با ورود به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱، به نظر می‌رسد که عرضه GPU به بازار روند بهتری به خود گرفته و قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD نیز نشانه‌هایی از بهبود و عادی شدن را از خود نشان می‌دهند.
به نقل از ایران نت نیوز، به نظر می‌رسد که با بهتر شدن وضعیت عرضه پردازنده‌های گرافیکی، قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD نیز به سمت عادی شدن حرکت می‌کند. این درحالی است که یک ماه پیش، قیمت فروش کارت گرافیک‌های گیمینگ تا سقف سه برابر ارزش واقعی آن‌ها در بازار نیز رسیده بود. گفته می‌شود کمبود عرضه GPU مهم‌ترین عامل مؤثر در این وضعیت بوده و درکنار آن، استخراج رمز ارزها و افزایش حجم تقاضا دربرابر عرضه از دیگر دلایل تأثیر گذار در قیمت‌ بسیار بالای این محصولات معرفی می‌شوند.

آخرین بار از فروش کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD با دو تا سه برابر قیمت‌های مصوب گفته می‌شد، تا اینکه حالا گزارش جدید 3DCenter از بهتر شدن شرایط حکایت دارد. البته هنوز به نظر می‌رسد راه زیادی تا رسیدن به قیمت‌های واقعی این محصولات پیش رو باشد، اما این اتفاق همچنان می‌تواند امیدوار کننده باشد.

با وجود اینکه پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از نظر کمیت، بیشتر از محصولات AMD به بازار عرضه می‌شوند، گزارش 3DCenter نشان می‌دهد به‌دلیل تمایل ماینرها به خرید این کارت‌ها، تقریباً همه‌ی محصولات عرضه شده از تیم سبز به طول کلی به فروش رفته است. البته با فروکش کردن تب بسیاری از ارزهای دیجیتالی از جمله بیت کوین و اتریوم، تا حد زیادی از هجوم ماینرها به بازار کارت گرافیک‌های گیمینگ کاسته شده است. ضمن اینکه عرضه کارت گرافیک‌های سری LHR انویدیا که استخراج رمزارزها را با محدودیت مواجه می‌کند، منجر به کاهش نسبی قیمت کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 در بازار شده است.
البته فروشندگان بزرگ کارت گرافیک‌های انویدیا، همچنان به مدل غیر LHR سری RTX 30 نیز دسترسی دارند که در مواجهه با حجم بالای تقاضای ماینرها، با قیمت‌های بالایی به آن‌ها فروخته می‌شوند. ضمن اینکه قیمت‌های رقابتی بین فروشندگان این محصولات، تغییرات چشمگیری را در قیمت گذاری‌ها ایجاد کرده است. مطمئناً این کاهش قیمت‌ها تغییر بزرگی در وضعیت بازار GPU محسوب می‌شوند، به‌ویژه با درنظرگرفتن اینکه طی یکی دو ماه گذشته به پیک قیمت‌ها رسیده بودیم. هرچند باید دید که این روند کاهش تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، با نگاه به وضعیت محصولات AMD، خواهیم دید که قیمت کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 در این مدت متغیر بوده و عملاً تغییر قابل توجهی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. ولی همچنان روند بهبود وضعیت در مورد محصولات AMD نیز صدق می‌کند که در اینجا بیشتر به حوزه‌ی عرضه این محصولات مربوط می‌شود. تاکنون کارت گرافیک‌های سری AMD Radeon RX 6000 به مراتب کمتر از سری GeForce RTX 30 به بازار عرضه می‌شدند اما با معرفی مدل‌های بیشتر برای بازار مصرف‌کنندگان عمومی، این شرایط تا چند ماه آینده تغییر قابل توجهی را به خود خواهد دید.
پی سی گیمرها از زمان معرفی کارت گرافیک‌های جدید، بی‌صبرانه منتظر فرصتی هستند که بتوانند این محصولات را با قیمت‌های واقعگرایانه‌تری تهیه کنند. ولی چندین ماه است که خبر امیدوار کننده‌ای از وضعیت بازار به گوش نمی‌رسد؛ حالا زمان مشخص می‌کند که آیا واقعاً از پیک قیمت‌ها عبور کردیم و می‌توان به آینده امیدوار بود یا اینکه شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *