممکن است هر برند یا سیستم عامل مختلف، منحصرا ارائه کند، سردرگم شوید و یا نتوانید به خواسته هاى مورد نیاز خود دست یابید. اگر چنین است پس این مقاله براى شما است.اگر نخستین بارى است که به قصد خرید تبلت، قدم به بازار مى گذارید، باید آیپد اپل را به عنوان گزینه اول خود در نظر داشته باشید. خصوصا نسل چهارم آن را که با کارایى منحصر به فرد، امکانات نرم افزارى فراوان و یک اکوسیستم بى نظیر، پرطرفدارترین تبلت بازار بوده و پنجره اى به صدها  هزار اپلیکیشن، بازى، آهنگ، فیلم و کتاب را به سوى شما مى گشاید. تبلت Transformer Pad Infinity ایسوس نیز مى تواند تجربه بسیار خوبى را براى شما به همراه داشته باشد؛ که با برخوردارى از صفحه نمایش زیبا و با کیفیت، پردازنده اورکلاک شده ۱.۷ گیگاهرتزى و حافظه قابل افزایش و خروجى HDMI ، جدى ترین رقیب اندرویدى آیپد به شمار مى رود. اما هنگامى که پاى مسائل مالى به میان بیاید، شاید دوست داشته باشید گزینه هاى دیگرى را نیز بررسى کنید. تبلت ۲۰۰ دلارى Nexus ،۷ قدرتمند، راحت و بسیار سریع است و اندروید آبنبات پاستیلى را مانند باد اجرا مى کند!
سه قانون اساسى براى خرید یک تبلت مناسب:
 1- نیاز هایتان را بشناسید
سوالات بسیار زیادى وجود دارند که باید پاسخشان را پیش از انتخاب نهایى، پیدا کرده باشید. اما مهمترین آن ها، این است که اصلى ترین استفاده شما از تبلت چه خواهد بود؟
به دنبال جایگزینى براى کامپیوتر شخصى خود هستید یا صرفا به دنبال وسیله اى هستید تا در هنگام سفر، فیلم ها و برنامه هاى تلویزیونى مورد علاقه تان را تماشا کنید؟ دسترسى ۲۴ ساعته به اینترنت براى شما در درجه اول قرار دارد؟ امکان افزایش حافظه ذخیره سازى چطور؟ یک خروجى HDMI چه؟
2- قیمت همه چیز نیست!
گران ترین تبلت بازار، الزاما بهترین نیست. همچنین، باید از نمونه هاى ارزان ولى بى کیفیت نیز برحذر باشید. حتى برخى تولید کنندگان، تبلت خود را با قیمتى نازل تر از ارزش واقعى آن به فروش مى رسانند اما بعدا و از راه هاى گوناگون، مثلا فروش محتواى دیجیتال، نتیجه بسیار بهترى مى گیرند. مثل شرکت آمازون و تبلت Kindle Fire HD آن که در مقایسه با امکاناتى که ارائه مى دهد، قیمت بسیار مناسبى دارد. برخى دیگر نیز کاملا کمال گرا هستند و کیفیت و کارایى را بر هیچ چیز دیگرى ترجیح نمى دهند. نمونه بارز این دسته، شرکت چند صد میلیارد دلارى اپل است که در ازاى طراحى خوب و کیفیت ساخت بى رقیب خود، پول خوبى نیز از مشتریان مى گیرد. آیپد، بسیار خوش ساخت و قدرتمند است و بیش تر از هر تبلت دیگرى در بازار، از نعمت اپلیکیشن هاى HD و اختصاصى بهره مى برد. البته قیمت ۵۰۰ دلارى آن نیز بسیار چشمگیر است!
3- تولید کنندگان نیز اهمیت دارند
در مورد شرکت سازنده تبلت مورد نظرتان، باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. خرید وسیله اى که پس از اندکى استفاده، کارایى خود را از دست داده یا با مشکلات فنى مواجه شود، اصلا مطلوب نخواهد بود. البته ممکن است هر تولید کننده اى اشتباه کند یا محصولات خود را با یک یا چند باگ نرم افزارى یا سخت افزارى عرضه کند، ولى رفع بى درنگ مشکل یا ارائه آپدیت هاى منظم نرم افزارى است که اهمیت دارد. پس بهتر است تحقیق درباره سوابق شرکت مورد نظر را از معیارهاى اصلى انتخابتان قرار دهید.
اگر قصد خرید یک تبلت اندرویدى دارید، ممکن است شرکت سازنده، آپدیت هاى اندروید را با قدرى تأخیر در دسترس قرار دهد. مطمئن شوید که تولید کننده مورد نظر، کم ترین میزان دیرکرد را داشته باشد تا از جدید ترین هاى فناورى عقب نمانید. ایسوس و موتورولا در این زمینه، عملکرد خوبى نداشته اند ولى روى سامسونگ مى توانید حساب باز کنید!
ابعاد رایج تبلت ها
– ۷ تا ۷.۹ اینچى (کوچک)
قطر صفحه نمایش این دسته از تبلت ها، بین ۷ الى ۸ اینچ بوده و کوچک تلقى مى شوند. از این محصولات، انتظار قدرت بالایى را نمى توان داشت. اما با این اوصاف، چرا مردم آن ها را مى خرند؟
بدون شک مهم ترین دلیل آن، قیمت پایین تر و سهولت حمل بالاى آن هاست که باعث محبوبیت این دسته گشته است. فکر حمل تبلت با یک کیف کوچک یا قرار دادن آن در یک جیب یا حتى امکان کار با یک دست و همچنین وزن کم تر، از این بازیگران کوچک، رقیبان بزرگى مى سازد. معمول ترین کاربرد این ابزارک ها، خواندن کتاب یا مجلات الکترونیکى و همینطور وب گردى است.اگر دستانتان کوچک است، با محدودیت فضا مواجه هستید یا علاقه اى به آن غول هاى بى شاخ و دم ۱۰ اینچى ندارید، پس همین الان، بهترین انتخاب موجود را یافته اید. اما فراموش نکنید که تجربه وب گردى و سرگرمى در صفحه نمایش ۱۰ اینچى لذت بخش تر از صفحه کوچک ۷ اینچى است.
– ۸.۹ تا ۱۰.۱ اینچى (متوسط)
معمول ترین سایز که بیش ترین تعداد تبلت در این سایز ساخته مى شوند. صفحه نمایش بزرگ تر با رزولوشن بالاتر، اصلى ترین تفاوت این دسته با مدل هاى ۹.۷ اینچى است.نمایشگر بزرگ تر خود یک مزیت مهم به شمار مى رود. چرا که فیلم هاى FULL HD بسیار بهتر و درخشان تر بر روى این صفحات به نمایش در مى آیند. تجربه  انجام بازى هاى سنگین و با کیفیت امروزى نیز در این نوع تبلت ها بسیار لذت بخش تر خواهد بود. تبلت هاى موجود در این دسته، قدرتمند تر و سریع تر هستند و به سبب اندازه بزرگ تر، از باترى بزرگ ترى نیز بهره مى برند.
– بزرگ تر از ۱۰.۱ اینچ
تعداد نمونه هاى موجود در این دسته، از نظر تعداد، کم ترین آمار را در اختیار دارد. اما خبر خوش براى دوست داران این سرى، مدل هاى مبتنى بر ویندوز ۸ هستند که به زودى وارد بازار خواهند شد.
از این گونه تبلت ها به دلیل کارایى دوگانه تبلت و کامپیوتر شخصى، به عنوان هیبریدى یا ترکیبى یاد مى شود چرا که صفحه نمایش بزرگ تر، قدرت بیشتر و غالبا صفحه کلید هاى سخت افزارى، از این تبلت ها دستگاهى همه کاره ساخته اند. از نظر قیمت، این ابزارک ها یا بهتر است بگوییم ابزار ها، بهاى بیشترى نسبت به مدل هاى کوچک تر خواهند داشت.حال که انواع تبلت را از نظر بزرگى و اندازه صفحه نمایش بررسى نمودیم، بد نیست نگاهى هم به مشخصات سخت افزارى و ویژگى هاى کلیدى تبلت هاى امروزى انداخته و آن ها را با هم مقایسه کنیم.مهم ترین مشخصات کلیدى هر تبلت که باید به آن توجه کرد عبارتند از:
پردازنده
A6 اپل
یکى از سریع ترین پردازنده  ها که مى توان در یک تبلت یافت که بر روى نسل چهارم آیپد تعبیه شده است. با وجود چنین واحد پردازشى قدرتمندى، اپلیکیشن ها سریع  اجرا مى شوند. همچنین به لطف پردازنده گرافیکى چهار هسته اى PowerVR SGX 554MP4، در اجراى سنگین ترین بازى ها نیز به هیچ مشکل یا افت فریمى بر نخواهید خورد و همه چیز عالى و روان اجرا مى شوند.
Tegra 3 انویدیا
پرچمدار انویدیا در میدان پردازنده هاى موبایل، از توان چهار هسته خود نهایت بهره را خواهد برد. حتى برخى از بازى هاى صاحب نام، اختصاصا براى این پردازنده بهینه مى شوند تا بتوانند از حداکثر توانایى هاى آن استفاده کنند.
البته مشکل فعلى صنعت بازى براى دستگاه هاى موبایل، این است که اکثر توسعه دهندگان، بازى ها و برنامه هاى خود را به درستى بهینه سازى نمى کنند و همین امر باعث مى شود که پتانسیل واقعى این پردازنده، کشف نشده باقى بماند.نسخه اى که بر روى تبلت Transformer Pad Infinity TF700 ایسوس به کار گرفته شده است، داراى فرکانس ۱.۷ گیگاهرتزى بوده به صفحه نمایش تمام اچ دى این تبلت اجازه مى دهد تا تصاویر ویدیویى را با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ به اجرا در آورد. البته هنوز به اندازه کافى سریع نیست تا از افت فریم هاى گاه و بى گاه در بازى هاى حجیمى چون N.O.V.A ۳ جلوگیرى کند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *