5g

5gاپراتورهای مخابراتی برای قبضه کردن بازار بی‌صبرانه به دنبال ارائه‌ی آخرین فناوری‌های موجود هستند؛ از این‌رو سرویس‌های LTE در کشورهای در حال توسعه به فناوری معمولی برای عرضه به کاربران تبدیل شده است. اپراتور‌های نام آشنا هم‌اکنون مهاجرت از فناوری نسبتاً قدیمی‌تر 3G را به LTE سپری کرده و بی‌صبرانه در انتظار فناوری جدیدتری هستند. پیش‌تر در زومیت خواندید که NTT DoCoMo با سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری تحقیق در مورد شبکه‌های 5G‌ را آغاز کرده است، حالا به نظر می‌رسد که دیگر اپراتورها نیز دست بکار شده‌اند.

هرچند هم‌اکنون از سرویس LTE با نام 4G یاد می‌شود، اما برای استفاده از این نام برای سرویس LTE بحث‌های فراوانی مطرح شده است که هدف از آن بررسی شرایط و صلاحیت این نام‌گذاری بوده است. پس از مدتی انجمن بین‌المللی ارتباطات رادیوی تحت فشار کمپانی‌ها استفاده از 4G برای نام‌گذاری سرویس‌های +HSPA و LTE را پذیرفت.

سرویس LTE پیشرفته یا به بیان بهتر LTE-Advanced تمامی شرایط لازم برای بر تن کردن خلعت 4G را دارا است، از این‌رو کارشناسان و متخصصان از LTE-A با عنوان 4G ‌یاد می‌کنند. با توجه به اینکه LTE-A نیز در حال پیاده‌سازی در قالب سرویس‌های تجاری برای ارائه‌ به کاربران است، باید شاهد نسل آتی سرویس‌های ارتباطی باشیم که در سال‌های پیشرو عرضه خواهند شد. فناوری 5G چه قابلیت‌هایی جدیدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد؟

هنوز استاندارد خاصی برای فناوری 5G تعریف نشده است، اما Siezo Onoe، مدیر فناوری اپراتور مخابراتی NTT DoCoMo در جریان کنفرانس ارتباطات بی‌سیم که در شهر نیویورک برگزار می‌شد، از این فناوری سخن به میان آورد. باید به این نکته توجه داشت که استانداردهای موجود برای فناوری LTE کنونی نیز توسط اپراتور مخابراتی NTT DoCoMo بنیان گذارده شده است، از این‌رو زمانی که یکی از متخصصان این اپراتور در مورد نسل آتی فناوری‌های ارتباطی سخن می‌گوید، همگان با اشتیاق به این گفته‌ها گوش فرا می‌دهند.

براساس گفته‌های Onoe که Lauri Oksanen، قائم‌مقام بخش تحقیقات و فناوری نوکیا را نیز به‌همراه داشت، هنوز حجم کاری فراوانی تا تهیه‌ی یک استاندارد مدون برای تعریف فناوری 5G وجود دارد، اما می‌توان انتظار داشت تا برخی از مشخصات آن به زودی مشخص شود.

یقیناً فناوری 5G از فرکانس بالاتری بهره برده طول موج مورد استفاده را نیز کاهش خواهد داد. این ویژگی بنابر انتظار کارشناسانی است که بهره‌گیری از طیف فرکانسی بالاتر را یکی از شروط دستیابی به سرعت بالاتر در این فناوری عنوان کرده‌اند. بهره‌گیری از فرکانس‌های بالاتری چون 28GHz نیازمند استفاده از آنتن‌هایی خاصی است که باید تعبیه گردند.

براساس تحقیقات انجام شده برای پیاده‌سازی چنین فناوری باید آنتن‌های مورد استفاده را در فاصله‌ی 100 متری قرار دهند. مطمئناً پیاده‌سازی چنین شبکه‌ای با تعبیه‌ی آنتن‌هایی با این فشردگی کار را بسیار دشوار می‌کند که در برخی مناطق می‌توان پیاده‌سازی این امر را غیرممکن توصیف کرد.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، شاهد عرضه‌ی تجاری این فناوری در سال 2020 و آزمایش آن از سال 2018 میلادی خواهیم بود. گمانه‌زنی‌ها حکایت از سرعت نقل و انتقال داده با حجم چند گیگابایت در ثانیه دارند. مطمئناً نیازهای سخت‌افزاری این فناوری محدودیت‌هایی را برای پیاده‌سازی و عرضه‌ی تجاری آن ایجاد خواهد کرد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *