ابررایانه 121 میلیون دلاری واقع در مرکز تحقیقات هسته ای در شمال نیومکزیکو بعد از جایگزینی با نسل جدیدی از ابررایانه ها در همین مرکز خاموش گردید.
دلیلی خاموشی ابررایانه قدیمی، ساخت و راه اندازی ابررایانه جدید در همین مرکز که سریعتر، کم هزینه تر و کوچکتر است، اعلام شده است.

مصرف انرژی ابررایانه جدید بسیار کمتر از ابررایانه ای است که یکشنبه خاموش شد. مسوولان در لابراتوار هسته ای لس آلاموس می گویند روآدرانر هنوز جزو 25 ابررایانه سریع جهان است. گری گریدر که در لابراتوار کار می کند در این باره می گوید: روآدرانر که مبتنی بر سیستم عامل ناول است، در سال 2008 اولین ابررایانه ای بود که با پردازش یک کادریلیون (عدد یک با 15 صفر به توان دو) محاسبه در ثانیه رکورد محاسبات ریاضی را شکست.
لس آلاموس همراه با آی بی ام روآدرانر را ساختند. 278 رک مجهز به سیستم خنک کننده با دو نوع پردازنده متصل به هم با 55 مایل سیم از نوع فیبر نوری بهم متصل شده بودند. دهها کامیون رک ها را از نیویورک به نیومکزیکو منتقل کردند.
ابررایانه در طول 5 سال فعالیت، ویروسها را شبیه سازی کرده و با مدل سازی از عالم، به تحقیقات دانشمندان در این زمینه کمک فراوانی کرد. همچنین به بهینه سازی فناوری لیزر و بهینه سازی تسلیحات اتمی برای امریکایی ها کمک فراوانی کرد.
همچنین محاسبات مربوط به برخی آزمایشات سری، برای بهینه سازی تسلیحات نسل جدید امریکا بوسیله این ابررایانه انجام شده است.
مرکز لس آلاموس بعنوان پیشگام، چندین دهه به توسعه سیستم عامل ناول کمک کرد. در سال 1976 به توسعه Cray-1 کمک فراوانی کرد. در سال 1993 با توسعه ماشین فکر CM-5 عنوان سریعترین ابررایانه جهان را از آن خود کرد.
در حال حاضر لس آلاموس و لابراتوار ملی ساندیا ابررایانه ای بنام Cielo دارند که از ان استفاده می کنند.این ابررایانه که سریعتر از روآدرانر است، با هزینه 54 میلیون دلار در سال 2010 ستاپ شده است و اکنون به طور کامل جایگزین روآدرانر می شود.
ماه آینده متخصصان این مرکز سعی خواهند کرد تکنیکهای فشرده سازی حافظه را قبل از نابودی کامل ابررایانه انجام دهند. فناوریهای بکار رفته در این مرکز قطعا در ساخت و توسعه ابررایانه های آینده استفاده خواهد شد.
گفته می شود در طول 10 تا 20 سال آینده، قدرت محاسباتی ابررایانه های جهان به یک کانتیلیون (1با 18 صفر به توان دو) در ثانیه خواهد رسید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *