با مرور مهم‌ترین رویدادهای ICT در سال ۹۱ اثری از برنامه‌ها و طرح‌های کلان و زیربنایی نمی‌بینیم و در عوض این حاشیه‌ها بودند که متن‌ها را به حاشیه بردند.

علی شمیرانی – به رسم مالوف عادت کرده‌ایم پایان سال که می‌رسد گزارش عملکرد و جمع‌بندی وقایع در هر بخش کشور را مرور کنیم.

در حوزه اقتصادی که امسال تقریبا به اندازه یک دهه شاهد انواع رویدادها بودیم.
در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اما با حاشیه‌هایی مواجه شدیم که از متن فراتر رفتند. در واقع به واسطه نبود اتفاقات کلان در حوزه ICT این وقایع و مسایل حاشیه‌ای بودند که توجه رسانه‌های این حوزه را به خود جلب کردند.

مرور فهرست‌وار مهم‌ترین مسایل این حوزه از فروردین‌ تا اسفندماه سال جاری توجه رسانه‌ها را بیشتر به خود معطوف کرد این موضوعات بود: اختلال‌های کم سابقه در اینترنت کشور، سرقت اطلاعات سه میلیون کارت بانکی، فیلتر و رفع فیلتر برخی ایمیل‌های خارجی، ممنوعیت واردات و لوکس شناخته شدن کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و سایر تجهیزات مرتبط با آنها به کشور، شوک‌های پی در پی قیمتی به محصولات فناورانه، رقابت برسر تصاحب موسسه تحقیقات ICT، ارایه VPN قانونی و شایعاتی در خصوص قطع سایر VPNها، انتقادات از خدمات رایتل و پرونده‌ای که هنوز باز است و در نهایت نیز وزیر سابق ارتباطات بی آنکه حتی یک نشست با رسانه‌ها برگزار کند جای خود را به وزیر جدیدی داد که فقط ۴ ماه می‌ماند.

شاید آخرین و مهم‌ترین رویداد سال جاری در حوزه ICT را بتوان اختصاص بودجه یک میلیارد تومانی از سوی دولت به شورای عالی فضای مجازی دانست که به نوعی جایگاه این شورای جدیدالتاسیس را که آمده بود الف تا یای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را در دست بگیرد به چالش کشید. در صورت تصویب نهایی این بودجه نیز احتمالا از سال آینده از این شورا کمتر خواهیم شنید.

با مرور مهم‌ترین رویدادهای ICT در سال ۹۱ اثری از برنامه‌ها و طرح‌های کلان و زیربنایی نمی‌بینیم و در عوض این حاشیه‌ها بودند که متن‌ها را به حاشیه بردند.
حرف زدن از سال ۹۲ و قضاوت درباره آن نیز با شرایط پرشتاب کشور اندکی سخت است اما آنچه مشهود است در سال جاری بذری نکاشته‌ایم که سال آینده محصولش را برداشت کنیم، مگر آنکه در حوزه ICT وقایعی استثنایی رخ دهد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *