google-pouya

google-pouyaمدیرعامل گوگل چندان به مصاحبه علاقه‌ای ندارد و از زمانی که از ماه آوریل سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیتش را آغاز کرد، تنها دوبار با مجلات چاپی مصاحبه کرده است که آخرین آن با مجله فورچون بوده است.
در این مصاحبه «لری پیج» درباره آینده جست‌وجو در اینترنت، برنامه‌هایش برای ادغام با موتورولا و چگونگی تغییر مدل مدیریتی او از زمان انتخاب شدن به‌عنوان مدیرعامل صحبت کرده است.

این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:

• وقتی شما در باره کار بعدی‌تان فکر می‌کنید، بلافاصله برای انجام آن اقدام می‌کنید. چطور به این نتیجه می‌رسید که کار بعدی‌تان چیست؟
این موضوعی است که زیاد درباره آن فکر می‌کنیم. در واقع علم و دانش کاملی برای تصمیم‌گیری در این مورد وجود ندارد. به همین دلیل هم کمتر پیش می‌آید که بگویم چرا کاری را در گذشته انجام نداده‌ایم. تنها موضوعی که پایه همه تصمیم‌گیری‌های ماست این است که می‌خواهیم یک شرکت متفاوت باشیم و دوست داریم مردم از کار با محصولات و سرویس‌های ما لذت ببرند. ما دوست داریم کارمندان ما از کار در این شرکت راضی باشند. به طور کلی اما می‌خواهیم کارهایی را انجام دهیم تا نظر مردم جهان را جلب کرده و به آنها برای انجام کارهایشان کمک کند. به نظر من کارهای بزرگ زمانی اتفاق می‌افتند که تکنولوژی بتواند تاثیر زیادی در آنها داشته باشد.

• یکی از اولین کارهایی که شما در زمان مدیرعامل گوگل انجام دادید، سازماندهی شرکت براساس گروه‌های محصولات بود.
آیا شما از این تصمیم راضی هستید؟ آیا این به سریع‌تر شدن روند کاری شما کمک کرده است؟
مدل شخصیتی و کاری من به گونه‌ای است که هرگز راضی نمی‌شوم، اما به طور کلی از این تغییرات راضی هستم. به نظرم شرکت حالا به شکل متمرکزتری فعالیت می‌کند و این کمک بزرگی است. نمی‌توانم دقیقا بگویم چقدر این تغییرات به سرعت گرفتن کارهای ما کمک کرده است، اما خیلی از فعالیت‌های ما بهتر و دقیق‌تر شده‌اند.

• جست‌وجوی اینترنتی امروزه تغییرات بزرگی کرده است و سرویس‌هایی مانند Google Now رایج شده‌اند. فکر می‌کنید جست‌وجوی اینترنتی حالا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و آیا تغییراتی که امروز شاهد آن هستیم از ۵ یا ۱۰ سال قبل پیش‌بینی شده بود؟
من درباره جست‌وجوی اینترنتی همان چیزی را می‌گویم که در گذشته بارها گفته‌ام؛ یک موتور جست‌وجوی کامل و پیشرفته واقعا باید هر چه را که کاربران نیاز دارد بشناسد و با نیازهای روز دنیا همراه باشد. ما سعی داریم با تحقیقات گسترده اطلاعات بیشتری از سرتاسر جهان به‌دست بیاوریم تا واقعا بتوانیم آنچه را که کاربران نیاز دارند، بشناسیم. به‌عنوان مثال ما هفت سال تمام برای سرویس نقشه کار و تحقیق کردیم تا بفهمیم دقیقا در خیابان‌ها چه اطلاعاتی وجود دارد. به همین دلیل شرکت ITA را خریدیم تا مطمئن شویم که اطلاعات بهتری را برای سفر در اختیار کاربران‌مان قرار می‌دهیم.

• در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که با مدل‌های تجاری متفاوت به وضوح با هم رقابت می‌کنند مانند Google، Apple و Amazon. نگاه شما به این رقابت چگونه است؟
من واقعا دوست ندارم به موضوع رقابت به این شکل نگاه کنم. همه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به این خاطر بزرگ شده‌اند که کاری را عالی انجام می‌دهند. من دوست دارم کاربران انتخاب‌های متنوعی داشته باشند و خودشان از بین آنها انتخاب کنند.

• با این اوصاف اپل هنوز یک شریک تجاری و البته یک رقیب است. شما و استیو جابز هم رابطه‌ای دوستانه داشتید.
بله معمولا اینطور بوده است. من تصور می‌کنم اگر همه سعی کنند با یکدیگر بیشتر کنار بیایند، کاربران به خاطر عملکرد دیگران، کمتر اذیت خواهند شد. ما تلاش می‌کنیم تا محصولات‌مان را تا جای ممکن به صورت گسترده در سرتاسر جهان عرضه کنیم. این فلسفه ماست. بعضی اوقات ما امکان این را داریم تا محصولات خود را به‌صورت گسترده عرضه کنیم و به رقابت با رقبایی همچون اپل بپردازیم و بعضی اوقات نیز این امکان از ما سلب می‌شود.
 

• چرا گوگل هنوز تلفن نکسوس ساخت موتورولا را عرضه نکرده است و نظر شما درباره Samsung و LG چیست؟
این سوال کمی پیچیده است و من باید جواب کلی بدهم. به نظرم هنوز مدت زمان کافی از تصاحب موتورولا توسط ما نگذشته است. در حال حاضر بیشتر به این فکر می‌کنیم که چطور محصولاتی را تولید کنیم که علاوه بر کیفیت بالا قیمت مناسبی داشته و بتوانند نیازهای کاربران امروز را برآورده کنند. این همان ایده‌ای بود که برای آندروید داشتیم و در آن موفق هم شدیم.
در واقع تفکر ما برای تولید محصول و رقابت با شرکت‌های دیگر تغییرات زیادی کرده است. ما بیشتر به متفاوت بودن فکر می‌کنیم.

• فکر می‌کنید تا چه زمانی به‌عنوان مدیرعامل گوگل باقی بمانید؟
نمی‌دانم. این غیر قابل پیش‌بینی است، اما آنقدر انگیزه دارم که گوگل را به شرکتی جالب‌تر و موثرتر تبدیل کنم که جهان را تحت تاثیر خودش قرار بدهد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *