robot

robotربات‌ها می‌توانند به کمک دوربین‌های ۳ بعدی به خوبی شما و یا حتی بهتر از شما ببینند ولی دیدن و فهمیدن دو امر متفاوتند و آن‌ها قادر به فهم آنچه که می‌بینند نیستند. بدون استفاده از یک نرم افزار پردازش تصویر مناسب، حتی بهترین ربات‌ها نیز قادر به فهم تفاوت بین یک پارچ آب پرتقال با یک بطری سفیدکننده نیستند.

گروهی در دانشگاه MIT به سرپرستی Jared Glover برای جلوگیری از مسمومیت صاحبان ربات‌ها(!) الگوریتمی برای تشخیص ربات‌ها ایجاد کرده اند که بر اساس محاسبات آماری به نام توزیع Bingham کار می‌کند. این الگوریتم کمک می‌کند که ربات با دیدن شی جهت‌گیری آن را نیز تشخیص دهد.
هر چند این الگوریتم از نظر ریاضی بسیار پیچیده است ولی با کمک آن این گروه توانستند توانایی دید ربات را ۱۵ درصد به بینایی انسان در تشخیص اشیاء نزدیک کنند. در ۸۴ درصد موارد ربات مجهز به سامانه Glover توانست اشیاء را به درستی تشخیص دهد. برای اشیایی که روی هم قرار گرفته بودند تشخیص ربات قدری ضعیف تر بود و دقت آن به ۷۳ درصد می‌رسید.
احتمالا متعجب خواهید شد اگر بدانید که Glover می‌خواهد از این الگوریتم برای بازی پینگ پنگ استفاده کند! در حقیقت با استفاده از این الگوریتم ربات قادر است به خوبی مسیر توپ را شناسایی کند و ضربه درست را به توپ وارد کند.
با استفاده از این فناوری احتمالا آینده روشن‌تری در انتظار ربات‌های خانگی و کمکی خواهد بود، به طوری که دیگر نباید نگران اشتباهات آن‌ها در تشخیص اشیاء باشیم.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *