در یک سوی میدان iOS از شرکت اپل و در سوی دیگر اندروید از کمپانی گوگل ایستاده‌اند

بیایید با استناد به آمار و ارقام دریابیم کدام یک از آنها در بازار دستگاه‌های قابل‌حمل, یعنی انواع گوشی‌های هوشمند، تبلت و سایر گجت‌ها پیروز بوده‌اند. می‌خواهیم با استناد به آمار و اعداد ببینیم که برنده‌ی رقابت نفس‌گیر میان سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS کدام است؟این موضوع یکی از پربحث‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین موضوعات در وبلاگ‌ها و به خصوص سایت‌هایی است که موضوعات فناوری اطلاعات را دنبال می‌کنند. آنها گاه از جنبه‌ای خاص هرکدام از این دو سیستم عامل را بر دیگری پیروز می‌دانند و مقام نخست را به آن می‌دهند. اما در مجموع کدام یک از این دو با توفیق بیشتری همراه بوده و هستند؟ پیش از شروع مقاله لازم است به این موضوع اشاره کنیم که هر دو سیستم عامل اندروید و iOS جزو محبوب‌ترین‌های بازار هستند و در جنبه‌های مختلف نسبت به دیگری برتری‌های دارند. ما در این مقاله قصد نداریم از نظر امکانات و رابط کاربری و کارایی این دو سیستم عامل را مورد قیاس قرار دهیم و تنها به دنبال بررسی آمار و ارقام مرتبط با آنها هستیم.شاید بهتر است از زبان گویای اعداد و ارقام به موضوع نگاه کنیم تا به نتیجه‌‌ای منطقی‌تر و خالی از هرگونه جانب‌داری برسیم. به همین خاطر می‌کوشیم تا از زوایای گوناگون و با استناد به آمار و ارقام این موضوعات را بررسی کنیم. برای نیل به این هدف، به تحقیقات گوناگونی که در این زمینه صورت گرفته رجوع کرده‌ایم. البته این اعداد مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال گذشته‌ی میلادی (2012) هستند و بخش کمتری از این اطلاعات به سه ماهه‌ی نخست امسال مربوط می‌شوند.

پیش از هر چیز این چند نکته را نیز مد نظر داشته باشید:

– هیچ قصد ندارم به تغییرات صورت گرفته در گذر زمان توجه داشته باشم. خط سیر مهم است، اما برای استناد به آن‌ها در یک مقاله، محدودیت‌هایی وجود دارد.

– نمی‌خواهم علت و چرایی این آمار و ارقام را بررسی کنم. قصد ما بیشتر جمع‌آوری اطلاعات است تا تحلیل آن‌ها. پس بهتر است هرچه زودتر تفسیرهای خود را پیرامون موارد ارائه شده در بخش نظرات برایمان یادداشت کنید.

– بجز اندروید و iOS از سایر اعداد و ارقام و موارد موجود صرف نظر شده است. بعداً در مقاله‌ی دیگری به ویندوز فون و بلک بری خواهیم پرداخت.

– هیچ قصد ندارم پیش‌بینی‌های خود را درباره این بازار ارائه کنم.

– هیچ قصد ندارم هر یک از این تحقیقات و نتایج حاصل از آن‌ها را تایید یا تکذیب کنم. بهتر است برای این کار اطلاعات کامل و جامعی داشته باشیم که ما ندارم!بدون هیچ دردسر اضافی، در اینجا چندین سوال اساسی مطرح کرده و پاسخ‌های ارائه شده از سوی مؤسسات تحقیقاتی گوناگون را در ادامه درج خواهیم کرد.
کدامیک از این پلتفرم‌ها بیشتر فروخته است؟

نتایج حاصل از تحقیقاتی که Kantar U.S از اواسط نوامبر تا اواسط فوریه صورت داده حاکی از آن است که جمع کل فروش گوشی‌های اندرویدی از تعداد گوشی‌های آیفون با اختلاف زیادی، بیشتر است. در حالی که 52.1 درصد گوشی اندروید به فروش رفته، iOS با 43.5 درصد در مقام بعدی جای گرفته است. با این وجود، با توجه به اطلاعات پیشین این موسسه‌ی تحقیقاتی درخواهیم یافت که در یک سال گذشته میزان رشد این اعداد و ارقام با کندی همراه بوده است.

حال بیایید به تحقیق موسسه‌ی Comscore Mobilens دقیق شویم، که می‌کوشد به ارزیابی پلتفرم های مورد استفاده‌ی کاربران 13 سال و بالاتر در ایالت متحده بپردازد. این اعداد و ارقام که به تازگی منتشر شده‌اند به اطلاعات تحقیق پیشین نزدیک است.
سایر اطلاعات مربوط به کاربران چه می‌گوید؟

به اعتقاد مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC، از آنجا که شرکت‌های متعددی در سراسر جهان تولیدات خود را به اندروید مجهز کرده‌اند، به مراتب تعداد گجت‌های اندرویدی از iOS اپل بیشتر خواهند بود.

در سه ماهه‌ی چهارم سال 2012 میلادی، اندروید بیش از 70 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را تسخیر کرده بود در حالی که تنها 21 درصد از این بازار از آن iOS اپل است.
تبلت‌ها چطورند؟

یافتن اطلاعات مربوط به میزان فروش تبلت‌ها قدری دشوار است. با این حال موفق شدیم داده‌های یک سال گذشته‌ی این محصولات را از مؤسسه‌ی IDC بدست آوریم. این آمار حاکی از آن است که تقاضا برای تبلت‌های 7 اینچ اندروید نسبت به آی‌پد اپل رو به فزونی است با این حال در این حوزه، iOS همچنان محبوب‌تر از اندروید است.
کدامیک از شرکت‌ها بیشترین میزان فروش گوشی‌های هوشمند را دارند؟

با استناد به آمار مؤسسه‌ی IDC می‌توان اذعان کرد که در عرصه‌ی جهانی شرکت کره‌ای سامسونگ میدان‌دار است، گرچه آن‌ها تنها گوشی‌های اندرویدی عرضه نمی‌کنند.

سامسونگ موفق شده در سه ماهه‌ی آخر سال گذشته با سهم 29 درصدی از این بازار در رتبه‌ی نخست جهانی جایگاه خود را تثبیت نماید؛ این در حالی است که پس از آن با فاصله‌ای معنی‌دار اپل با 21.8 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

چه شرکتی از فروش گوشی‌های هوشمند بیشترین سود را می‌برد؟

همان‌طور که از دو نمودار بالا مشخص است، اپل و سامسونگ دو شرکت برتر بازار هستند و اپل در سه ماهه پایانی سال 2012 با کسب سود 72 درصدی از این بازار، بیشترین نفع را برای خود و سهامدارنش منظور کرده است. این در حالی است که سامسونگ تنها 29 درصد از سود بازار گوشی‌های هوشمند را برای چشم‌بادامی‌ها ایجاد کرده است. دیگر شرکت‌های فعال در این بازار، یعنی ‌HTC و موتورولا نیز با تولید محصولات اندرویدی سعی در حفظ جایگاه خود دارند.
کدامیک از پلتفرم‌ها دارای بیشترین تعداد برنامه‌ی کاربردی هستند؟

پس از سال‌ها عرضه‌ی نرم‌افزارهای کاربردی برای هر دوی این سیستم عامل‌ها، تعداد آنها تقریباً مساوی است و هر یک از دو شرکت اپل و گوگل مدعی‌اند بیش از 800 هزار برنامه‌ی ثالث در فروشگاه‌ خود جای داده‌اند.
برنامه‌های کاربردی مخصوص تبلت چه تعداد است؟

برای iOS بیش از 300 هزار نرم‌افزار کاربردی تاکنون ارائه شده است. در اندروید نیز هنوز اطلاعی در دست نیست؛ چرا که گوگل هنوز هیچ اعداد و ارقامی در این باره منتشر نکرده است.
کدامیک از این دو پلتفرم برنامه‌های بهتری دارند؟

از آن جا که ارزیابی کیفیت برنامه‌ها، معیاری شخصی و سلیقه‌ای است، ترجیح می‌دهیم برای این پرسش جوابی ندهیم. اما شرکتی به نام uTeste اقدام به ارزیابی برنامه‌های موجود در اپل استور و گوگل پلی کرده، و با توجه به آرا و نظرات کاربران به آنها امتیازی از 1 تا 100 داده است که برای هر یک از برنامه‌های کاربردی این دو بازار قابل ارائه می‌باشد؛ و در نهایت می‌توان کیفیت هر یک از این دو پلتفرم‌ را بدست آورد. این آمار که در ژانویه گذشته منتشر شده نشان می‌دهد کیفیت برنامه‌های کاربردی iOS با امتیاز 68.5 درصدی از برنامه‌های اندرویدی با 63.3 درصد پیش است.
کاربران کدام پلتفرم برنامه‌های کاربردی بیشتری دانلود می‌کنند؟

بنا به اطلاعات منتشر شده‌ی Canalys، تنها بیش از نیمی از برنامه‌های دانلود شده در سه ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی از بازار اندروید بوده است. در حالی که برنامه‌های iOS تنها در حدود 40 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است.

