پس از شایعاتی که در مورد سرمایه‌گذاری چند بیلیون دلاری مایکروسافت روی کمپانی دل منتشر شده بود، بالاخره  این غول دنیای نرم‌افزار تایید کردکه در خصوصی سازی Dell نقش داشته است و به همین دلیل با وساطت شرکت سیلور لیک مبلغ 2 میلیارد دلار را به دل

قرض داده است.سیلور لیک در سال 2011 هم در خرید اسکایپ به مبلغ 8.5 بیلیون دلار به مایکروسافت کمک کرده بود. اما قضیه خصوصی‌سازی دل آن هم با کمک مایکروسافتی که با تولید محصولات خانواده‌ی سرفیس قصد تولید سخت‌افزار را دارد، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

در ادامه مطلب با ما باشید تا ببینیم این غول دنیای نرم‌افزار چه فکرهایی در سر دارد.مبلغ زیادی است، آن هم برای کمک به یکی از رقبا در زمینه‌ی ساخت سخت‌افزار و مخصوصاً تبلت! اما بهتر است کمی عمیق‌تر به موضوع فکر کنیم، شاید این حرکت مایکروسافت برای محافظت خودش بوده است.

مایکروسافت در سال‌های اخیر تهدیدات زیادی را تجربه کرده و حاکمیت آن در عرصه‌ی تجاری، مثل گذشته مطلق نیست. شروع به کار موسسات و کارخانه‌های مختلف، زمینه‌های جدید پیشرفت تکنولوژی و … از جمله تهدیدات خطرناک برای مایکروسافت هستند.

مهم‌ترین خطرات هم از جانب رقبایی مثل گوگل و سیل‌فورس می‌باشد. جنگ اصطلاحات و اکوسیستم‌های نوظهور بین مایکروسافت و رقبایی مثل گوگل شکل گرفته است، بنابراین اگر دقیق‌تر بنگریم متوجه می‌شویم که مایکروسافت برای حفظ منافع خود دست به چنین اقدامی زده است. اما چگونه؟سرمایه‌گذاری روی دل تنها اقدام تازه مایکروسافت نیست، چندی پیش مایکروسافت با در نظر گرفتن رشد استفاده از شبکه‌های تجاری، یک سرویس شبکه‌ی اجتماعی که به طور خاص برای موسسات و سازمان‌ها طراحی شده را به مبلغ 1.2 میلیارد دلار خرید، منظورمان همان یامر است که در سال 2008 کار خود را شروع کرده بود و در سال 2012 به مالکیت مایکروسافت درآمد.

می‌بینید که این حرکت مایکروسافت هم در جهت حفظ منافعش بوده است.دل، اچ‌پی و لنوو هر سه جزئی از اکوسیستم گسترده‌ی مایکروسافت هستند و روز به روز اهمیت‌شان بیشتر می‌شود. دل و اچ‌پی بیشتر برای بانک‌ها و موسسات تجاری فعالیت کرده‌اند و لذا در عرصه‌ی دستاپ حاکمیت دارند و لنوو با تولید انواع نوت‌بوک، پرچم‌دار این بخش است. از طرفی سرفیس به تازگی وارد رقابت شده است و در برابر وسایل مجهز به سیستم عامل کروم گوگل که از نرم‌افزار‌های گوگلی استفاده می‌کنند، به تنهایی شانس زیادی ندارد.بنابراین مایکروسافت از قوت گرفتن گوگل احساس خطر کرده و به نوعی در صدد جبران برآمده است.

از طرفی موسسات تجاری قراردادهای پرسودی با فروشندگان سخت‌افزار می‌بندند، مایکروسافت از مداخله‌ی مستقیم در این قراردادها پرهیز می‌کند اما در پشت پرده با سرمایه‌گذاری روی دل، جهت فعالیت‌های دل در سال‌های آینده را به صورت غیر مستقیم سوق خواهد کرد.ویندوز آرتی اولین تلاش مایکروسافت برای استفاده از پلتفرم ARM در سخت‌افزار است که خیلی برای کاربردهای تجاری مناسب نیست.

اما تبلت سرفیس پرو و حتی خود ویندوز 8 نیز برای کاربرانی بهینه شده‌اند که نیاز به یک صفحه‌کلید در کنار نمایشگر لمسی دارند. آخرین تخمین‌ها این است که در حال حاضر حدود 200 میلیون کارمند در زمینه‌ی اطلاعات طالب ویندوز 8 روی تبلت بعدیشان هستند. مشخص است که کاربران تجاری منتظر یک تبلت کامل برای کارهایشان هستند. با توجه به اینکه دل یکی از چند سازنده‌ی محدودی است که برای تولید محصولات ویندوز آرتی سرمایه گذاری نموده، رابطه‌ی نزدیک مایکروسافت و دل به نظر طبیعی می‌رسد. حتی چندی پیش دل از استیو بالمر درخواست کرده بود که برند ویندوز آرتی را حذف کند و شاید همین موضوع نشان از نزدیکی بین دو شرکت باشد.بسیاری از کارمندان موسسات تجاری برای انجام کارهای روزمره‌ی خود به نرم‌افزارهایی مثل اوت‌لوک، آفیس، اکسل و حتی خود ویندوز نیاز دارند و همین نیازمندی است که سود زیادی نصیب مایکروسافت می‌کند. اما جایگزین‌هایی مثل گوگل اپس (سرویس های اداری گوگل) را چه باید کرد؟ گوگل اپس توان تأمین همین امکانات را برای برخی موسسات تجاری البته با هزینه‌ای پایین‌تر دارد، چیزی که قبلاً معمول نبود و مایکروسافت با خیال راحت همه‌ی کارها را انجام می‌داد.استفاده از سرویس‌های ابری توسط کاربران و موسسات در سال‌های اخیر روندی صعودی داشته و لذا در نبرد مایکروسافت در عرصه‌ی تبلت و سرویس‌های ابری، دل کمک خوبی به حساب می‌آید. همین چند وقت پیش بود که مایکروسافت ویدیوی VMlimited man را نمایش داد، ویدیویی از محدودیت کاربر در فضای مجازی نرم‌افزار VMware خبر می داد که در حقیقت به سرویس‌های ابری اشاره دارد. سرویس‌های ابری برای مایکروسافت تهدیدی بزرگ به حساب می‌آیند و دل با ساختار و تجربه‌ای مفید به مایکروسافت کمک خواهد کرد.نکته‌ی دیگر پتنت‌ها هستند، دل در سال گذشته وایس را که در زمینه‌ی مجازی‌سازی در دستاپ و رایانش ابری پیشتاز است خرید و بدین وسیله از اچ‌پی پیشی گرفت. این کمپانی مالک بیش از 200 پتنت است که یکی از آنها در مورد کلاینت‌های کوچک می‌باشد. این تعداد پتنت به همراه بیش از 2000 پتنت دیگری که دل مالک آن است، موجب می‌شود که مایکروسافت این کمپانی را در جناح خود حفظ کند.در نهایت مایکروسافتی که در بازار رو به رشد تبلت، وسایل همراه و سرویس‌های ابری برنده‌ی بزرگی نیست، نمی‌خواهد بازار موسسات تجاری را هم از دست بدهد و این در حالی است که بازار فروش پی‌سی هم روند نزولی دارد. حرکت مایکروسافت به کمک تبلت‌های تجاری ویندوز 8 که دل تولید می‌کند معانی بسیاری دارد. بله، مایکروسافت حمایت از دل را اینگونه توضیح می‌دهد که از شریکی حمایت می‌کنیم که محصولات و سرویس‌هایی برای پلتفرم ما را تولید کند. با اینکه حمایت مایکروسافت واقعی است اما این هم یک استراتژی دیگر برای حفظ تجارتی بزرگ است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *