گوگل قصد دارد یک تغییر اساسی را با سد کردن راه افزونه‌های کروم ایجاد نماید. در ابتدای سال آینده، کروم دیگر از رابط برنامه‌نویسی کاربردی افزونه‌ قدیمی Netscape

پشتیبانی نخواهد کرد و جلوی تمامی افزونه‌هایی را که از آن استفاده می‌کنند خواهد گرفت. در نتیجه‌ این امر، برخی افزونه‌ها مانند Google Earth ،Microsoft Silverlight و … نیز توسط مرورگر مسدود خواهند شد.به گزارش ایران نت، این تغییر به منظور محافظت از کاربران مقابل مشکلات امنیتی پی‌درپی پایه‌ریزی شده و مرورگر کروم را با ثباتتر می‌سازد. رابط برنامه‌نویسی کاربردی افزونه‌ Netscape یکی از رویکردهای قدیمی برای توسعه‌ معماری و عملکرد مرورگر بوده و بیش از ۱۵ سال برای کمک به توسعه‌دهندگان جهت اضافه‌کردن قابلیت‌های مفید به مرورگر مورد استفاده قرار گرفته است. حال مهندسان گوگل می‌گویند که این رابط برنامه‌نویسی کاربردی کارایی مفید خود را از دست داده و به یکی از دلایل عمده‌ عدم ثبات و مشکلات امنیتی در کروم مبدل شده است.یکی از مهندسان امنیتی گوگل در مورد این تغییر می‌گوید: مرورگرهای امروزی در مقایسه با مرورگرهای قدیمی سریع‌تر، امنتر و دارای قابلیت‌های بیشتر هستند. به همین خاطر معماری دهه‌ ۹۰ NPAPI به یکی از دلایل اصلی توقف ناگهانی، رخدادهای امنیتی و پیچیدگی‌های کد تبدیل شده است. به همین خاطر کروم می‌خواهد پشتیبانی از NPAPI را در سال آینده به‌طور تدریجی متوقف کند.وی همچنین افزود: ما احساس می‌کنیم جهان وب برای این تغییر آماده است. NPAPI در تلفن‌های همراه پشتیبانی نمی‌شود، موزیلا هم در نظر دارد جلوی افزونه‌های NPAPI را در دسامبر ۲۰۱۳ بگیرد. بر اساس اطلاعاتی که درباره‌ استفاده از کروم در دست است می‌توان گفت که فقط شش افزونه‌ NPAPI در ماه گذشته توسط بیش از ٪۵ از کاربران استفاده شده است. با این حال می‌دانیم که صرف‌ نظر کردن از NPAPI زمان می‌برد.
گوگل منتظر آن است که افزونه‌های NPAPI را که توسط وب‌گاه‌ها اجرا می‌شوند در ژانویه‌ی ۲۰۱۴ مسدود کند، سپس ظرف چند ماه بعد به‌طور تدریجی پشتیبانی از آن را نیز قطع کرده و راه تمامی افزونه‌هایی را که از آن استفاده می‌کنند، سد نماید.البته گوگل بعضی از افزونه‌هایی را که از این API استفاده می‌کنند، مانند سیلورلایت، گوگل‌ارث، گوگل‌ تاک و جاوا را در فهرست سفید خود نگه خواهد داشت. اما این موارد نیز در نهایت مسدود خواهند شد. گوگل همچنین می‌خواهد برنامه‌های کاربردی را که از NPAPI استفاده می‌کنند از فروشگاه برنامه‌های کروم هم حذف کند.از امروز هیچ برنامه‌ کاربردی جدیدی که دارای افزونه‌ مبتنی بر NPAPI باشد در این فروشگاه جایی نخواهد داشت. توسعه‌دهندگان خواهند توانست برنامه‌های تحت NPAPI خود را تا مه ۲۰۱۴ بروزرسانی‌ نمایند؛ از آن تاریخ به بعد برنامه‌های مذکور از صفحه‌ خانگی فروشگاه کروم و نتایج حاصل از موتور جست‌وجو پاک خواهند شد.در سپتامبر ۲۰۱۴ دیگر هیچ برنامه‌ تحت NPAPI دیگری منتشر نخواهند شد. برنامه‌های موجود هم تا زمانی که کروم پشتیبانی از NPAPI را به‌طور تمام و کمال قطع کند، به کار خود ادامه خواهند داد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *