ساخت کف هوشمند خانه با شناسایی افراد از طریق پا

محققان اروپایی با همکاری یک دانشمند ایرانی کف هوشمند را به زودی به خانه‌های هوشمند خواهند افزود.

دانشمندان آلمان با همکاری پروفسور شهرام ایزدی دانشمند ایرانی مرکز تحقیقات مایکروسافت در کمبریج انگلیس، یک سطح بسیار شفاف و حساس به فشار برای کف خانه ساخته‌اند که می‌ تواند بطور دقیقی رد و اثر افراد و مبلمان را در اتاقها زیر نظر داشته باشد.

این کف هوشمند که “فضای گرانشی” نام دارد، می تواند حالات، حرکات و برخوردها را تشخیص داده و یک تصویر آینه مانند معکوس از هر آنچه که بر روی این سطح روی می‌دهد تهیه و منعکس می‌ کند.

این فناوری کاربردهای بسیاری از جمله امنیت و اتوماسیون خانه‌ها و بازی‌های تعاملی دارد.

محققان موسسه هاسو پلاتنر در پوسدام یک نمونه اولیه از این کف ۸ متر مربعی انعکاس تصویر ساخته‌اند. این سیستم در واقع مجموعه‌ای از مبلمان و الگوریتم‌های حساس لمسی است که کاربران، مبلمان و وضعیت روی زمین را بر اساس بافت آنها تشخیص می‌دهد.

این کف هوشمند از زیرساخت‌ هایی موسوم به چند انگشتی استفاده می‌ کند که بر فشار هر پیکسلی از انگشتان پا تکیه دارد تا کف را قادر سازد کف پای کاربر را تعیین موقعیت و آنالیز کرده و وضعیت پا را تشخیص دهد.

نمونه اولیه این فضای گرانشی از یک صفحه شیشه‌ای ضخیم ۶٫۴ سانتی‌متری ساخته شده که بر روی کف استاندارد اتاق نصب شده است.

در زیر این کف اتاقی قرار دارد که دوربین فروسرخ و پروژکتور ویدیویی با شفافیت بالا در آن تعبیه شده‌اند. این مجموعه جای پا را رد یابی کرده و تصویر ویدیویی آن را بر روی شیشه بالا منعکس می کند.

ال ای دی های فروسرخ اطراف کف با نوارهای لاستیکی حساس به نور پوشانده شده‌اند.

برداشتن یک گام بر روی این سطح موجب می شود این نوار با نور فرو سرخ تداخل پیدا کرده و دوربینی که در اتاق زیرین قرار دارد تصویری از جای پا تهیه کند.

این سیستم می تواند افراد را بر اساس کف پا، ژست و حالت بدنی آنها را ردیابی کند و تعامل بسیار دقیقی را به وسیله تمرکز بر روی پا ایجاد کند.

این دانشمندان می‌گویند این سیستم مزایای زیادی دارد: نخست پوشش مداومی از تمامی اتاق فراهم می‌کند.

دوم آنکه به افرادی که در اتاق دید را مسدود می‌ کنند کمتر حساس است، این سیستم همچنین الگوریتم‌های ساده را امکان پذیر کرده و در نهایت به حریم خصوصی کمتر تجاوز می‌ شود.


فضای گرانشی کاربردهای بسیار زیادی دارد. علاوه بر امنیت خانه و محل کار، این فناوری می‌توان در کمک به مراقبت از افراد مسن استفاده کرد مثلا پرستار متوجه زمین خوردن فرد مسن می‌ شود. همچنین کاربردهایی در زمینه سرگرمی و بازی فوتبال CGI در اتاق فراهم می‌کند.

شرکت رایانه‌ای IBM نیز در زمینه ساخت کف هوشمند خانه فعالیت‌ هایی را داشته و کف هوشمند چند حسی را به ثبت رسانده که می‌تواند افرادی را وارد خانه می‌شوند شناسایی کرده و در صورت لزوم مانند بروز سکته قلبی یا زمین خوردن افراد مسن خانه، با اورژانس تماس بگیرد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *