کمپانی لنوو روز دوشنبه 28 ژوئن 2021 (7 تیر 1400) در جریان کنگره جهانی موبایل از چند تبلت رونمایی کرد. در بین این دیوایس‌ها تبلت Yoga Tab 13 از لحاظ مشخصات و امکانات در رتبه اول قرار داشته و تبلت Yoga Tab 11 (با نمایشگر کوچک‌تر و پردازنده و باتری ضعیف‌تر) در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این دو محصول، لنوو از تبلت Lenovo Tab P11 Plus، نسل سوم تبلت‌های Tab M7 و Tab M8 و همچنین یک ساعت رومیزی هوشمند با عنوان Smart Clock 2 نیز پرده برداشت. لازم به ذکر است، Yoga Tab 13 در واقع ورژن بین‌المللی Yoga Pad Pro است که حدود یک ماه پیش برای بازار چین معرفی شد. در ادامه، جزییات بیشتری از محصولات جدید لنوو را با هم مرور می‌کنیم.
همان‌طور که از اسم دستگاه پیداست، در اینجا صحبت از یک تبلت با نمایشگر 13 اینچی است. شاید اولین چیزی که توجه بیننده را جلب می‌کند، بافتی باشد که در قسمت پشتی به کار رفته است. در قسمت پشتی تبلت از پوشش نرمی استفاده شده که شرکت سازنده از آن با عنوان Alcantara یاد کرده است (همان پوششی که کاربران Surface با آن آشنا هستند). به گفته لنوو، ماده اصلی این پوشش ساخت کشور ایتالیا بوده و جای تعجب ندارد که تیم مهندسین و طراحان لنوو اخیرا جایزه معتبر Red Dot Award را برای طراحی تبلت Yoga Tab 13 دریافت کرده‌اند. گفتنی‌ست، این تبلت 830 گرم وزن داشته و تنها در یک رنگ مشکی (Shadow Black) به تولید می‌رسد.
نکته قابل‌توجه دیگر در طراحی Yoga Tab 13، پایه نگه‌دارنده آن است که از استیل ضدزنگ ساخته شده و دارای پوششی‌ست که اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. این پایه، در کنار ساندبار استوانه‌‌ای شکلی که در لبه پایینی تبلت قرار دارد، سناریوهای متنوعی را برای نگه داشتن تبلت در زوایای مختلف و آزاد شدن دست‌ها امکان‌پذیر می‌کند. حتی می‌توان با استفاده از این پایه، تبلت را مثل یک تابلو از جایی مطمئن آویزان کرد.

همان‌طور که گفته شد، نمایشگر این تبلت قطری برابر با 13 اینچ دارد. ال‌سی‌دی این نمایشگر با فناوری IPS (از نوع LTPS یا پلی‌سیلیکون با دمای پایین) بوده و رزولوشن آن 2K (معادل 1350×2160 پیکسل) اعلام شده است. روشنایی 400 نیتی، نرخ به‌روزرسانی 60 هرتزی، پوشش 100 درصدی طیف رنگی sRGB و پشتیبانی از Dolby Vision HDR از دیگر مشخصات نمایشگر Yoga Tab 13 است. لازم به ذکر است، این نمایشگر با قلم استایلوس Lenovo Precision Pen 2 نیز سازگار است که البته این قلم جدای از تبلت به فروش می‌رسد.
پردازش این تبلت به چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 870 سپرده شده است. این تراشه 7 نانومتری از 1 هسته 3.2 گیگاهرتزی و 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A77) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 650 است. حافظه RAM دستگاه 8 گیگابایتی (از نوع LPDDR5) بوده و از لحاظ حافظه داخلی، این تبلت در دو مدل 128 و 256 گیگابایتی به تولید می‌رسد. ظاهرا ارتقاء حافظه در این تبلت، امکان‌پذیر نیست.

دوربین جلوی تبلت 8 مگاپیکسلی بوده و به واسطه این دوربین، امکان قفل‌گشایی از طریق تشخیص چهره، فراهم شده است. البته در کمال تعجب و برخلاف بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار، هیچ دوربینی در پشت Yoga Tab 13 دیده نمی‌شود. ظرفیت باتری تبلت 10,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده و از طریق پورت USB-C با شارژر 30 واتی شارژ می‌شود. طبق ادعای شرکت سازنده، با یک بار شارژ کامل این باتری، می‌توان تا 12 ساعت متوالی ویدئوی با وضوح 1080p پخش کرد.

تبلت جدید لنوو دارای 4 اسپیکر JBL بوده که دو اسپیکر در ساندبار استوانه‌ای شکل دستگاه قرار گرفته است. این اسپیکرها دارای تأییدیه از دالبی آتموس و Lenovo Premium Audio هستند. همچنین، به لطف وجود یک اتاقک صوتی در قسمت پایینی، پخش صوت از این تبلت می‌تواند با بیس 450 هرتزی همراه شود. جالب است بدانید، با استفاده از کابل میکرو HDMI به USB، می‌توان این تبلت را به لپ‌تاپ یا PC متصل و از آن به عنوان نمایشگر دوم استفاده کرد. حتی می‌توان از این طریق، تبلت را به نمایشگری برای کنسول‌هایی مثل Nintendo Switch تبدیل کرد.
تبلت Yoga Tab 13 با اندروید 11 به بازار می‌آید. Entertainment Space و Kids Space (از سرویس‌های گوگل) در این تبلت به طور پیش‌فرض فعال هستند. Yoga Tab 13 سیم‌کارت نمی‌پذیرد و برای اتصال به اینترنت، چاره‌ای جز استفاده از وای-فای باقی نمی‌ماند (این تبلت به وای-فای 6 مجهز شده است). Yoga Tab 13 فاقد جک هدفون است، اما شرکت سازنده، یک تبدیل USB-C به جک هدفون را همراه با تبلت ارائه کرده است.

تبلت Lenovo Yoga Tab 13 از ماه ژوئن با قیمت پایه 799 یورو وارد بازار خواهد شد.

Lenovo Yoga Tab 11
تبلت Yoga Tab 11 از برادر 13 اینچی خود کوچک‌تر بوده و مشخصات پایین‌تری دارد. از لحاظ طراحی ظاهری، شباهت‌های زیادی بین Yoga Tab 11 و Tab 13 مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، در Yoga Tab 11 نیز ساندبار استوانه‌ای شکل و پایه نگه‌دارنده از جنس استیل ضدزنگ را داریم. Yoga Tab 11 تنها در یک رنگ خاکستری (Storm Grey) وارد بازار می‌شود. البته ظاهرا Storm Grey صرفا نام رنگ خاکستری تبلت نیست، زیرا شرکت سازنده از Storm Grey برای اشاره به پوشش نرم به کاررفته در قسمت پشتی استفاده کرده و مدعی شده که این پوشش دوام زیادی داشته و در برابر حرارت مقاوم است. لازم به ذکر است، این تبلت 655 گرم وزن دارد.
همان‌طور که مشخص است، این تبلت یک نمایشگر 11 اینچی دارد. این نمایشگر ال‌سی‌دی با فناوری IPS (از نوع TDDI) ساخته شده و رزولوشن آن 1200×2000 پیکسل اعلام شده است. نمایشگر این تبلت با داشتن تأییدیه از TÜV Rheinland می‌تواند نور آبی را تا حدی فیلتر کند. به گفته لنوو، با انتخاب حالت Eye Care Mode، تعادل نور سفید و توناژ رنگی، برای دید بهینه تنظیم می‌شوند. سایر مشخصات نمایشگر (از جمله روشنایی 400 نیتی و نرخ به‌روزرسانی 60 هرتزی) تغییری نکرده است.
همان‌طور که در مقدمه هم ذکر شد، پردازنده Yoga Tab 11 ضعیف‌تر از برادر 13 اینچی خود بوده و شرکت سازنده چیپ‌ست 12 نانومتری Helio G90T (محصول مدیاتک) را برای آن برگزیده است. این تراشه دارای 2 هسته 2.05 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali G76 است. Yoga Tab 11 در دو پیکربندی عرضه خواهد شد: مدل پایه با 4 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی و مدل پیشرفته با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی. شرکت سازنده درباره امکان ارتقاء حافظه داخلی، حرفی به میان نیاورده است.

برخلاف برادر بزرگ‌تر، Yoga Tab 11 یک دوربین در پشت دارد که ظاهرا 8 مگاپیکسلی‌ست. یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز در جلوی دستگاه کار گذاشته شده است. ظرفیت باتری در این تبلت به 7,500 میلی‌آمپر ساعت و توان شارژر به 20 وات کاهش یافته، اما با توجه به کوچک‌تر بودن نمایشگر، عمر این باتری از عمر باتری 10,000 میلی‌آمپر ساعتی در Yoga Tab 13 بیشتر بوده و به گفته لنوو می‌تواند پخش ویدئو را تا 15 ساعت ادامه دهد. سایر مشخصات Yoga Tab 11 – از جمله اسپیکرهای چهارگانه JBL، پشتیبانی از قلم استایلوس Lenovo Precision Pen 2 و اندروید 11 – مشابه Yoga Tab 13 است.
بر خلاف Yoga Tab 13 که صرفا در مدل وای-فای به تولید می‌رسد، تبلت Lenovo Yoga Tab 11 در دو مدل وای-فای و LTE وارد بازار خواهد شد. فروش رسمی این تبلت از ماه جولای و با قیمت پایه 349 یورو آغاز می‌شود.

Lenovo Tab P11 Plus
تبلت بعدی لنوو Tab P11 Plus نام داشته و نسخه پلاس Tab P11 است که در ژانویه 2021 معرفی شد (البته به پای تبلت قدرتمند Tab P11 Pro نمی‌رسد). این تبلت 490 گرمی بیشتر برای محیط کار طراحی شده و مشخصات پایین‌تری نسبت به دو مدل قبلی دارد. ال‌سی‌دی 11 اینچی این تبلت از نوع IPS بوده و رزولوشنی معادل 1200×2000 پیکسل دارد. در اینجا هم با همان چیپ‌ست Helio G90T روبرو هستیم، اما پیکربندی‌های این تبلت به 3 مدل افزایش یافته است: مدل پایه (4GB/64GB)، مدل متوسط (4GB/128GB) و مدل پیشرفته (6GB/128GB). باتری 7,500 میلی‌آمپر ساعتی، 4 اسپیکر استریو با تأییدیه دالبی آتموس و پشتیبانی از Google Entertainment Space و Google Kids Space از دیگر امکانات این تبلت به شمار می‌روند.
تبلت Lenovo Tab P11 Plus در سه رنگ خاکستری سنگی، خاکستری پلاتینی و سبز دودی به تولید رسیده و در ماه جولای با قیمت پایه 299 یورو به بازار خواهد آمد. به گفته شرکت سازنده، کاربران برای افزایش بهره‌وری خود می‌توانند کی‌بورد Lenovo Keyboard Pack را به صورت جداگانه برای این تبلت تهیه کنند.

Lenovo Tab M8 و Tab M7
احتمالا نام این دو تبلت را قبلا شنیده باشید. در واقع این سومین نسل از تبلت های کوچک و مقرون‌به‌صرفه Tab M7 و Tab M8 محسوب می‌شود. هر دو تبلت دارای بدنه تمام-فلزی هستند، اما Tab M8 ظاهرا قدرتمندتر است.
Tab M7 دارای نمایشگر ال‌سی‌دی 7 اینچی با رزولوشن 600×1024 پیکسل بوده و در دو مدل به تولید می‌رسد: مدل وای-فای که پردازنده آن MT8166 مدیاتک است و مدل LTE که به چیپ‌ست MT8766 مدیاتک مجهز شده است. شرکت سازنده به ظرفیت باتری این تبلت اشاره‌ای نکرده و صرفا مدت زمان 10 ساعتی پخش ویدئو را به عنوان ملاکی برای ارزیابی عملکرد باتری اعلام کرده است. Tab M7 در یک پیکربندی (2GB/32GB) به تولید رسیده و دو دوربین 2 مگاپیکسلی در پشت و جلوی دستگاه تعبیه شده است. ظاهرا سیستم‌عامل دستگاه اندروید ویرایش Go است و لذا نمی‌توان عملکرد چندان بالایی را از آن انتظار داشت.

در مقابل، Tab M8 – که به پردازنده Helio P22T تجهیز شده – عملکرد قدرتمندتری را نوید می‌دهد. ال‌سی‌دی 8 اینچی این تبلت نیز از نوع IPS است، اما با رزولوشن HD (معادل 800×1280 پیکسل)، یک پله بالاتر از نمایشگر Tab M7 می‌ایستد. دوربین پشت دستگاه 5 مگاپیکسلی (مجهز به فوکوس خودکار) بوده و در جلو نیز یک دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی تدارک دیده شده است. Google Entertainment Space و Google Kids Space در این تبلت نیز حضور دارند. متأسفانه اطلاعات کاربردی بیشتری از این تبلت منتشر نشده است.

تبلت Lenovo Tab M7 از ماه ژوئن و با قیمت 119 یورو وارد بازار می‌شود. زمان عرضه و قیمت تبلت Lenovo Tab M8 هنوز اعلام نشده و فقط می‌دانیم که این تبلت راهی آمریکای شمالی نخواهد شد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *