Spotlight جستجوگری پیشرفته و قدرتمند در دستگاه‌های اپل است که به کمک آن‌ می‌توان به دنبال هر چیزی گشت

در این مقاله قصد داریم با چند تکنیک پیشرفته در جستجوگر پنجره Finder در مک آشنا شویم که به شما کمک می‌کنند به کمک موارذی همچون فیلتر، از قدرت افسانه‌ای Spotlight در جهت خواسته خود بهره ببرید.تکنیک‌های معرفی به شما در جستجوی دقیق‌تر و صرفه در وقت یاری می‌رسانند. این دو راه‌کار عبارتند از:
۱- اضافه کردن فیلتر به جستجو
به کمک فیلترهایی که از پشتیبانی Finder هم برخوردار هستند می‌توان جستجوهایی هدفمندتر داشت. در ادامه با چند نمونه از این فیلترها آشنا می‌شویم.
– استفاده از کلمات کلیدی (Keyword)
بسیاری از کاربران مک نمی‌دانند که Finder از کلمات کلیدی برای جستجو پشتیبانی می‌کند. برای مثال در هر یک از پنجره‌های باز شده می‌توان از کلماتی نظیر :date: ، from: ، to و :kind و یا… استفاده نمود.این کلمات که پیش از عبارت جستجو استفاده می‌شوند، با دقتی بی‌نظیر نتایج جستجو را متناسب با کلمات کلیدی و عبارت جستجو به شما نمایش می‌دهند.
– استفاده از فیلترهای پیشرفته در پنجره‌های Finder
اگر تکنیک کلمات کلیدی را کافی نمی‌دانید، می‌توانید از فیلترهای پیشرفته استفاده کنید. برای اینکار بر روی آیکون چرخ‌دنده (Option) کلیک کرده وAdvanced-Filter-Open سپس از لیست باز شده گزینه Show Search Criteria را انتخاب کنید. انتخاب این گزینه، فیلترهای زیادی را به شما نمایش می‌دهد که به کمک آن می‌توانید نوع فایل یا سندی خود را به طور دقیق مشخص کنید. به کمک این فیلترها می‌توانید در سطوح مختلف و به تعداد دلخواه پروسه جستجوی خود را شخصی‌سازی کنید.
۲- تولید و ذخیره‌سازی میانبر برای جستجو
اگر معمولاً به دنبال فایل‌های خاص و مشخصی می‌گردید، می‌توانید تکنیک‌های جستجوی فوق را به کمک کلیدهای میانبر برای خود ذخیره کنید، تا بدون نیاز به تنظیم دوباره فیلترها از تنظیمات خود به طور مرتب استفاده کنید.برای این‌کار ابتدا لازم است تنظیمات جستجو و فیلترینگ خود را انجام دهید. بر خلاف Spotlight درج شده در منوی اصلی مک، جستجوگر پنجره‌های Finder علاوه بر دقت بیشتر به شما امکان می‌دهد تنظیمات جستجوی خود را ذخیره (Save) کنید. هنگامی که برای اولین بار تنظمیات جستجو را به پایان رساندید، کلید Save را یافته و روی آن کلیک کنید. این کار تنظیمات جستجوی پیشرفته شما را در قالب یک Smart Folder ذخیره می‌کند. با کلیک روی کلید Save لازم است در پنجره پاپ‌آپ باز شده نام دلخواه و مکان ذخیره‌سازی تنظیمات را تعیین کنید. علاوه بر این از انتخاب چک‌باکس Add To Sidebar نیز اطمینان حاصل کنید.از این بعد، تنظیمات جستجوی پیشرفته شما از طریق هر پنجره‌ای و تنها با یک کلیک ، قابل دسترسی است. علاوه بر این، از آنجا که تنظیمات جستجو در قالب یک Smart Folder ذخیره شده‌اند، جستجو‌های شما به صورت دینامیک خواهند بود که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و اسنادی که به تازگی Add-to-Dockایجاد کرده‌اید نیز در جستجوهای شما وارد شوند. برای مثال می‌توانید به دنبال فایل‌های Word ایجاد شده در یک هفته گذشته بگردید که امکانی قدرتمند و مفید محسوب می‌شود.علاوه بر موارد فوق، با راست‌کلیک بر روی نام تنظیمات جستجو در Sidebar می‌توان تغییراتی مانند درج آن در Dock، تغییر نام آن یا موارد دیگر را بر روی آن اعمال نمود.بسیار خب! حالا جستجوگر پنجره‌های Finder در مک برای سرویس‌دهی به شما به صورت پیشرفته‌تر آماده شده است. این شما و این جستجوگر مک! تجربه کاربری خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. آیا روش‌های بهتری را برای جستجو در مک می‌شناسید؟

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *