دکتر هوشنگ فقیهی  اظهار داشت: افرادی که به مدت طولانی پشت دستگاه رایانه می نشینند و بدون پلک زدن مدتها به آن خیره می مانند، پس از مدتی مبتلا به خشکی چشم می شوند.

وی افزود: این افراد از آنجایی که یا پلک نمی زنند و یا پلک های خیلی کم و ناقص می زنند، دچار این مشکل می شوند.فقیهی گفت: سندرم چشمی کامپیوتر باعث می شود که فرد احساس کند که یک جسم خارجی مانند خاک وارد چشم او شده، چشم می کوبد، قرمز می شود و فرد همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی می کند.وی در مورد درمان این مشکل افزود : این دسته از افراد اگر عادت یک جا نشینی را ترک کنند و در بین کار با رایانه به تناوب از جای خود بلند شوند و پلک بزنند، دچار این مشکل نخواهند شد.
فقیهی تاکید کرد: پلک زدن ها باید محکم و کامل باشد به این صورت که پلک ها را کامل به هم بچسبانند تا اشک به تمام سطح چشم برسد؛ در اثر پلک زدن های ناقص برخی قسمت های سطح چشم خشک می ماند و مشکل سندرم چشمی کامپیوتر ایجاد می شود.وی خاطرنشان کرد: افراد که دچار این سندرم شده اند، می توانند از اشک مصنوعی استفاده کنند.با این حال بهترین درمان وقفه انداختن در بین کار با رایانه و پلک زدن های کامل است که در صورت رعایت این کار ، مشکل خشکی چشم بدون نیاز به اشک مصنوعی برطرف می شود.
** کاربا رایانه موجب ضعف بینایی نمی شود
متخصص چشم ایجاد ضعف در بینایی بر اثر کار با رایانه را رد کرد و گفت: استفاده زیاد از رایانه به تنهایی ضعف بینایی ایجاد نمی کند.
فقیهی افزود: این مساله همیشه مطرح بوده است که افرادی که کارهایی همچون قالیبافی و جواهرسازی انجام می دهند ممکن است دچار ضعف بینایی شوند اما نمی توان گفت که انجام این کاربه تنهایی این ضعف را ایجاد می کند.
به گفته وی انجام کارهای نزدیک و ظریف به صورت طولانی مدت و ممتد در کنار برخی عوامل دیگر، ممکن است یک مقدار نزدیک بینی در افراد ایجاد کند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *