بدنبال انتشار گزارش مانیتور شدن کاربران اینترنت با برنامه موسوم به پریسم, دولتهای جهان پرده از برنامه های مشابه در کشور خود برداشته که در آخرین نمونه، هند گفته کاربران اینترنت و موبایل خود را مانیتور می کند.

بر اساس خبر منتشره در روزنامه هندی تایمز آو ایندیا، بعد از حمله تروریستی سال 2008 بمبئی، حکومت تصمیم گرفت برای مبارزه با تروریستها ، تلفن های ماهواره ای و سیستم VOIP یا تلفن مبتنی بر آی پی را مانیتور کند.اما حالا سیستمی بنام CMS یا Central Monitoring System راه اندازی کرده که با ان ایمیل ها و تلفن های موبایل مردم هند را مانیتور و ردیابی می کند.
سیستم CMS در سال 2011 معرفی شد و از آوریل امسال در همه ایالتهای هند، راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. دولت امیدوار است تحت این برنامه بتواند 900 میلیون تلفن ثابت و موبایل را در کنار 120 میلیون کاربر اینترنت، مانیتور کند.این سیستم به آژانس های امنیتی در حکومت هند اجازه می دهد تا مکالمات تلفنی ضبط شده را گوش کند، ایمیل و پیامک های مردم را بخواند، پیام های رد و بدل شده در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر و لینکداین را مانیتور کند. همچنین از روی کلکات تعریف شده رفتار کاربر دارای اکانت گوگل را چک کند و بفهمد کدام کاربر گوگلف دنبال چه کلماتی رفته و ممکن است این فرد خطرناک باشد.
البته در سال 2011 برنامه CMS رسانه ای نشد و خیلی ها نفهمیدند چه اتفاقی در حال رخ دادن درباره حریم شخصی شان است. حکومت هند در کنار این برنامه، سایر برنامه هایی که در امر مانیتورینگ کمک می کند(از جمله Aadhaar برای شناسایی هویت بیومتریک) را نیز ساخته و راه اندازی کرده است.هم زمان دولت متهم شده که کاربران را بعد از انتشار کامنت و نقطه نظرات خود در شبکه های اجتماعی بازداشت می کند. هند با داشتن یک میلیاردو 200 میلیون نفر ظاهرا بزرگترین کشور دمکراتیک باید باشد و آزادی بیان باید در آنجا مورد احترام باشد، اما آنچه در دنیای آنلاین رخ داده، کاملا متفاوت است.ظاهرا بعد از لو رفتن برنامه جاسوسی پریسم، قبح جاسوسی علیه کاربران اینترنت و موبایل شکسته شده و حکومتها یکی یکی برنامه های مشابه خود را لو می دهند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *