images

imagesمرورگرهای اینترنت مجرای ارتباط شما با جهان مجازی‌اند و اگر حفره‌های امنیتی موجود در آنها را نشناسید و اقدامات لازم برای رفع آنها انجام ندهید، به سادگی حریم خصوصی خود را در دسترس نفوذگران اینترنتی قرار خواهید داد.

بسیاری از کاربران اینترنت اطلاعات قابل توجهی درباره روش‌های نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری ندارند و معمولا به این نکته توجه نمی‌کنند که آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود در نرم‌افزارهای مختلف نصب‌شده روی سیستم، تا چه اندازه آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد و شرایط را برای رخنه هکرها و سارقان اطلاعات فراهم می‌کند.
مرورگرهای اینترنت از جمله برنامه‌هایی هستند که وجود آسیب‌پذیری امنیتی (Bug) در آنها، کل سیستم را به شدت در معرض خطر نفوذ هکرها قرار می‌دهد و به همین خاطر رعایت برخی ملاحظات برای کاهش احتمال سرقت اطلاعات ضروری است. کاربران اینترنت باید بدانند که توجه به آسیب‌پذیری‌های امنیتی مرورگرها یک ضرورت است.
یافته‌های پژوهشی مختلف نشان می‌دهند که هر یک از مرورگرهای رایج در دنیای اینترنت به نوعی آسیب‌پذیر است و این یعنی یک هکر از هر نقطه‌ی دنیا می‌تواند به آن سیستم (در زمانی که آنلاین است) حمله کند، کنترل آن را در دست بگیرد و به همه اطلاعات دسترسی پیدا کند.
راه‌های مقابله با خطر
از هر مرورگری که استفاده می‌کنید، مهم‌ترین نکته به‌روزرسانی آن است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که امن‌ترین مرورگرها آنهایی هستند که روی حالت آپدیت اتوماتیک قرار دارند.
کمپانی‌های سرویس‌دهنده (مایکروسافت، گوگل، موزیلا و …) آسیب‌پذیری محصولات‌شان را پیوسته رصد می‌کنند و در صورت یافتن ضعف امنیتی، بسته امنیتی(Patch) برای رفع آن را به سرعت منتشر می‌کنند. مهم این است که کاربران یا مرتب مرورگر خود را به روز کنند، یا با قرار دادن تنظیمات آن در حالت اتوماتیک، خود را تا حد امکان از منطقه خطر دور نگه دارند.
اما این پایان کار نیست. اگر از مرورگرهایی مانند فایرفاکس یا کروم استفاده می‌کنید که افزونه‌های متعددی را می‌توان روی آنها نصب کرد، باید همیشه به هشدارهای امنیتی درباره آنها نیز دقت کنید. به‌عنوان مثال پلاگین پر کاربرد جاوا که روی بسیاری از سیستم‌ها فعال است، یکی از گزینه‌های مورد علاقه هکرهاست. از این گذشته پنجره‌های تبلیغاتی روی صفحه‌های اینترنتی که با استفاده از جاوا نمایش داده می‌شوند، عموما ارتباط مستقلی با اینترنت برقرار می‌کنند. به همین دلیل کاربری که قصد وبگردی ناشناس دارد، نمی‌تواند با اتکا به “ناشناس” کردن مرورگر خود مطمئن باشد که هویت‌اش برملا نمی‌شود.
پلاگین مشاهده فایل‌های “PDF” در درون مرورگر هم درصد قابل توجهی از سیستم‌های کامپیوتری را در معرض خطر قرار داده است. کارشناسان حتی توصیه می‌کنند این افزونه‌ها غیرفعال شوند و کاربر به صورت موردی در مورد فعال‌کردن این افزونه‌ها در سایت‌های بی‌خطر تصمیم‌گیری کند.
توجه کنید که این توصیه‌ها تنها مربوط به مرورگر کاربران است.
برنامه‌های مختلفی که برای مقاصد مختلف روی کامپیوتر نصب می‌شوند نیز می‌توانند در صورت به روز نبودن خطرساز باشند.
در این میان گسترش پروتکل‌های امن مانند “HTTPS” تا حد زیادی به امنیت کاربران کمک می‌کنند. متخصصان امنیتی همچنین نسل جدید مرورگرها و وب‌سایت‌ها را از نظر امنیتی مطمئن‌تر از نسل‌های پیشین می‌دانند. با فراگیرشدن استانداردهای “HTML5” بسیاری از افزونه‌ها و پلاگین‌هایی که امکانات جانبی در اختیار مرورگرها قرار می‌دادند، عملا حذف و بخش عمده‌ای از مشکلات امنیتی با به‌روزرسانی اتوماتیک مرورگر برطرف می‌شوند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *