xinterne

xinterneحتما نام “اینترنت اشیا” را شنیده اید. ایده ای که بر اساس آن اشیای فیزیکی قادر خواهند بود با اتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با اشیای دیگر تعامل داشته باشد. همگام با گسترش این مفهوم، شرکت ها تلاش می کنند راه هایی بیابند که به کمک آن ها بتوان دستگاه ها (یا همان اشیای فیزیکی) را بدون نیاز به ابزارهای واسط، نظیر تلفن های هوشمند یا کامپیوترها، به کمک پروتکل 6LoWPAN به طور مستقیم به سیستم های رایانش ابری متصل کنند.

 

این ترکیب عجیب و غریب از عدد و حرف، به زبان فارسی یعنی “آی پی نسخه 6 برای شبکه های شخصی کم مصرف”. 6LoWPAN در حقیقت نسخه سبک استاندارد آی پی رایج است. در حال حاضر، اکثر دستگاه های بیسیم، از طریق یک دستگاه واسط دیگر مانند تلفن، هاب، یا گِیت وِی، به شبکه بزرگتر متصل می شوند، اما به کمک این پروتکل، اینترنت اشیا به معنی واقعی کلمه ظهور پیدا می کند، که در آن اشیا و سنسور ها مستقیم به وب سرویس متصل خواهند شد.

بنابراین، به جای ارتباط دستگاه با دستگاه، ارتباط مستقیم دستگاه به پردازش ابری، مطرح شده. از آن جایی که در حال حاضر اکثر دستگاه های امروزی برای اتصال به وب از آی پی استفاده می کنند، مهندسان چاره ای ندارند که از همین آی پی معمول برای اشیا و سنسور های کوچک استفاده کنند. اما به این دلیل که این آی پی ها برای استفاده از دستگاه های کوچک و کم مصرف، کمی سنگین هستند، استاندارد دیگری تحت عنوان 6LoWPAN تدوین شد.

عدد 6 در این استاندارد، بیانگر استفاده از آی پی نسخه 6 به جای نسخه قدیمی تر 4 است. استفاده از این نسخه جدیدتر، امکان آدرس دهی به ده ها میلیارد سنسور مختلف را خواهد داد. اما استفاده از آی پی نسخه 6، با توجه به سیستم 128 بیتی آن، برای حافظه و قدرت پردازشی سنسورهای کوچک سنگین به حساب می آید. در نتیجه راه حل این مشکل، تعریف یک نسخه سبک تر از آی پی نسخه 6 خواهد بود.

بنابراین، این نسخه سبک شده پروتکل آی پی، دستگاه های کم مصرف و سنسور های کوچک را قادر می سازد، با دور زدن تلفن هوشمند یا کامپیوتر شخصی، مستقیما به سیستم های ابری متصل شوند. به طور حتم در آینده نزدیک بسیار زیاد نام 6LoWPAN را خواهید شنید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *