مدیر سابق اپل: کوپرتینویی‌ها برای حفظ هویت خود با دولت آمریکا می‌جنگند

«مایکل گارتنبرگ» معتقد است اپل در جنگی بزرگ بر سر هویتش قرار دارد.

اپل سال‌هاست که با آیفون‌هایش در قله بازار گوشی‌های هوشمند می‌درخشد. بااین‌حال به‌ اعتقاد وزارت دادگستری آمریکا، انحصارگرایی کوپرتینویی‌ها موجب محدودیت‌های بسیاری شده است و اپل باید سیاست‌های تجاری خود را دستخوش تغییر کند. در همین راستا، یکی از مدیران سابق اپل می‌گوید که کوپرتینویی‌ها در یک جنگ بزرگ قرار دارند؛ جنگی که می‌تواند روح اصلی اپل را به خطر بیندازد.

در دیجیاتو خواندید که شکایت دولت آمریکا از اپل به چه دلیل رخ داده است و چه عواقبی را در پی دارد. وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) طرف اصلی این شکایت است. این نهاد دولتی ادعا می‌کند که سیاست‌های تجاری اپل، بازار گوشی‌های هوشمند و فعالین آن‌ را به‌ خطر انداخته است و علاوه‌براین، محدودیت‌های آیفون سبب شده که محدودیت‌های زیادی گریبان‌گیر کاربران باشد. بااین‌حال، اپل سال‌هاست که سیاست نسبتاً ثابتی دارد و این برند با همین سیاست از دیگران متمایز شده است. حالا این‌بار یکی از مدیران سابق اپل از شکایت DOJ از اپل انتقاد کرده است.

اپل با همین هویت شناخته شده: جاه‌طلبی و تمایز
گزارش‌ها از صحبت‌های جدید مدیر ارشد سابق بازاریابی اپل، «مایکل گارتنبرگ»، حکایت دارند. گارتنبرگ اظهار می‌کند که اقدامات اخیر دولت آمریکا، جنگی تمام‌عیار علیه اپل است؛‌ اقدامی که هویت اصلی اپل را به‌ خطر می‌اندازد:

«این نبرد برای روح و هویت اپل است. دولت‌های سراسر جهان در تلاش هستند تا رشته به رشته آنچه را که DNA اصلی اپل را تشکیل داده است، از هم باز کنند.»

به‌ ادعای گارتنبرگ، کوپرتینویی‌ها همواره کوشیده‌اند خود را به‌عنوان برندی مشتری‌محور معرفی کنند؛ درحالی‌که DOJ می‌گوید اپل صرفاً سهامدارانش را در اولویت می‌گذارد. گارتنبرگ زمانی که در اپل مشغول به‌ کار بوده نیز با چنین پرونده‌هایی در مورد انحصارگرایی اپل دست‌و‌پنجه نرم کرده است.

او پیش‌تر با «فیل شیلر»، معاون ارشد سابق تیم بازاریابی جهانی، در این زمینه همکاری‌هایی کرده تا در برابر اظهارات مشابه علیه اپل دفاع کنند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که حتی شیلر هم تا حدودی رفتار انحصارگرایانه داشته است. از قضا، DOJ نامه شیلر به «تیم کوک» در سال ۲۰۱۶ را به‌عنوان مدرکی علیه اقدامات اپل ارائه داده که چنین مضمونی دارد:

آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟
کارمندان و مدیران اپل برخلاف آنچه که وزارت دادگستری آمریکا اظهار دارد، به‌هیچ‌وجه اعتقادی به انحصارگرایی ندارند. از نظر کارکنان اپل، این برند به مشتری‌ها اهمیت زیادی می‌دهد؛ اما موفقیت‌های کوپرتینویی‌ها سبب شده است تا دیگران به‌دنبال ممانعت از پیشرفت آن باشند. کارمندان ادعا دارند که سیاست‌های اپل هم برای مشتریان و هم برای همکاران اپل کاملاً سودمند بوده است.

اپل خیلی وقت است که مورد انتقاد قرار دارد. این انتقادات حتی وارد مراجع رسمی هم شده است و بسیاری از دولت‌ها در تلاش برای تغییر سیاست‌های اپل هستند. پیش‌ازاین، اتحادیه اروپا کوپرتینویی‌ها را مجبور کرد پورت USB-C را در سری آیفون ۱۵ به‌کار بگیرند. این‌بار اما نوبت به وزارت دادگستری آمریکا رسیده است تا کوپرتینویی‌ها را به تغییرات اساسی وادار کنند.

سال‌های سال است که اپل سیاست شناخته‌شده‌ای دارد؛ اما ظاهراً این سیاست‌ها کاربران را محدود کرده‌اند. نبود سایدلودینگ و پورت ارتباطی قدیمی از مواردی بوده‌اند که اپل مسئله آن‌ها را حل کرده است. بااین‌وجود، ظاهراً هنوز DOJ تلاش‌های اپل برای جلب رضایت سایرین را کافی نمی‌داند. شکایت وزارت دادگستری آمریکا به‌دلیل اختلال عملکرد اپ‌ها، اشکالاتی در پیام‌رسانی و عدم سازگاری گجت‌های پوشیدنی شخص ثالت در آیفون مطرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

پربازدیدترین ها