سود حاصل از فروش برنامه به جیب چه کسی می‌رود؟

بنا به این آمار، در سه ماهه‌ی نخست سال جاری کاربران iOS بیش از اندروید برای خرید برنامه هزینه کرده‌اند. این در حالی است که که کاربران اندروید تعداد بیشتری اپلیکیشن دانلود کرده‌اند.

کدام پلتفرم بیش از دیگران در اینترنت کاربرد دارد؟

موسسه‌ی Net Market Share در تازه‌ترین آمار ماهانه‌ی خود به مرورگرها و سیستم‌عامل کاربران برای مرور اینترنت پرداخته است. در گزارش ماه مارس 2013 آمده است که در بین دستگاه‌های قابل حمل (موبایل)، iOS با 60.1 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و اندروید نیز با 24.9 درصد در مقام بعدی قرار دارد. این بدان معنی است که علی‌رغم بیشتر بودن تعداد گوشی‌های اندرویدی کاربران iOS در اینترنت حضور بیشتری دارند.

اما یک موضوع جالب در این بین وجود دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست: بنا به اطلاعات Stat Counter، که تحقیق مشابهی را در این زمینه صورت داده است، نتایج متفاوتی بدست آمده است. آمار ماه مارس آنها حاکی از آن است که اندرویدی‌ها بیش از iOS ها در اینترنت حضور دارند. البته نوع آمارگیری این دو مجموعه تفاوت‌هایی اساسی با هم دارد؛ و اینجانب هیچ مطمئن نیستم که کدامیک از این اطلاعات درست‌تر است و یا در این ارزیابی‌ها آمار مربوط به تبلت iPad نیز در نظر گرفته شده یا خیر.

جالب است بدانید که 53 درصد از ترافیک موبایل زومیت در اختیار کاربران iPad است و پس از آن نکسوس 7 با 5.9 درصد در رتبه بعدی قرار دارد. از نظر سیستم‌عامل نیز، 56.91 درصد از کاربران زومیت با ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل iOS و 32.33 درصد با اندروید از سایت دیدن می‌کنند. نکته جالب‌تر سهم 6.03 درصدی سیمبین و 2.29 درصدی ویندوز فون است.

کدامیک از این پلتفرم‌ها بیش‌تر در تجارت کاربرد دارد؟

گزارش Citrix اشاره می‌کند که در سه ماهه‌ی چهارم سال گذشته‌ی میلادی، کاربران این مجموعه دست به توسعه‌ی مدیریت ابزارهای قابل حمل (موبایل) خود به بستر ابری (کلاد) زده‌اند و آمار حاصله نشان می‌دهد که در این زمینه iOS در مقام اول و بعد از آن اندروید قرار دارد.

جمع‌بندی: کدام یک از این دو پلتفرم برنده است؟

خب این سوالی است که تا اینجا شما را همراه کرده است. بله، در برخی حوزه‌ها هر یک از این دو پلتفرم قوی ظاهر شده‌اند و همین موضوع موجب می‌شود تا ارائه پاسخ قطعی به این سوال با دشواری همراه باشد.اگر درباره‌ی سهم بازار صحبت می‌کنید؛ اندروید برنده است و اگر منظور شما موفقیت مالی است؛ iOS پیروز میدان بوده است. این یعنی بازار گجت‌ها با آنچه که در دهه‌ی 90 میلادی با رایانه‌های رومیزی تجربه کرده‌ایم کاملاً متفاوت است، چرا که تفاسیر گوناگون می‌تواند معیارهای متفاوتی را برای موفقیت به همراه داشته باشد.البته شما خود مختارید که با توجه به معیارهای شخصی‌تان برنده یا بازنده را مشخص کنید. نتیجه هر چه هست، بهتر است آن را با ما و سایر زومیتی‌ها در میان بگذارید تا همگی به جمع‌بندی بهتری برسیم، البته در این بین تقاضا داریم که نظر خود را با استدلال منطقی و نه از روی تعصب مطرح نمایید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *