xjorma-ollila2

xjorma-ollila2نوکیا این ابرقدرت سال های نه چندان دور تلفن های همراه، جایگاه خود را به سایر رقبا واگذار کرده. در چند سال اخیر تیم مدیریتی نوکیا مرتکب اشتباهات فاحشی شده. مدیر عامل سابق نوکیا در شرح حال 450 صفحه ای خود که اخیرا به چاپ رسیده، به برخی از این اشتباهات که منجر به سقوط نوکیا شد، اشاره می کند.

جورما اولیلا (Jorma Ollila) مدیر عامل نوکیا در سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ و رئیس هیئت مدیره این شرکت از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲، یکی از سکان داران اصلی نوکیا در دوران اوج این شرکت بوده. او در کتاب خود تحت عنوان “موفقیت غیر ممکن”، رقابت سنگین تولید کنندگان تلفن های همراه در چند سال اخیر، به خصوص حضور شرکت های آسیایی با گوشی های ارزان قیمت را یکی از علل اصلی عقب افتادن نوکیا می داند.

 

او در این کتاب به حضور آیفون در بازار اشاره می کند، و بی توجهی نوکیا به گرایش عموم مردم به تلفن های لمسی را مورد ملامت قرار می دهد. وی همچنین این نکته را ذکر می کند که نوکیا از همان اوایل حضور آیفون در بازار، متوجه عقب ماندنش از دایره رقابت شده بود و این که مسئولان این شرکت از همان ابتدا می دانستند که چالش های بر آمده از هجمه تلفن های هوشمند با صفحه های لمسی، در نهایت، برای نوکیا گران تمام خواهد شد.

جورما اولیلا سرویس دهندگان آمریکایی را نیز در این زمینه مقصر می داند. از این جهت که آنها به نوکیا اعلام کرده بودند، تلفن های هوشمند با قیمت بالاتر از ۳۰۰ دلار، در آینده بازاری نخواهند داشت. در حالی که شرکت اپل چند وقت بعد با تلفنهای ۶۰۰ دلاری خود بازار تلفن های هوشمند را در دست گرفت. او اعتراف کرد که اپل با خلق محصولی کاملا جدید و اکوسیستمی از خدمات و برنامه های کاربردی، توانست در آن سال ها تجربه کاربری منحصر به فردی ایجاد کند. در حالی که نوکیا در توسعه یک اکوسیستم اختصاصی برای خود کاملا شکست خورده بود.

با همه این اوصاف، فصل جدیدی در عرصه تلفنهای هوشمند در راه است. با توجه به تصاحب بخش تلفن همراه نوکیا توسط مایکروسافت این امید وجود دارد که میراث نوکیا با انبوهی از تجربه حضور در بازار و علم مهندسی ۴۰ ساله اش، همچنان باقی بماند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *