هر ماشین جستجوگر در فرآیند فعالیت خود انرژی مصرف می‌کند. تعداد کمی از مردم روز خود را بدون کامپیوتر سپری می‌کنند

از کامپیوترهای سنتی رومیزی و لپ‌ تاپ‌ ها تا تلفن‌ های هوشمند و تبلت‌ ها، بیشتر کامپیوترهایی که مردم استفاده می‌کنند هر روزه به اینترنت متصل است و تایپ، کلیک و جستجو برای یافتن پاسخ‌هایی حتی برای سوال‌های احمقانه، کاری بسیار ساده و آسان شده است.ما از این نعمت آن چنان لذت می‌بریم که فراموش می‌کنیم هر جستجویی در واقع انرژی مصرف می‌کند و این خود باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. « هر بار که شما چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، گوگل از چند دستگاه برای پیدا کردن پاسخ شما و نمایش مطالب روی کامپیوتر استفاده می‌کند. همه این کارها به برق احتیاج دارد.»

این سخنان سودانوا گارمورتی، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه ویرجینیا در سارلوتزویل است. او می‌گوید: «به همان مثال تایپ کلمه پیتزا توجه کنید. پس از تایپ، ممکن است شما به اطلاعاتی درباره این کلمه برخورد کنید یا از سوی گوگل درباره رستوران‌ ها و وب‌ سایت‌ ها به شما پیشنهادهایی شود و نقشه‌خوان گوگل نیز ممکن است به شما مکان‌هایی مربوط به پیتزا، نقشه رستوران و حتی طرز تهیه پیتزا را ارائه کند. هر جستجویی نیازمند تعداد زیادی دستگاه است؛ هم برای پردازش حجم عظیمی از اطلاعات و هم برای پردازش این اطلاعات در کسری از ثانیه. جستجوی کلمه پیتزا توسط شما فقط یکی از میلیاردها جستجو در اینترنت است. همزمان با شما میلیون‌ها انسان دیگر در حال جستجو هستند. بر طبق تحقیقات شرکت «کام اسکور» در دی‌ ماه گذشته کاربران اینترنت در سراسر جهان بیشتر از ۲۰۰ میلیارد جستجو انجام داده‌اند.کامپیوترها و لوازم الکترونیکی، حدود ۹ درصد از مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهند؛ که این میزان، اندکی کمتر از برق مصرفی لوازم پرمصرفی مانند وسایل گرماساز و تهویه مطبوع است.
لکن استفاده شمااز کامپیوتر منزلتان برای جستجو در اینترنت، تاثیراتی دارد که شعاع آن فراتر از خانه شماست.

به وب‌ سایت‌ هایی چون گوگل، یاهو و بینگ، موتور جستجوگر گفته می‌شود. اینها برنامه‌هایی است که در سراسر اینترنت می‌گردند تا وقتی شما عبارتی را تایپ می‌کنید و دکمه جستجو را فشار می‌دهید، نتایج آن را به شما ارائه کنند اما وقتی شما از یک موتور جستجو استفاده می‌کنید نه‌تنها کامپیوتر شمابلکه سایتی هم که هزاران ارتباط با سایت‌ های دیگر و سرورهای آنها برقرار می‌کند تا به همراهی آنها نتایجی که شما می‌بینید ارائه نمایند نیز انرژی مصرف می‌کند.

معنای این حرف آن است که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف انرژی برای جستجوی شما با مکان‌ها متفاوت فراوانی که در آن واحد برای یک جستجو به کار گرفته می‌شود، در ارتباط است.

بیشتر تکنولوژی‌هایی که برای تولید الکتریسیته به کار می‌رود.از قبیل سوختن زغال‌سنگ، نفت یا گازهای طبیعی.باعث انتشار دی‌اکسیدکربن در هوا می‌شود. این اصطلاح گاز گلخانه‌ای وقتی بیش از اندازه در جو زمین منتشر شود، به پدیده گرمایش جهانی می‌انجامد.

مصرف انرژی تاثیرات مهمی بر محیط‌زیست دارد، حتی اگر در ظاهر چنین به نظر نیاید. درواقع، گزارش جدید سازمان هواشناسی جهانی بیانگر آن است که تولید و استفاده از کامپیوترها، چاپگرها، گوشی‌های تلفن و ابزارهایی از این قبیل در سال ۱۳۸۵ به اندازه کل صنعت هواپیمایی، گاز دی‌اکسیدکربن منتشر کرده است.

بررسی‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست نشانگر آن است که در ایالات متحده، به دلیل استفاده روزافزون از اینترنت و افزایش ضرورت این استفاده، میزان برق مصرفی توسط پایگاه داده‌ها و مکان‌های استقرار سرورها طی پنج سال گذشته افزایش یافته است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *