محققان موفق به ساخت پهپاد ویژه‌ای شده اند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی موقعیت افرادی که در حال فریاد زدن هستند را شناسایی کرده و به کمک انها بشتابد.
محققان موفق به ساخت پهپاد ویژه‌ای شده اند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی موقعیت افرادی که در حال فریاد زدن هستند را شناسایی کرده و به کمک انها بشتابد.

به نقل از ایران نت نیوز، گروهی از محققان موسسه آلمانی Fraunhofer FKIE پهپادی ساخته اند که می‌تواند موقعیت مکانی فریادهای انسان‌ها را تشخیص بدهد. این پهپاد به منظور یافتن بازماندگان بلایای طبیعی و آسان‌تر کردن ارسال کمک‌های اولیه به آنها ایجاد شده است.

ماکارنا وارلا به عنوان یکی از مهندسان اصلی این پروژه در این رابطه به واشتنگتن پست اظهار داشت که:« پهپاد‌ها می‌توانند در مدت زمان کمتری نسبت به امدادگران یا سگهای آموزش دیده روی زمین مساحت بیشتری را پوشش دهند، اگر ساختمانی فروریخته باشد پهپاد می‌تواند به امدادگران هشدار داده و کمک کند و به مکان هایی برود که دیگران نمی توانند پرواز کرده و خودشان را به آن برسانند.»
این محققان برای ساخت این پهپاد در ابتدا صدای فریاد خود را ضبط کردند و صداهایی تولید کردند که شخص در حال کمک خواستن ممکن است ایجاد کرد. سپس آنها از این صداهای ضبط شده برای آموزش به الگوریتم هوش مصنوعی ویژه‌ای استفاده کردند و نرم‌افزار یاد شده را برای فیلتر کردن صداهای محیطی نظیر صدای موتور پهپاد تمرین دادند.
سایر اجرای این پهپاد به غیر از سیستم نرم‌افزاری به کار رفته در آن تغییر چندانی نداشته است و پیچیدگی زیادی ندارد. این تیم از میکروفون‌های موجود در تلفن‌های همراه استفاده کرده است و دلیل این کار نیز کاهش وزن و افزایش سرعت پهپاد یاد شده بوده است.

ورلا در این رابطه اظهار کرد که تیم سازنده این پهپاد چندین تست موفقیت آمیز را در محیط باز به سرانجام رسانده اند و پهپاد یاد شده در این تست‌ها توانسته است تنها چند ثانیه پس از کشف صدای فریاد، موقعیت مکانی صدا را تخمین بزند. این محققان برای قدم بعدی قصد دارد تا این پهپاد را به میکروفون‌های فرکانس بالاتر مجهز کرده و قدرت آن در تشخیص صدا و حرکت در مسافت‌های طولانی‌تر را افزایش بدهد.

این اولین باری نیست که می‌بینیم دانشمندان از صدا برای افزایش توانایی‌های یک پهپاد استفاده کرده اند. سال گذشته ، تیمی از محققان دانشگاه پردو سیستمی ایجاد کردند که به یک پهپاد اجازه می‌داد تا با استفاده از چهار میکروفون و یک بلندگو مسیریابی کند. با این حال این پروژه جدید موفقیت آمیز به نظر می‌آید و احتمال دارد که در آینده‌ای نه چندان دور از این پهپاد‌ها به منظور نجات جان انسان‌ها استفاده شود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *