بازار موبایل‌های هوشمند این روزها یکی از پررونق‌ترین بازارهای محصولات دیجیتال شخصی هستند که در سرتاسر دنیا سود خوبی را نصیب شرکت‌های تولیدکننده می‌کنند.

در واقع این محصولات به سرعت وارد بازار شده و فروش خوبی هم دارند. شرکت‌های تولید‌کننده در این میان سعی دارند مدل‌های جدیدتر خودشان را با فاصله زمانی کمتری نسبت به مدل‌های قبلی روانه بازار کنند تا به این ترتیب نبض بازار را در دست بگیرند و با سلیقه و نیاز کاربران که همزمان با تکنولوژی‌های جدید جلو می‌رود، همراه شوند.البته ورود مدل‌های جدید به بازار اگرچه مدل‌های قبلی را به سرعت در دسته قدیمی‌ها قرار می‌دهد، اما باعث نمی‌شود که همین مدل‌های قدیمی و نه چندان جدید که شاید عمرشان به دو یا سه سال هم نرسد بازارشان را از دست بدهند. این گوشی‌های قدیمی‌تر و البته مدل‌های پرفروش آنها همچنان در بازار دست دوم‌ها خرید و فروش می‌شوند. با این اوصاف است که ورود مدل‌های جدیدتر می‌تواند به کاهش ارزش مالی و در واقع قیمت مدل‌های قبلی منجر شود.
 این تغییرات قیمتی در بازه یکم ماه ژانویه گذشته تا نیمه ماه مه امسال در نظر گرفته شده است. در میان این چهارصد گوشی، هشت مدل از پر فروش‌ترین و پرطرفدارترین‌های بازار انتخاب و معرفی شده‌اند.مدل RAZR i از Motorola یکی از پرفروش‌ترین موبایل‌های هوشمند در بازارهای جهانی بوده است که در این مدت بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده و قیمت آن تا 46 درصد کاهش یافته است. گوشی مدل Nexus S از Google هم با استقبال کاربران حرفه‌ای مواجه می‌شود، در مدت گذشته از سال جاری میلادی کاهش 39 درصدی را در قیمت خودش تجربه کرده است. در این میان اما کاهش 27 درصدی قیمت گوشی پرفروش Galaxy S III سامسونگ که برای ماه‌ها عنوان پرفروش‌ترین موبایل هوشمند بازار را در اختیار داشت، جالب توجه است. این گوشی با ورود مدل جدیدتر Galaxy S IIII دچار سقوط قیمت شد.حتی گوشی‌های با کلاس BlackBerry که همیشه طرفداران خاص خودشان را دارند هم از این موضوع در امان نبوده‌اند و مدل Bold 9780آن در این مدت کاهش 25 درصدی قیمتش را تجربه کرده است. مدل One X از HTC که در زمان ورودش به بازار حسابی گرد و خاک به پا کرد و توجه خریداران را به خودش جلب کرد حالا در فاصله اول سال 2013 تا نیمه ماه مه شاهد کاهش 19 درصدی قیمتش بوده است. در این میان حتی آی‌فون هم دچار افت قیمت شده است. مدل 4S این گوشی با ورود مدل 5 به تدریج شاهد کاهش قیمت بود. اما نسخه‌های با ظرفیت بالاتر مانند نسخه 32 گیگابایتی آن گویا افت قیمت بیشتری داشته‌اند.البته بعضی از کارشناسان و فعالان بازار موبایل‌های هوشمند معتقدند که علاوه بر مدل‌های پر فروش و حرفه‌ای، مدل‌های ارزان قیمت این گوشی‌ها هم افت قیمت نسبی را تجربه کرده‌اند. گوشی موبایل هوشمند شرکت LG که اغلب در دسته ارزان قیمت و متوسط‌ها هستند، هم از این روند مستثنا نبوده و مدل Optimus L7 P700 از میان آنها با کاهش قیمت 6 درصدی بیشترین کاهش قیمت را در میان مدل‌های مشابه دیگر LG تجربه کرده است.با این همه، اما گویا بزرگ‌ترین بازنده بازار جهانی گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر که سال‌های سال عنوان پرفروش‌ترین تولید‌کننده این بازار را هم در اختیار داشت، این بار توانسته از این روند کاهش قیمت‌ها جان سالم به در ببرد. مدل Lumia 920 شرکت Nokia در مدت گذشته از سال 2013 نه تنها کاهش قیمت نداشته است، بلکه با وجود ورود مدل جدیدتر آن یعنی Lumia 925 هم شاهد کاهش قیمت نبود و حتی قیمت فروش آن در بازارهای جهانی تا یک‌درصد هم افزایش داشته است.البته بد نیست بدانید که این تغییرات قیمتی در فاصله ابتدای سال 2013 تا نیمه ماه مه جاری مربوط به فروش انواع مدل‌های نوی این گوشی‌ها بوده است و قیمت فروش دوباره یا دست دوم گوشی‌ها معمولا متغیر و متفاوت است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *