چین اقدام به طراحی و تولید دو پردازنده گرافیکی به‌صورت کاملاً بومی کرده که احتمالاً عملکردی در سطح پرچمداران سال ۲۰۱۷ انویدیا و AMD را ارئه خواهد کرد.
در جدیدترین اخبار فناوری و سخت‌افزار گزارش شده که شرکت چینی Jingjia Micro، تولید کننده پردازنده‌های گرافیکی از منطقه Changsha آماده‌ی عرضه اولین GPU رده بالای خود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ است. این شرکت در جدیدترین نشست سرمایه‌گذاران خود اعلام کرده که از عملکرد اولین پردازنده‌های گرافیکی سری JM9 رضایت داشته و به‌زودی این محصولات را روانه بازار خواهد کرد.

درواقع این شرکت برای شروع دو پردازنده گرافیکی به نام‌های JM9231 و JM9271 را تولید خواهد کرد که هریک به ارائه‌ی سطح متفاوتی از توان گرافیکی اختصاص خواهند یافت. در این بین، JM9231 با کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1050 مقایسه می‌شود، درحالی‌که گفته می‌شود JM9271 عملکردی در سطح GeForce GTX 1080 و AMD Radeon RX Vega 64 خواهد داشت. هردو GPU براساس لیتوگرافی ۲۸ نانومتری تولید می‌شوند و جزئیات سخت‌افزاری آن‌ها در توضیحات زیر آورده شده است.
پردازنده گرافیکی Jingjia Micro JM9271 تراشه‌ی پرچم‌دار این شرکت محسوب می‌شود که حداکثر توان گرافیکی ۸ ترافلاپس را ارائه می‌کند. این میزان، GPU بومی چین را نزدیک به NVIDIA GeForce GTX 1080 با ۸.۹ ترافلاپس توان گرافیکی قرار می‌دهد. پشتیبانی از رابط PCIe 4.0 x16 و برخورداری از حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه HBM، پهنای باند ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه را برای این GPU به همراه دارد. نرخ پیکسل فیل این GPU با ۱۲۸ گیگاپیکسل بر ثانیه بالاتر از ریت ۱۱۱ گیگاپیسلی GeForce GTX 1080 قرار می‌گیرد و سرعت کلاک پردازنده‌ی آن به ۱۸۰۰ مگاهرتز می‌رسد. توان مصرفی این چیپ ۲۰۰ وات گزارش شده که این یعنی محصولات انویدیا و AMD با فناوری ساخت بهتر، در این زمینه دست بالاتر را خواهند داشت.

از دیگر مشخصات JM9271 باید به برخورداری از خروجی HDMI 2.0 و DP 1.3 برای نمایشگر با انکدینگ H.265/4K 60FPS اشاره کرد. ضمن اینکه این GPU با APIهای OpenGL 4.5 و OpenCL 2.0 نیز سازگار خواهد بود. در مشخصات ارائه شده، اشاره‌ای به پشتیبانی از DirectX نشده است.

در مورد مدل رده پایین‌تر، یعنی JM9231، یک پردازنده گرافیکی با توان گرافیکی ۲ ترافلاپس را داریم که عملکرد محاسباتی آن کمی سریع‌تر از GTX 1050 در نظر گرفته می‌شود. اما مشابه مدل قبلی، توان مصرفی آن با ۱۵۰ وات، دو برابر بیشتر از پردازنده ۷۵ واتی انویدیا است. این کارت در رنج حدودی ۱.۵ گیگاهرتز کلاک شده و از رابط PCIe 3.0 x16 پشتیبانی خواهد کرد. نسخه استاندارد این GPU، از ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 برخوردار است و ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند را ارائه می‌کند.
باوجود اینکه محصولات Jingjia Micro از نظر توان مصرفی قادر به رقابت با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD نیستند، اما می‌توان گفت که باتوجه به طراحی و تولید بومی آن‌ها در کشور چین، باید انتظار قیمت‌های جذاب و ترغیب کننده‌ای را از آن‌ها داشته باشیم. باید در آینده نزدیک انتظار انتشار اطلاعات بیشتر از جمله عملکرد آن‌ها در شرایط تحت کنترل را داشته باشیم. تولید کنندگان چینی علاوه‌بر این درحال کار روی پردازنده گرافیکی HPC خود نیز هستند که برای رقابت در حوزه پردازش کلاود و دیتا سنترها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *