بررسی پتانسیل‌های موجود در بازار رمزارزها و ارائه گزارش جامعی از وضعیت معاملات و سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی این حوزه، محور نشستی بود که روز چهارشنبه با حضور مدیران پلتفرم «بیتسان» و جمعی از فعالان رسانه و کریپتوکارنسی برگزار شد.

در این نشست خبری، صنعت رمز ارز از سه منظر معامله‌گری، سرمایه‌گذاری و استخراج با رویکرد قانون‌گذاری و چشم‌انداز آینده مورد بررسی کارشناسان حاضر قرار گرفت و در ادامه گزارش آماری جامعی از وضعیت بازار رمزارزها در ایران و جهان ارائه شد. به گفته مدیران بیتستان، این آمارها با استفاده از فناوری‌های استخراج و تحلیل داده تهیه شده و آماده سازی آن چند ماه زمان برده است.

در ابتدای این نشست خبری، حامد میرزایی، مدیرعامل بیتستان با اشاره به ارزش ۲.۰۶ تریلیون دلاری بازار جهانی رمزارزها گفت: «رشد ۵۵۹ درصدی این صنعت در یک سال گذشته و رشد ۱۴ هزار و ۶۷۲ درصدی آن بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، نشانگر جلب شدن توجهات و اقبال به پذیرش هرچه بیشتر رمزارزها در جهان است.» طبق آمارها اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر جهانی در این صنعت فعالند و بیش از ۱۸ هزار کسب و کار، انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را پذیرش می‌کنند.
میرزایی در ادامه با اشاره به آمارهایی از کشورها پیشرو در این زمینه گفت: «هند، آمریکا، روسیه، نیجریه، ویتنام، و اوکراین به ترتیب برترین کشورها با بالاترین کاربران رمزارزی هستند و چین و بقیه کشورهای جهان هم حدود ۴۵ درصد سهم باقی مانده را در اختیار دارند. وی افزود: به نظر می‌رسد مسئولین ایرانی، باید از فرصت‌ها و قابلیت‌هایی که این صنعت می‌تواند در اختیار اقتصاد کشور قرار دهد، با بسترسازی و تسهیل قوانین لازم، بهره مند شوند.»
سهم ایران از بازار رمزارزها
در کنفرانس خبری سامانه مبادله ارز «بیتستان»، سهم ایران از این صنعت و شاخص‌ها و چالش‌های موجود نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مدیر عامل بیتستان با اشاره به ۲ و نیم میلیون کاربر فعال در صرافی‌های داخلی رمزارز تصریح کرد: «ارزش روزانه تراکنشهای مالی انجام‌شده در صرافی‌های ایرانی رمزارز بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان است که این تراکنش‌ها توسط ۷ تا ۱۲ میلیون معامله‌گر ایرانی انجام می‌شود». وی تاکید کرد خوشبختانه ۸۸ درصد از این مبادله‌ها بر بستر پلتفرم‌های داخلی انجام می‌شود و این خدمت بزرگی است که این پلتفرم‌ها به اقتصاد کشور کرده اند. »
فرصت‌ها و چالش‌های ملی صنعت رمزارز
با وجود آنکه هنوز قوانین صریح و مشخصی برای استخراج، پذیرش و استفاده از انواع رمزارزها در بیشتر کشورهای جهان وجود ندارد، اما استفاده از این ارزها می‌تواند مزایای زیادی برای کشوری مانند ایران که با انواع و اقسام محدودیت‌ها درگیر است داشته باشد. با اینحال استفاده از ارزهای دیجیتال خالی از اشکال نیز نیست.

یکی از موارد مهمی که مدیران بیتستان در این نشست بر آن تاکید داشتند، فرصت‌ها و چالش‌های پذیرش و به کارگیری ارزهای در کشور بود. میرزایی در بیان فرصت‌های استفاده از رمزارزها در تراکنش‌های مالی به موارد زیر اشاره کرد:

مساله دور زدن تحریم ها
تسریع و کاهش هزینه مبادلات بین المللی
استفاده از ظرفیت ماینینگ یا استخراج برای درآمد زایی ارزی
مساله شفافیت ناشی از ظرفیت‌های بالک چینی
انجام انتقال‌های بین سیاره ای
وی چالش‌های استفاده از این ارزهای جدید را نیز شامل موارد زیر دانست:

موازی کاری نهادهای قانون گذار
قانون گذاری مبهم و اظهار نظرهای سلیقه ای
منفعل عمل کردن قانون گذاران در عرصه دیجیتال
خروج سرمایه به سمت پلتفرم‌های خارجی
بلوکه شدن دارایی ایرانی‌ها در پلتفرم‌های خارجی
خروج کسب وکارهای قانون مدار و زیرزمینی شدن صنعت
افزایش نرخ کلاهبرداری، فیشینگ و پولشویی در پی خروج بازیگران قانون مدار
بررسی وضعیت استخراج بیت کوین
استخرج بیت کوین و ارزش مالی آن از دیگر رویکردهای مورد بررسی این نشست خبری آنلاین و از جمله پرسش‌های خبرنگاران بود. میرزایی، در این خصوص با اشاره به اینکه روزانه حدود ۹۰۰ بیت کوین در جهان استخراج می‌شود که ارزش مالی روز آن برابر با ۵۴ میلیون دلار است، اضافه کرد: «سهم ایرانی‌ها از تولید بیت کوین کمتر از ۵ درصد و درآمد ماینرهای ایرانی از این صنعت حدود یک میلیارد دلار در سال است.»

بیستان سامانه مبادله رمز ارز دیجیتال
در بخش دیگری از این نشست خبری، بهمن حبیبی مدیر ارشد بازاریابی بیتستان به ارائه آمار و اطلاعاتی درباره پلتفرم بیتستان به عنوان یکی از نخستین سامانه‌های رمز ارز ایرانی پرداخت و گفت: «سامانه مبادله رمز ارز بیتستان یک سامانه آنلاین برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی معتبر است که با هدف تسهیل روابط پولی- بانکی ایرانیان در حوزه رمز ارزها، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ در مرکز نوآوری دانشگاه تهران آغاز کرد و با توجه به روند رو به رشدی که طی کرد هم اکنون جزو ۵ سامانه اصلی فعال در کشور است. به گفته حبیبی سهم بازار این سامانه در انجام مبادلات رمزارزی بیش از نیم درصد برآورد شده است.

مدیر ارشد بازاریابی بیتستان در ادامه با ذکر این نکته که توسعه محصولات متنوع رمزارزی، جهت تبدیل به یک بنیاد مالی غیر متمرکز و بین المللی از جمله اهدافی است که بیتستان به دنبال آن است تصریح کرد: «سامانه آنلاین بیتستان، در تلاش است با استفاده از متدهای روز امنیتی، ساختارهای مقیاس پذیر و رویکردهای چاپک، محصولاتی با استانداردهای جهانی و قابل استفاده در بازارهای مختلف توسعه دهد تا دریچه‌ای امن برای ورود به بازار جهانی رمز ارزها باشد.»
وی خط زمانی فعالیت بیتستان را به چهار دوره اصلی کودکی، نوجوانی، جوانی و بلوغ تقسیم کرد و گفت: «کودکی بیتستان با یک تیم چهار نفره شروع شد که در آن زمان احراز هویت‌ها به صورت تمام اتوماتیک بود؛ اما تراکنش‌ها به صورت دستی صورت می‌گرفت از روش کارت به کارت برای روش پرداخت استفاده می‌شد. در دوره نوجوانی، تیم توسعه دهنده گسترش یافت و اتوماسیون فرایندهای مالی صورت گرفت. همچنین در این دوره فرایندهای ضد پولشویی راه اندازی شد و برای احراز هویت پیچیده تر، همکاری با نهادهای قانونگذار شروع شد.»

بهمن حبیبی در ادامه سخنان خود به دوره رشد بیتستان اشاره کرد که در آن مقطع زمانی، راه اندازی نسخه کامل‌تر سامانه، راه‌اندازی کیف‌پول ریالی، به‌روزرسانی متدهای امنیتی، بهبود وب‌سایت، پشتیبانی از شبکه‌های بلاک‌چینی ارزان‌تر و سریع‌تر عملیاتی شد.

به گفته وی در دوره بلوغ بیتستان، این سامانه سه هدف عمده را مدنظر دارد. تبدیل شدن به یک بنیاد مالی غیر متمرکز، توسعه بازار معاملاتی همتا‌به‌همتا و ارائه کیف پول رمزارزی سه هدف اصلی بیتستان در دوره بلوغ این کسب‌وکار خواهند بود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *