باور عموم این است: «بهترین دوربین مدلی است که همیشه همراه شما است». این باور در مورد گوشی‌های هوشمند موبایل مصداق دارد زیرا موبایل همیشه و همه جا همراه کاربر است.

با اینکه کیفیت دوربین‌ اسمارت‌فون‌ها به خوبی دوربین‌های دیجیتال نیست اما در چند سال گذشته شاهد بهبودهای شگرفی در آنها بوده‌ایم. کاربران می‌توانند با چند راهکار ساده و کلیدی کیفیت عکس‌هایی که با دوربین موبایل ثبت می‌کنند را به راحتی بهبود ببخشند و بهترین نتیجه را از گوشی همیشه همراه خود بگیرند.آیا روزی می‌رسد که دوربین موبایل‌ها نیز به خوبی دوربین‌های دیجیتال باشند؟به گزارش ایران نت؛ شاید شما هم شنیده باشید در سال‌ها اخیر میزان فروش دوربین‌های عکاسی کاهش چشمگیری داشته است و دلیل آن نیز زیاد شدن تعداد گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های با کیفیت است. بعلاوه، به لطف بهتر شدن اپتیک‌ها، پردازنده‌های سریع‌تر و نرم‌افزارهای پیشرفته، عکس‌هایی که با دوربین‌های موبایل گرفته می‌شوند به همان خوبی دوربین های دیجیتال جیبی و کامپکت هستند. اما باید قبول کنید که دوربین موبایل هرگز نمی‌تواند به خوبی یک دوربین عکاسی واقعی باشد؛ دلیل آن نیز قوانین فیزیک و نور است.
اندازه حسگر
حتما می‌دانید یکی از برگ‌های برنده طراحی هر گوشی هوشمند، اندازه آن است. همه کاربران انتظار دارند گوشی موبایلشان باریک و سبک باشد. به همین دلیل، کمپانی‌های سارنده نمی‌توانند حسگرهای بزرگ دوربین را در بدنه‌های ظریف گوشی موبایل جای دهند. تقریبا همه حسگرهایی که در دوربین موبایل‌ها استفاده می‌شوند بسیار کوچک‌تر از حسگر دوربین‌های دیجیتال است.حسگر 1/3.2 اینچ آی‌فون 5 اپل کوچک‌ است و 54/4×42/3 میلی‌متر اندازه دارد. همچنین، گوشی گلکسی اس 4 سامسونگ، حسگر 1/3.06 اینچی دارد. وقتی شما میلیون‌ها پیکسل را در چنین مکان کوچکی جمع می‌کنید اصلا جای تعجب ندارد که نویز و اشکالات کیفیتی در عکس مشاهده کنید.البته دو گوشی‌ هوشمند دیگری هستند که از نظر دوربین بسیار بهتر از بقیه ظاهر شده‌اند و پیشگام پیشرفت شگرف دوربین موبایل‌ها بوده‌اند؛ نوکیا 808 PureView با حسگر 41 مگاپیکسل و 1/1.2 اینچ (حدود 82/10×52/7 میلی‌متر) یکی از آنها است. البته، به دلیل کیفیت فوق‌العاده دوربین باید بدانید این موبایل 75 درصد ضخیم‌تر از گوشی هوشمند گلکسی اس 4 سامسونگ است (9/13 میلی‌متر در مقابل 9/7 میلی‌متر). گوشی دوم نیز اچ‌تی‌سی One با حسگر 4 مگاپیکسل و 1/3 اینچی است. بله، حسگر One واقعا ریز و کوچک است اما اچ‌تی‌سی هر فوتوسایتی را بسیار بزرگ‌تر ساخته است. دلیل آن نیز افزایش رزولوشن برای داشتن کیفیت بهتر عکس در محیط‌های کم نور است.
لنز دوربین
داشتن حسگر بزرگ‌تر فقط یک‌سوم مشکلات کیفیت عکس‌ را برطرف می‌کند. شرکت‌های سازنده موبایل باید بدانند (که می‌دانند) در کنار حسگرهای بزرگ باید لنزهای بزرگ هم داشت. البته در کنار آن باید اندازه و ضخامت گوشی را نیز کوچک و باریک نگه داشت. به همین دلیل است که بیشتر دوربین‌های موبایل‌ها در عوض زوم نوری، با زوم‌های دیجیتال عرضه می‌شوند که فقط عکس را کراپ می‌کند و اندازه آن را تغییر می‌دهد و در نتیجه باعث پایین آمدن کیفیت عکس می‌شوند. اگر قرار باشد امکانات بیشتری همچون زوم نوری در موبایل کار شود، به فضای بیشتری هم نیاز است که این از عهده یک گوشی موبایل ظریف خارج است.تقریبا همه ما می‌دانیم گنجاندن پیکسل‌های زیاد در یک جای کوچک یک اشتباه بزرگ است. مخلص کلام، این صنعت با اینکه به خوبی به این مساله واقف است اما همچنان سعی می‌کند در بدنه‌ها کوچک لنزهای بزرگ تعبیه کند و همین باعث کم شدن کیفیت عکس دوربین موبایل‌ها می‌شود.
مقایسه حسگر دوربین‌های موبایل
در این قسمت می‌خواهیم به عمق دید رسیدگی کنیم. به لطف فاصله‌های کانونی زیاد دوربین‌ها (بیشتر آنها میلی‌مترهای تک رقمی کوتاه هستند)، کاربر می‌تواند عمیق‌ترین عمق دید، بیشترین فاصله‌ای که تا آن اشیا رندر می‌شوند را داشته باشد. این مساله زمانی بسیار اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید روی هر چیزی از پیش زمینه گرفته تا پس زمینه، فوکوس کنید. اما باید توجه داشته باشید عمق دید برای زمانی که بخواهید مثلا درخت‌های پشت سر یک فرد را که سوژه شما است تار کنید، کاربردی ندارد. حتی اگر دوربین موبایل شما دیافراگم f2.4 داشته باشد (آیا می‌دانید تقریبا بیشتر دوربین موبایل‌ها نوردهی و دیافراگم ثابت دارند؟)، باز نمی‌توانید عمق دید سطحی همچون دوربین‌های دیجیتال واقعی داشته باشید که عمق دید و فاصله کانونی مشابه دارند زیرا فاصله کانونی واقعی آنها با فاصله کانونی دوربین موبایل‌ها بسیار تفاوت دارد.
همه چیز اصلش خوب است
باید اعتراف کنیم که دوربین یک گوشی هوشمند، هر چقدر هم که خوب باشد باز به پای دوربین‌های دیجیتال نمی‌رسد و کیفیت عکس دوربین‌های عکاسی با لنز و حسگر بزرگ را ندارد؛ همان طور که پردازنده بهترین موبایل‌ها هم به خوبی پردازنده کامپیوترهای رومیزی نیست. اما از آنجا که همه چیز به فناوری مربوط می‌شود، دوربین‌های موبایل‌ها نیز هر روز بیشتر پیشرفت می‌کنند. به طور مثال، سازنده‌های دوربین‌های موبایل این واقعیت را درک کرده‌اند که قابلیت عکاسی در محیط‌های کم نور یکی از پایه‌های اصلی رقابت با دوربین‌های عکاسی دیجیتالی است که حسگرهای بزرگی دارند. در حال حاضر، نوکیا با طراحی و عرضه اسمارت‌فون 808 PureView خود با حسگر بزرگ‌تر و رزولوشن بالاتر و لومیا 902 با لنز f2.0 و لرزش‌گیر نوری عکس نشان داده است که موبایل‌های هوشمند را نیز می‌توان رقیب دوربین‌های دیجیتال دانست. این محصولات نشان داده‌اند کنترل میزان نوردهی در دوربین‌های موبایل در حال اصلاح و پیشرفت است.نباید سومین پایه اصلی کیفیت عکس‌ها، یعنی پردازنده دوربین را فراموش کنید. همان طور که پردازنده و پردازنده‌های گرافیکی موبایل‌ها هر روز بهتر می‌شوند، مشکلات کیفیت عکس‌های دوربین‌های موبایل، از کاهش نویز و الگوریتم‌های کاهنده نویز عکس‌ها گرفته تا خلوص بهتر رنگ و تعادل نور سفید نیز باید بهبود بیابد.
موبایل را محکم در دست بگیرید
شاید برایتان عجیب باشد کسی به شما بگوید چگونه موبایل خود را در دست بگیرید اما درست و محکم در دست گرفتن اسمارت‌فون در گرفتن عکس‌های با کیفیت کمک بسیاری به شما می‌کند. مشکلی که دوربین موبایل در مقابل دوربین‌ عکاسی دارد، سبکی و کوچکی آن است که اجازه نمی‌دهد آن را در موقعیت‌های مختلف راحت و درست در دست بگیرید.نتیجه آن نیز عکس‌های تاری است که به واسطه لرزش دست به وجود آمده‌اند. خیلی از موبایل‌های هوشمند قابلیت لرزش‌گیر تصویر ندارند. حتی استفاده از شاتر مجازی روی نمایشگر به جای شاتر فیزیکی هم به تار نشدن عکس‌ها کمک خاصی نمی کند. بهترین و ساده‌ترین روش برای کنترل لرزش دست و کاهش آن این است که موبایل را خیلی محکم و ثابت در دست بگیرید. اینکه موبایل را با فاصله از بازوی خود بگیرید به هیچ وجه ایده خوبی نیست مگر اینکه در نور روز و با سرعت شاتر بالا عکاسی کنید.
نکات ریز عکاسی
لنز دوربین را تمیز نگه دارید
آیا عکس‌ها تیره دیده می‌شوند؟ شاید لنز دوربین کثیف باشد. باید بدانید لنز دوربین موبایل بیشتر از لنز دوربین‌های حرفه‌ای به تمیز شدن نیاز دارند زیرا موبایل مدام در دست کاربر است و بیشتر در معرض چربی و کثیفی است. بنابراین، همیشه پارچه ای نرم برای پاک کردن لنز همراه خود داشته باشید.
برای عکس خوب زمان بگذارید
با اینکه برای گرفتن عکس‌های خوب استعداد نیز نقش مهمی دارد اما باید بدانید که زمان نیز کم اهمیت نیست. اینکه فوری یک عکس با موبایل بگیرید یا اینکه زمان صرف کنید و طرز قرارگیری خود را تغییر دهید تا به بهترین حالت برسید، دو مقوله کاملا مجزا هستند. عکاسان حرفه‌ای برای ثبت یک شاهکار هنری حتی حاضر هستند یک شب تا صبح صبر کنند. سعی کنید پوزیشن‌ها یا پرسپکتیوهای مختلف را امتحان کنید. اگر لازم است بالای چیزی بایستید یا زانو بزنید. سوژه خود را در قسمت‌های مختلف کادر قرار دهید تا بهترین نتیجه به دست بیاید. همچنین می‌توانید از قانون یک‌سوم استفاده کنید.
قانون یک‌سوم مهم است، اما چرا؟
برخلاف نامش، این یک قانون اجباری نیست بلکه روشی است که اگر آن را رعایت کنیم عکس‌های بهتری خواهیم داشت. در این قانون باید به طور ذهنی و فرضی، کادر خود را به طور عمودی و افقی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. یعنی 9 مستطیل یک اندازه باید داشته باشید. قانون یک‌سوم می‌گوید به جای اینکه سوژه را در مرکز کادر قرار دهید، آن را میان این مستطیل‌ها جای دهید. به طور مثال، در یک‌سوم بالا یا یک‌سوم سمت چپ کادر.برخی از گوشی‌های هوشمند این قابلیت را دارند که کادر را به 9 مربع مساوی تقسیم کند تا کاربر بتواند بسیار آسان‌تر سوژه خود را در یکی از آنها جای دهد. اگر تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارید، یا موبایل شما این ویژگی را ندارد می‌توانید با چند روز تمرین به خوبی متوجه قانون یک‌سوم بشوید و عکس‌های زیبا و قابل توجهی ثبت کنید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *