همه افرادی که حتی از امکانات اینترنت و لپ تاپ و کامپیوتر بهره مند هستند، گذرشان به کافی نت افتاده است. کافی نت ها

اصولا در مغازه های کوچک و یا فروشگاه های درون پاساژ هستند و کمتر در کنار خیابان اصلی دیده می شوند. کافی نت ها مغازه هایی هستند که دانشجویان متقاضی اصلی آنها هستند و کمتر مشاهده می شود افراد عادی وارد این فروشگاه ها شوند.معمولا دانشجویان برای انتخاب واحدهای دانشگاهی و یا ثبت نام آن یا کپی گرفتن از جزوات خود پا به این مراکز می گذارند؛ اما آیا درآمد اصلی یک کافی نت دار از این راه است؟ در این گزارش قصد داریم هزینه های راه اندازی یک کافی نت و همچنین راه های درآمد این حوزه را شرح دهیم.

مخارج راه اندازی

وقتی وارد یک کافی نت می شوید، چند سیستم کاربر و یک سرور مشاهده می شود. پس شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که درآمد در این حوزه چگونه است؟ آیا ارزش دارد این همه سرمایه را یکجا برای این کار هزینه کنیم؟ این سوالات زاده ذهن کسانی است که قصد فعالیت در این حوزه را دارند. اگر در حال حاضر قصد راه اندازی چنین کاری دارید، شک نکنید که بهترین زمان را برای این کار انتخاب کرده اید.

به این دلیل که در دنیای بزرگ دیجیتال، بسیاری از افراد نیاز به چنین مراکزی دارند. در این راه چند پیش نیاز وجود دارد؛ از جمله دریافت مجوز از اتحادیه فناوران رایانه تهران، خرید کامپیوتر، خرید شبکه اینترنت، خرید حداقل یک دستگاه کپی و اجاره مغازه.برای خرید کامپیوتر باید سری به بازارهای عرضه کننده این حوزه بزنید تا بتوانید با بهترین قیمت آنها را تهیه کنید.

ریزه کاری های کار یک کافی نت دار

برای هر کامپیوتر تقریبا یک میلیون تومان باید هزینه کرد که با برآورد تعداد سیستم های دیگر، مبلغ آن به شش میلیون تومان می رسد؛ اما این تازه اول راه است. نصب و همچنین اتصال شبکه به هر کامپیوتر نیاز به تخصص دارد که هزینه کلی آن حدود 200 هزار تومان است. برای خرید یک دستگاه کپی که بتواند پاسخگوی نیاز یک کافی نت باشد، باید یک تا یک و نیم میلیون تومان بپردازیم.

در اینجا وارد بخش اصلی ماجرا یعنی اجاره مغازه می شویم. برای فعالیت در چنین محیط کاری باید پنج میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت در دست داشته باشید و اجاره بهایی که نزدیک به یک و نیم دو میلیون تومان باید ماهانه پرداخت شود. البته این مبلغ مربوط به اجاره یک مغازه در خیابان انقلاب است.

درآمد کافی نت چقدر است؟

این سوال حتما در ذهن شما شکل خواهد گرفت که یک کافی نت در روز چند کاربر دارد و اگر ساعتی 1000 تومان هم از هر کدام از کاربران دریافت کند (با احتساب اینکه از همه سیستم ها استفاده شود) با وجود پنج دستگاه در روز، به زحمت و به هشتاد هزار تومان می رسد.

پس درآمد اصلی کافی نت از کجا به دست می آید؟ درآمد کافی نت ها بستگی به فصل و همچنین شرایط ویژه ای دارد. به عنوان مثال در پایان دی ماه و با فرا رسیدن فصل امتحانات، به دلیل تقاضای زیاد برای کپی گرفتن جزوات دانشجویی، درآمد این حوزه به روزی یک میلیون تومان و حتی بیشتر هم می رسد؛ اما در برخی از ماه ها هم درآمد ماهیانه این فروشگاه ها به زحمت به سه میلیون تومان می رسد.

میانگین درآمدی که می توان برای این بخش در نظر گرفت حدود 5 میلیون تومان است. البته با در نظر گرفتن هزینه های اجاره بها و دیگر مخارج فروشگاه، مبلغی حدود سه میلیون تومان باقی می ماند که این مبلغ همان سود است. مهدی فاتحی از فعالان این حوزه در خیابان انقلاب، شش سال است که فعالیت می کند و عقیده دارد که در این بخش باید از صبر و حوصله فراوانی برخوردار بود. به این دلیل که کافی نتی که تازه راه اندازی می شود، نیاز به مدت زمانی دارد تا خود را بتواند به کاربران معرفی کند و بسیاری از فعالان کم طاقت از این شغل انصراف دادند و به قول خودشان عطایش را به لقایش بخشیدند.

همچنین سیامک، از دیگر فعالان این بخش است که در خیابان ولی عصر فعالیت می کند و به کسب و کار می گوید: تمام افرادی که وارد این حوزه می شوند، باید حداقل شش ماه با سر زدن به مراکز خدماتی دیگر با این محیط آشنا شوند؛ در غیر اینصورت موفق نخواهند بود.

در کجا فعالیت کنیم؟

محیط و خیابانی که می خواهیم کافی نت را در آنجا راه اندازی کنیم، خیلی مهم است. به این دلیل که نباید در محل های خلوت و یا کم رفت و آمد باشد. کافی نت ها بیشتر در خیابان های مجاور و یا نزدیک به دانشگاه مشاهده می شوند؛ پس می توان نتیجه گرفت که در این مکان ها بیشترین رشد درآمد وجوددارد. باید دقت داشت که مکان کافی نت عمر فعالیت آن را تعیین می کند. برای راه اندازی یک کافی نت نیاز به تخصص خاصی نیست و آشنایی با محیط های اولیه وب می تواند پاسخگوی نیاز این حوزه باشد.

چگونه معروف شویم؟

خوش برخوردی در همه شغل ها کلید حل مشکلات است و این موضوع همیشه و همه جا مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است. وقتی مشتری وارد فروشگاه می شود و درخواست سیستم و یا درخواست تحقیق دانشجویی و … می کند باید به نرمی پاسخ داد. بعد از آن تبلیغات مهمترین بخش برای شناساندن خود به دیگران است. در اینجا می توان با انتشار تراکت های تبلیغاتی در محل فعالیت و با استفاده از سیستم پیامک، خود را به کاربران این حوزه بشناسانیم.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *