pm-13-05-millilink-schaltung print-640x426

pm-13-05-millilink-schaltung print-640x426محققان آلمانی با ترکیب علوم فتونیک و الکترونیک موفق شدند سریع‌ترین ارتباط بی‌سیم اینترنتی را با نرخ انتقال داده ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه برقرار کنند. رکورد قبلی در این زمینه حدود ۴۰ گیگابیت بر ثانیه بود. این ارتباط ۱۰۰ گیگابیتی یا به عبارت بهتر ۱۲.۵ گیگابایتی تقریبا ۱۰ بار از فناوری فیبرنوری Google Fiber سریع‌تر است.

برای اینکه نسبت به این سرعت حسی پیدا کنید کافی است تصور کنید که شما با استفاده از آن می‌توانید یک دیسک بلوری را در عرض چند ثانیه کپی کنید. برای رسیدن به چنین نرخ انتقال داده‌ی بالایی پژوهشگران بنیاد فناوری کارلسروهه (Karlsruhe) از دو لیزر –که حامل داده‌ها بودند- و ادغام آن‌ها به کمک یک Photon Mixer استفاده کردند. سیگنال الکتریکی حاصل فرکانسی معادل ۲۳۷.۵ گیگاهرتز داشت که معادل اختلاف فرکانش دو سیگنال نوری است. سپس با استفاده از یک آنتن معمولی این سیگنال به سمت گیرنده هدایت شد. این سیگنال در گیرنده به کمک ترانزیستور فوق سریعی که به این منظور طراحی شده بود (تصویر فوق) دریافت شد.

 

جذابیت این شبکه بیسیم ۱۰۰ گیگابیتی در دو مورد خلاصه می‌شود:

نخست و بدیهی ترین مورد اینکه سرعت دانلود بالاتری خواهیم داشت!

اما مورد دوم و شاید جذاب تر این است که این سیگنال به کمک دو لیزر تولید شده‌اند. این فناوری حکم تیر خلاصی برای شبکه‌های سیمی را دارد. اگرچه فناوری جدید ۱۰۰ گیگابیتی در حاضر برد مؤثری حدود ۲۰ متر دارد ولی فناوری پیشین ۴۰ گیگابیتی تا یک کیلومتر برد داشت، پس می‌توان به افزایش برد آن نیز امیدوار بود.

هر دو سامانه ۱۰۰ و ۴۰ گیگابیتی در واقع قسمتی از پروژه جهانی Millilink هستند که توسط دولت آلمان با هدف دسترسی همگانی به اینترنت پر سرعت حمایت می‌شوند. بودجه کل پروژه حدود ۲.۷ میلیون دلار است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *