سالهاست اوبونتو (Ubuntu) و کمپانی مادرش – Canonical – رویای واحدی را دنبال کرده اند: یک سیستم عامل و یک رابط نرم افزاری با

نام Unity که هم روی پی سی جواب دهد، هم تبلت و هم گوشی های هوشمند.به گزارش ایران نت؛ اکنون این رویا در حال پیوستن به واقعیت است.  تیتر اخبار منتشره مبتنی بر عصر اوبونتو، حکایت از متعارف سازی منابع با هدف توسعه یک سیستم عامل یکپارچه و یک رابط نرم افزاری (Interface) برای تمامی پلتفورم های تعریف شده روی ابزارهای مختلف و متنوع بوده است.
(Ubuntu اوبونتو ‏ یک توزیع گنو/لینوکس است که بر مبنای توزیع دبیان پایه‌گذاری شده‌است؛ اما با آن تفاوت دارد. نام اوبونتو از یکی از مفاهیم آفریقای جنوبی به معنی «انسانیت نسبت به دیگران» گرفته شده‌است.از ویژگی‌های بارز اوبونتو می‌توان به کاربرپسند بودن، سادگی، زیبایی، سرعت و عدم نیاز به سخت‌افزار پیچیده اشاره کرد.این سیستم‌عامل یکی از کاربرپسندترین توزیع‌های گنو/لینوکس است و در مدت نسبتا کوتاه عمر خود، توانسته رشد خیره‌کننده‌ای در جذب کاربران عادی داشته باشد. بر طبق آمار وب، این توزیع در بین دیگر توزیع‌های گنو/لینوکس ۵۰ تا ۷۰ درصد سهم بازار را بدست آورده‌است.)اصطلاح و ویژگی Unity که در ابتدایی ترین معنا، استفاده از لینوکس تحت دسکتاپ برای مبتدیان است، بعد از اکتبر 2010 با تعریفی جدید، توسعه یافته و هر نوع ابزار مانند گوشی هوشمند و تبلت را در بر گرفته است.این برنامه برای کسانی که خوره اوبونتو نیستند و در عین حال قصد یادگیری آن را دارند نیز تعریف شده است. این نکته در سخنان مارک شاتل ورث، موسس اوبونتو و Canonical ، در همایش موسوم به OSCon (یکی از مهمترین همایش های متن باز یا اوپن سورس در پورتلند اوریگان) مورد تاکید قرار گفت و هسته اصلی مباحث را تشکیل داد. بر اساس این طرز تفکر، هر محصول نرم افزاری برای خود عظمتی دارد، اما آنها باید عضو یک خانواده باشند. روی هر کدام از ابزار تعریف شده مشخص است که چه کاری باید انجام شود. از سوی دیگر هر کدام از ابزار باید تجربیات استفاده از سایر ابزار را نیز مورد پشتیبانی قرار دهد، بدان معنا که کار با ابزارهای متنوع در پلتفورم های مختلف، با تجربیاتی یکسان همراه باشد.گفتن این حرف ساده است اما در عمل چگونه انجام می شود. جونو بیکن، مدیر جامعه اوبونتو، به تشریح سناریوی مورد نظر کمپانی مادر  – Canonical- برای تحقق این امر پرداخت.
یک دلیل برای محبوب نبودن Unity بین کاربران معمولی (Power User) لینوکس این است که این نوع کاربران انتظارشان از سیستم عامل ، تقلیل و تنظیم هدفدار آن در حد یک ابزار دم دستی برای انجام کارهای روزمره است. بحث اینجا بر سر استفاده از این سیستم توسط کاربران عادی نیست، بلکه هدف محبوب شدن اوبونتوی Unity برای کاربران جدید است که هدف استراتژیک مدیران اوبونتو است.
آن چه در ذهن بیکن می گذرد چیست؟ خوب، برای شروع کنندگان، رابط گرافیکی تعریف شده باید هنگام نیاز دیده شود. به عنوان مثال هنگام دیدن ویدئو، دگمه های توقف، جلو و عقب به عنوان کنترل ابزار، دیده شود و این کنترل ها فقط زمانی که مورد نیاز است، باید ظاهر شوند.نکته بعدی به گفته بیکن، دنبال کردن الگویی واحد در ابزار مختلف در Unity است و باید مطمئن شد که توسعه دهندگان نرم افزاری از این الگوی واحد در ساخت اپ های مختلف استفاده می کنند. به عبارت دیگر، وقتی یک اپلیکیشن می نویسید، چه از مدل زبانی QT/QML یا اچ تی ام ال5 برای رابط گرافیکی استفاده می کنید، باید مبنا طوری تعریف شود که محل اجرا مهم نباشد تا بتواند در پلتفورم های مختلف اجرا گردد.بیکن معتقد است سرمایه گذاری روی دستگاههای شیک و با کلاس با منوهای ساده روی اسکرین و داشتن دگمه روشن و خاموش و اجرای فایلهای صوتی، مهمترین چیز است که باید روی آنها تاکید کرد و این موضوع را می توان با تعبیه سه دگمه روی گوشی هوشمندو تبلت تعریف کرد تا کارآ و شیک به نظر آید.بدین ترتیب، انچه با موس روی اسکرین رخ می دهد، با دگمه های تعبیه شده روی تبلت و گوشی هوشمند تجربه یکسانی را به کاربر می دهد.برای کمک به توسعه دهندگان نرم افزاری، مدیران اوبونتو، کیت نرم افزاری SDK و نیز راهنمایی جامع برای طراحی اپلیکیشن ارائه کرده اند.مجموعه قلم و فونت مخصوص اوبونتو نیز با الگوی جهانی برای ساخت یک اپلیکیشن در حد استانداردهای تعریف شده، مهیا شده و در اختیار علاقمندان به Unity قرار داده شده است.بیکن می گوید برای اجتناب از تکه تکه شدن (نظیر آنچه در آندروید رخ داده)باید رابط گرافیکی یکپارچه طراحی می شد چرا که من و همسرم دو تجربه مختلف از آندروید پیدا کردیم و نباید اوبونتو به این سرنوشت دچار می شد.خوب آنچه در این همایش مطرح شد و مورد قبول برنامه نویسان قرار گرفت، آیا سازندگان ابزارهای مختلف و نیز کمپانی های مخابراتی این نوع دستگاهها (تبلت و گوشی هوشمند) را نیز قانع می کند؟ به گفته بیکن، البته که آنها خواهند پذیرفت، آنها اپ های اختصاصی خود را چینش خواهند کرد که با رابط یکپارچه عمل می کنند.
و اما مهمترین سوال این است که آیا شما چنین دستگاهی با تمامی تعاریف بالا را خواهید خرید؟ شانس خود را امتحان کنید.
خبر اینکه، ورایزون به عنوان کمپانی مخابراتی در امریکا از گوشی های اوبونتو رسما حمایت کرده و مجموعه ای از کمپانی های بین المللی نیز علاقه خود را نشان داده اند.من به شخصه فکر می کنم اویونتو توانایی سوم شدن بعد از سیستم عامل های آی او اس اپل و آندروید روی موبایل را دارد.کسی چه می داند؟ ممکن است سهم بیشتری هم از بازار سیستم عامل های دسکتاپ بگیرد، در حالی که ویندوز 8 در حالا تقلا زدن در این عرصه است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *