کنفرانس توسعه دهندگان اپل در سال جاری موسوم به WWDC ۲۰۲۱ ساعاتی پیش به پایان رسید و این شرکت از جدیدترین بروزرسانی‌های نرم افزاری و محصولات خود پرده برداشت.

طرفداران اکوسیستم اپل، در این مراسم با نسخه‌های جدید آی او اس ۱۵ و مک او اس مانتری آشنا شدند و شاهد ارتقای عملکرد قابلیت‌هایی چون فیس تایم بودند. در ادامه قصد داریم تا نگاهی اجمالی بیندازیم به برخی از این تغییرات و آنچه در این رویداد از آن رونمایی شد.
معرفی آی او اس 15/ iOS
همانطور که انتظار می‌رود، اپل در WWDC ۲۰۲۱ از نسخه پیش‌نمایش آی او اس ۱۵ پرده برداشت و از اعمال برخی تغییرات در قابلیت‌های فیس تایم و نوتیفیکیشن‌ها خبر داد. همچنین در این نسخه، قابلیت‌های مرتبط با حفظ حریم خصوصی کاربران نیز ارتقا یافته است
به گفته اپل، فیس تایم اکنون از قابلیت صوت فراگیر و تفکیک صدا از نویز پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند. حالت پرتره با زمینه مات نیز در فیس تایم در اختیار کاربران قرار گرفته است.
ویژگی دیگر، امکان استفاده از فیس تایم برای کاربران اندروید است که از طریق یک لینک دعوت و باز کردن آن در یک مرورگر قابل استفاده است. نوتیفیکیشن‌ها نیز ظاهری جدید را به خود گرفته‌اند و آیکون اپلیکیشن‌ها هم بزرگ‌تر شده اند.
قابلیت اشتراک ویدیو و موزیک در فیس تایم
طبق گفته اپل، در آی او اس ۱۵، کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت جدید SharePlay، موزیک‌ها و ویدوهایی را در حین برقراری تماس‌های تصویری برای یکدیگر ارسال کرده و یا همزمان به آن‌ها گوش داده یا تماشا کنند.

از دیگر امکانات جدید در این زمینه می‌توان به امکان اشتراک‌گذاری اسکرین (محتوای نمایشگر دستگاه) با سایر کاربران از طریق فیس تایم اشاره کرد.
استفاده از هوش مصنوعی برای خواندن متنون در تصاویر
اپل در این رویداد، از قابلیتی به نام Live Text پرده برداشت که می‌تواند متن موجود در تصاویر را بخواند. با کمک این قابلیت، می‌توان دست نوشته‌ها را در ایمیل وارد کرد یا کلمات مدنظر را از متنی که از آن عکاسی شده، پیدا کرد.

البته این قابلیت چندان هم جدید نیست و پیشتر شرکت‌هایی همانند گوگل و سامسونگ نیز چنین ابزاری را معرفی کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که دستاورد مهندسان اپل از عملکردی بهتر و یکنواخت‌تر بهره می‌برد. در این ویژگی، کاربران می‌تواند با تپ کردن روی بخشی از متن در عکس از طریق ویوفایندر یا رول دوربین، دستورات مختلفی را روی آن پیاده کند.

به عنوان نمونه می‌تواند آن را کپی و در جایی دیگر پیست کند و یا اگر بخش انتخاب شده، شماره تلفن باشد، با آن تماس بگیرد. به گفته اپل، قابلیت مذکور از فناوری «شبکه‌های عصبی عمیق» و «هوش دستگاه» بهره می‌برد که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.
استفاده از گوشی آیفون به عنوان کارت شناسایی در فرودگاه‌ها
اپل تغییرات جدیدی را در اپلیکیشن کیف پول یا همان Wallet خود اعمال کرده که به کاربران اجازه یم دهد تا از گوشی آیفون خود به عنوان کارت شناسایی دیجیتال در برخی از فرودگاه‌های آمریکا استفاده کنند. اپل در این رویداد نشان داد که چگونه کاربر می‌تواند از گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی خود اسکن بگیرد. سپس این اطلاعات رمزگذاری شده و به شیوه‌ای امن ذخیره می‌شود و می‌توانند آن را در برخی فرودگاه‌ها ارائه دهند.
معرفی آیپد او اس 15
تنها چند هفته بعد از عرضه رسمی‌قوی‌ترین آیپد پرو، حالا شرکت اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان سال ۲۰۲۱ از نسخه جدید پلتفرم آیپد او اس پرده برداشت. این بروزرسانی با تمرکز روی ارائه قابلیت‌هایی به منظور استفاده بهتر و خلاقانه‌تر از تبلت‌های این شرکت طراحی شده است.

به گفته اپل، در آیپد او اس ۱۵، دست کاربران برای اعمال تغییرات و شخصی‌سازی بیشتر هوم اسکرین بازتر شده و می‌توانند ویجت‌ها را به راحتی جابجا کرده و در نقاط دلخواه قرار دهند. اپل همچنین قابلیت App Library را به آیپد او اس ۱۵ اضافه کرده که تقریبا شبیه به آنچه در آی او اس دیده‌ایم، عمل می‌کند. اجرای همزمان چند کار نیز بسیار راحت‌تر از قبل شده و امکاناتی نیز برای این منظور در اختیار کاربران قرار داده شده است.

از دیگر قابلیت‌های جدید در آیپد او اس ۱۵ می‌توان به QuickNotes برای پیوست کردن یادداشت‌ها به صفحات وب یا دیگر بخش‌های این پلتفرم به منظور دسترسی راحت‌تر و همچنین اضافه شدن اپلیکیشن مستقل Translate اشاره کرد.
قابلیت‌هایی جهت ارتقای امنیت و حریم خصوصی کاربران
اپل در این رویداد اعلام کرد که چند قابلیت و کارکرد جدید را جهت ارتقای امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران به اپلیکیشن‌های Mail و سافاری اضافه کرده است. همچنین کاربران می‌توانند به درک بهتری از عملکرد اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی دستگاه خود و نحوه گردآوری اطلاعات توسط این اپلیکیشن‌ها دست یابند.

به گفته اپل، اپلیکیشن Mail به قابلیتی مجهز شده که کاربران می‌تواند آدرس IP خود را مخفی کند که در این صورت، شخص ارسال‌کننده متوجه نخواهد شد که شما ایمیل را باز کرده‌اید. البته قابلیت مخفی کردن IP در مرورگر سافاری نیز ارائه شده است.

قابلیتی به نام App Privacy Report نیز به بخش تنظیمات دستگاه اضافه شده که می‌تواند گزارشی جامع از عملکرد اپلیکیشن‌های نصب‌شده و دسترسی آن‌ها به اطلاعات موجود در دستگاه ارائه دهد.
امکان مشاهده اطلاعات سلامتی اعضای خانواده
اپل این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی خود را از طریق اپلیکیشن Health با دیگر اعضای خانواده به اشتراک بگذارند.

با کمک این قابلیت، افراد یک خانواده می‌توانند از شرایط و وضعیت سلامتی یکدیگر باخبر شوند و در صورت بروز هرگونه علائم و یا نشانه‌ای مبنی بر بروز بیماری، شخص را از این موضوع باخبر کرده و درمان را آغاز کنند. همچنین این ویژگی می‌تواند برای پرستارانی که از افرادی با شرایط خاص مراقبت می‌کنند، مفید و کاربردی باشد.

ارتقای عملکرد ایرپاد
اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در آی او اس ۱۵، تغییراتی به منظور بهبود عملکرد ایرپاد، پشتیانی بهتر از ویژگی Find My و اعلام نوتیفیکیشن‌های بیشتر اعمال شده است.

به گفته اپل، قابلیت Conversation Boost برای ایرپاد پرو به افرادی که از مشکلات شنوایی رنج می‌برند، کمک می‌کند تا صدای افراد را بهتر بشنوند. همچنین ایرپادها می‌توانند صدای شخصی را که در مقابل کاربر قرار دارد، از صدای محیط پیرامون، تفکیک کرده و با کمک اسلایدری که در این پلتفرم تعبیه شده، کاربر می‌تواند مشخص کند که چه میزان صدای محیطی به گوش وی برسد.

از دیگر ویژگی‌های جدید، امکان پیدا کردن راحت راحت‌تر ایرپادها توسط قابلیت Find My است. بدین معنی که همانند ردیاب‌های هوشمند ایرتگ، کاربر می‌تواند متوجه شود که ایرپاد در فاصله چند متری وی قرار دارد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *