سرعت اینترنت پایین آن هم با قیمتی بالا در شرایطی که در کشورهای اطراف چیزی حدود 9 برابر ارزان‌تر ارایه می‌شود

، موضوع تازه‌ای نیست؛ مشکلی که بعضا دلیل آن از نحوه اختصاص پهنای باند اعلام شده است.به گزارش ایران نت؛ چندی پیس بود که دبیر شورای عالی فضای مجازی قیمت پهنای باند یک مگابیت برثانیه در گران‌ترین حالتش را 15 تا 16 دلار اعلام کرده بود و تاکید کرد: با این یک مگابیت حدود 320 گیگابایت دانلود می‌شود و این در منطقه قیمتش 15 یا 16 دلار است. ما کاری به قیمت خرید شرکت ارتباطات زیرساخت نداریم اما در نهایت این پهنای باند در داخل کشور حدود 250 هزار تومان فروخته می‌شود. حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را…مهدی اخوان دلیل بالا بودن قیمت را وارد نشدن بخش خصوصی به این عرصه می‌داند و تصدی‌گری کمتر دولت در این بخش را لازم. در مورد سودی که شرکت ارتباطات زیرساخت به دست میاورد معتقد است: البته این را هم توضیح دهم که فکر نکنید شرکت دولتی ما سود کلانی به دست می‌آورد.آن شرکت در حال حاضر مشکلات مالی متعددی دارد و این تفاوت قیمت به جیب هیچ‌کس نمی‌رود و این یک بازی باخت – باخت است هم برای کاربران و هم برای آن طرف. این شرکت دستگاهی دولتی است. عریض و طویل است و پشتیبانی آن سخت بوده و هزینه‌های جانبی بسیار دارد حالا شما تنها یک جابه‌جایی پول از کشور را در نظر بگیرید که یک شرکت دولتی چه معضلاتی در این زمینه دارد تا بقیه موارد. اما با تمام این موارد ما امیدواریم هرچه سریعتر معضلاتی که در این حوزه وجود دارد برطرف شود و مردم اوضاع بهتری در این بخش داشته باشند.همه صحبت‌ها به این جا ختم نمی‌شوند، مدیرروابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در دفاع از شرکتشان به ایسنا گفت: به طور کلی دولت وظایفی دارد که بخشی از این وظایف بر اساس اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی از آن‌ها نیزبه عنوان وظایف حاکمیتی در حیطه وظایف دولت باقی مانده است. این موضوع به هیچ عنوان معنای انحصار نمی‌دهد بلکه دولت در صورت انجام این موارد تنها وظیفه خود را انجام می دهد و به همین دلیل انحصار نامیدن این موضوع خیلی منطقی نیست.وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که این حرف مانند آن است که بگوییم آموزش و پرورش انحصاری عمل می کند و یا این که وزارت نفت در برداشت از میادین و یا توسعه آن‌ها انحصاری رفتار می‌کند.
خدایی ادامه داد: تهیه پهنای باند اینترنت از خارج از کشور و توزیع آن در داخل وظیفه دولت تلقی می‌شود و دولت این وظیفه را بر عهده یک وزارتخانه و به دنبال آن یک شرکت قرار داده است. اکنون این که بخواهیم بگوییم شرکت زیرساخت با تهیه و توزیع پهنای باند انحصار ایجاد کرده به نوعی اجحاف در حق این شرکت محسوب می‌شود اما گویا کسانی که این موضوع را مطرح می کنند به این نکته دقت ندارند که این موضوع جزو وظایف این شرکت محسوب می‌شود.مدیر روابط عمومی شرکت زیرساخت در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با قیمت خرید و فروش پهنای باند اینترنت گفت:‌ قیمت فروش پهنای باند ما را تعیین نمی‌کنیم و معمولا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که موضوع را بررسی و درنهایت یک قیمت نهایی را به شرکت‌ها و از جمله شرکت زیرساخت ابلاغ می‌کند.وی درباره قیمت خرید پهنای باند که پیش از این 15 یا 16 دلار عنوان شده بود گفت:‌ به هر حال ما پهنای باند را از درگاه‌های مختلفی خریداری می کنیم که هر یک از این درگاه‌ها تعرفه خاص خود را دارند اما در نهایت سازمان تنظیم مقررات میانگینی را در نظر گرفته و براساس قیمت خرید پهنای باند و هزینه‌هایی که در زمینه حفظ و نگهداری شبکه فیبر نوری، مدیریت پهنای باند و انتقال آن به شهرستان‌ها و غیره وجود دارد قیمتی را برای آن تعیین می‌کند.خدایی در ادامه یادآور شد: اکنون اعداد و ارقامی که گاه از سوی مراجع مختلف مطرح می‌شود با واقعیت‌ها کمی تفاوت دارد و در آن‌ها هزینه‌هایی که این شرکت متقبل می‌شود در نظر گرفته نمی‌شود و برای شرکت ارتباطات زیرساخت نقشی مانند گمرک در نظر گرفته می‌شود که تنها پهنای باند را آورده و آن ها را بدون هزینه خاص ارائه می کند.
مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: نکته دیگر آن که برای ورود شرکت‌های خصوصی برای تامین پهنای باند از خارج از کشور و ارائه آن در مرزها به شرکت زیرساخت، خود ما هم از قبل راغب بودیم که این اتفاق رخ دهد. پیش از این نیز یک شرکت خصوصی اولین کابل دریایی کشور را ایجاد کرد و ما اکنون اینترنت را لب مرز از این شرکت خریداری کرده و آن را در کشور توزیع می کنیم . دیگر شرکت‌ها هم قطعا می توانند این کار را انجام دهند و پهنای باندی که منتقل می کنند در مرز به ما فروخته و واگذار کنند.
اما نکته دیگری هم که در این زمینه وجود دارد به آمادگی‌های بخش خصوصی بازمی گردد و این که آیا برای ورود بخش خصوصی به این موضوع زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و مشخص است که باید پهنای باند را از چه کانالی و چه تعرفه‌ای خریداری کنند و آن را با چه تعرفه و ضوابطی در داخل کشور توزیع کنند و اصلا این که آیا از نظر بسترهای لازم شرایط مناسب برای این شرکت‌ها ایجاد شده است یا خیر؟تمام این بحث‌ها زمانی مطرح شده که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کارهای مهمش که توسعه شبکه و افزایش پهنای باند بوده صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید: توسعه شبکه زیرساختی ارتباطات کشور و افزایش شبکه IP داخلی از 32 گیگابیت بر ثانیه به 553 گیگابیت بر ثانیه دو کار برجسته‌ای بود که در چهار سال گذشته در وزارت ارتباطات انجام شده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گویید: در محل کار قبلی ام، نظم و انضباط حاکم بود و امکان نداشت مسوول و یا فرماندهی دستوری بدهد و اجرا نشود، از این رو وقتی به وزارتخانه آمدم انتظارات قبلی را داشتم غافل از اینکه محیط جدید کاری غیر از محیط قبلی بود و شاید مقداری از این بابت به خود و کارکنان فشار آوردم.وی افزایش پهنای باند، توسعه فیبر نوری کشور و تکمیل 12 مدار جدید در شبکه ژئو را از جمله طرح هایی دانست که در دوران تصدی وی بر وزارت ارتباطات آغاز و پیگیری شده است و در دوره بعدی تکمیل می شود.با تمام این حرف‌ها هنوز هم کاربران بسیار زیادی وجود دارند که باید برای باز کردن صفحات وب در برابر چشم‌هایشان منتظر بمانند و به پر شدن نوار لودینگ صفحه خیره شوند. در میان نباید فروش یک سرویس 128 به 10 کاربر را فراموش کرد. حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را…

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *