خانواده آیفون 13 به یکی از داغ‌ترین موضوعات در اخبار تکنولوژی این روزها تبدیل شده است و هم‌اکنون چشم‌های زیادی منتظر رونمایی از پرچمداران آینده اپل هستند. اولین بحث‌ها در مورد نسل آینده آیفون‌های اپل تنها به فاصله چند روز پس از معرفی خانواده آیفون 12 رخ داد. از آن روز تاکنون مطالب زیادی در خصوص خانواده آیفون 13 منتشر شده است و هم‌اکنون اطلاعات افشا شده نسبتا زیادی در مورد پرچمداران آینده اپل وجود دارد.

به نقل از ایران نت نیوز، با توجه به این موضوع که خانواده آیفون 12 از زمان رونمایی تاکنون توانسته‌اند موفقیت چشمگیری را در بازار به دست آورند بسیاری از کارشناسان انتظار دارند تا کمپانی اپل روند صعودی خود را با رونمایی از خانواده آیفون 13 ادامه دهد. از این رو ممکن است برای بسیاری از کاربران سوال باشد که آیا خرید آیفون 12 در حال حاضر منطقی است یا باید منتظر رونمایی از خانواده آیفون 13 بمانیم؟ در این مقاله قصد داریم با بررسی چند فاکتور مهم به این سوال پاسخ دهیم بنابراین در ادامه با ما همراه باشید:

فاکتور اول: زمان چندانی تا رونمایی از خانواده آیفون 13 باقی نمانده است
به طور حتم این مورد بارزترین دلیل برای کاربرانی است که قصد صبر کردن دارند. با توجه به این که تاکنون هیچ خبر رسمی در مورد تاریخ رونمایی از خانواده آیفون 13 منتشر نشده است اما بسیاری از کارشناسان انتظار دارند تا کمپانی اپل در سال جاری با پشت سر گذاشتن محدودیت‌های حاصل از اپیدمی کرونا به جدول زمان‌بندی سابق خود بازگردد.

به طور کلی مسئولان اپل رونمایی از آیفون‌های جدید را طی یک مراسم در ماه سپتامبر انجام می‌دهند. با وجود این که هیچ روز مشخصی برای رونمایی از خانواده آیفون 13 وجود ندارد اما برخی از منابع خبری اطلاع داده‌اند که رویداد معرفی آیفون‌های جدید در نیمه اول ماه سپتامبر برگزار خواهد شد و پس از آن کمپانی اپل در نیمه دوم این ماه پرچمداران جدید خود را راهی بازار خواهد کرد.

بنابراین در زمان نگارش این متن تنها سه الی چهار ماه تا پرده برداری از خانواده آیفون 13 فاصله داریم. به طور معمول زمانی که چنین فاصله اندکی تا رونمایی از نسل جدید یک محصول وجود دارد، معمولا به کاربران توصیه می‌کنیم که تلخی انتظار را تحمل کنند. اما در مورد محصولات اپل، به ویژه گوشی‌های آیفون همه چیز متفاوت است.

به طور معمول آیفون‌های پرچمدار تا زمان معرفی نسل بعدی خود از قیمت ثابتی برخوردار هستند و نوسانات قیمتی تنها به دلیل افزایش یا کاهش قیمت دلار صورت می‌گیرد. به همین دلیل خرید آیفون 12 در زمان فعلی را تنها در صورتی توصیه می‌کنیم که بتوانید آن را با قیمتی مناسب و ارزن‌تر از نرخ روز بازار تهیه کنید. البته با توجه به این موضوع که قیمت دلار در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی داشته تعیین بهترین زمان قدری دشوار است.
فاکتور دوم: خانواده آیفون 13 و ارتقاهای جزئی
فاکتور دومی که در پاسخ به این سوال موثر است، امکانات و قابلیت‌های اضافه شده به خانواده آیفون 13 می‌باشد. همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم تاکنون اطلاعات گوناگونی از پرچمداران آینده اپل منتشر شده است که نگاه نسبی خوبی را از آیفون‌های بعدی اپل به ما می‌دهند.

با توجه به مواردی که تا به اینجای کار از خانواده آیفون 13 افشا شده است می‌توان گفت که این گوشی‌ها بروز رسانی چندان چشمگیری را شاهد نخواهند بود. به طوری که برخی از کارشناسان، پرچمداران آینده اپل را نسخه بهبود یافته‌ای از نسل گذشته خود می‌دانند و آن‌ها را آیفون 12s می‌نامند. البته با توجه به این که مسئولان اپل در شگفت زده کردن کاربران (هم به صورت مثبت هم به صورت منفی) ید طولایی دارند نمی‌توان به صورت صد درصد در مورد خانواده آیفون 13 مطمئن بود.

با این حال بیایید نگاهی به مطالبی که تا به اینجای کار از خانواده آیفون 13 منتشر شده است نگاهی بیندازیم. با نرخ تازه سازی صفحه نمایش آغاز می‌کنیم. همانطور که به خاطر دارید یکی از شایعات اصلی در هنگام رونمایی از خانواده آیفون 12 افزایش نرخ تازه سازی از 60 هرتز به 120 هرتز بود که متاسفانه مسئولان اپل در لحظه آخر کاربران را ناامید کردند.

حال گزارشات به دست آمده حاکی از آن است که کمپانی اپل در دو گوشی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس از پنل‌های نمایشی LTPO با نرخ تازه سازی تطبیقی 120 هرتز استفاده خواهد کرد. لازم به ذکر است که تنها نسخه‌های پرو از این قابلیت بهره‌مند خواهند بود و سایر اعضای خانواده آیفون 13 همچنان با نرخ تازه سازی 60 هرتزی رونمایی می‌شوند. باید گفت که این اقدام اپل در نوع خود بسیار عجیب است. با توجه به این موضوع که هم‌اکنون بسیاری از گوشی‌های میان رده اندرویدی نیز از نرخ تازه سازی 120 هرتزی بهره‌مند هستند، معرفی پرچمدارانی که همچنان از نرخ تازه سازی 60 هرتزی استفاده می‌کنند می‌تواند نکته منفی برای خانواده آیفون 13 به شمار رود.

مورد بعدی در خصوص خانواده آیفون 13 کاهش اندازه بریگی بالای صفحه نمایش است. این مورد نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که کاربران زیادی انتظار داشتند تا با رونمایی از خانواده آیفون 12 رخ دهد که متاسفانه چنین نشد. لازم به ذکر است که بردیگی بالای صفحه نمایش آیفون‌ها از زمان رونمایی آیفون ایکس در سال 2017 بدون تغییر باقی مانده. طبق رندرهای جدید منتشر شده کمپانی اپل برای کاهش اندازه بردیگی در نمایشگر خانواده آیفون 13، اسپیکر مکالمه را به بالای دوربین سلفی و سنسور فیس آیدی منتقل خواهد کرد. همچنین در این میان تغییراتی نیز در اسکنر فیس آیدی به وجود آمده که عملکرد آن را در مقایسه با گذشته بهتر می‌کند.

در مورد بروز رسانی دوربین در خانواده آیفون 13 باید گفت که گزارشاتی که تاکنون منتشر شده است، خبر از تغییرات چندان چشمگیری را در این بخش نمی‌دهند. اینطور که مشخص است مسئولان اپل تنها به بروز رسانی‌های جزئی بسنده خواهند کرد. به طور مثال یکی از تغییرات مطرح شده، اضافه شدن سنسور لایدار به ماژول دوربین تمام اعضای خانواده آیفون 13 است که هم‌اکنون تنها در آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس قرار دارد. به جز این مورد انتظار داریم که شاهد بهود گشودگی دیافراگم و افزایش مگاپیکسل دوربین‌ها باشیم. برخی از رندهای منتشر شده از خانواده آیفون 13 نشان می‌دهند که این گوشی‌ها از ماژول دوربین بزرگتری برخوردار هستند و نحوه چینش دوربین‌ها در نسخه‌های پایه به صورت مورب خواهد بود.
از دیگر تغییراتی که در خصوص آن اطمینان بیشتری داریم، می‌توان به افزایش حجم باتری‌ها در تمام اعضای خانواده آیفون 13 اشاره کرد. در کنار این موضوع قرارگیری پردازنده A15 بایونیک به عنوان قلب تپنده پرچمداران آینده اپل باعث خواهد شد تا این آیفون‌ها به قدرتمندترین گوشی‌های جهان تبدیل شوند. اگر علاقه‌مند به بررسی سایر تغییرات احتمالی در خانواده آیفون 13 هستید، می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

با توجه به این موارد می‌توان گفت که خانواده آیفون 13 تغییرات چندان چشمگیری را نسبت به نسل گذشته خود شاهد نخواهد بود. البته همانطور که گفتیم، ممکن است مسئولان اپل شگفاتانه‌هایی را نیز برای کاربران در نظر گرفته باشند که فعلا از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. اما با توجه به مواردی که تا به اینجای کار می‌دانیم، اینطور به نظر می‌رسد که کاربران با خرید آیفون 12 در زمان حاضر، قابلیت‌های چندان زیادی را از دست نخواهند داد.

فاکتور سوم: پشتیبانی نرم افزاری اپل
یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند در انتخاب کاربران موثر باشد، مدت زمان پشتیبانی اپل از این دو سری است. همانطور که می‌دانید کمپانی اپل پشتیبانی نرم افزاری بسیار قوی دارد و گوشی‌های این شرکت حداقل تا 4 سال از بروز رسانی‌های سیستم عامل بهره‌مند می‌شوند. این در حالیست که حتی پرچمداران اندرویدی نیز در بهترین حالت تنها 3 آپدیت نرم افزاری بزرگ را دریافت می‌کنند.

کمپانی اپل در هفته گذشته سیستم عامل iOS 15 را در جریان رویداد WWDC معرفی کرد و در لیست گوشی‌هایی که این بروز رسانی را دریافت خواهند کرد نام آیفون 6s نیز به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که این گوشی در سال 2015 رونمایی شده و هم‌اکنون ششمین چرخه از بروز رسانی نرم افزاری خود را پشت سر می‌گذارد.

از این رو می‌توان گفت که کاربران با خرید هر یک از گوشی‌های خانواده آیفون 12 یا آیفون 13 می‌توانند تا چندین سال از بروز رسانی‌های نرم افزاری بهره‌مند شوند. همچنین در کنار این چرخه بروز رسانی طولانی، گوشی‌های آیفون همواره از بهترین و قدرتمندترین پردازنده‌های بازار برخوردار هستند. بنابراین می‌توان گفت که کاربران با خرید هر یکی از این گوشی‌ها می‌توانند بدون نگرانی تا مدت‌ها از آیفون خود استفاده کنند.

فاکتور چهارم: کاهش قیمت
تمام کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، زمانی که پرچمداران جدید خود را به بازار عرضه می‌کنند قیمت نسل قبلی را کاهش می‌دهند. این مورد در خصوص کمپانی اپل نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال آیفون 11 در زمان رونمایی با قیمت پایه 700 دلار به بازار عرضه شد؛ اما پس از ورود خانواده آیفون 12 قیمت این گوشی به 600 دلار کاهش یافت. انتظار داریم تا همین روند در هنگام رونمایی از خانواده آیفون 13 برای آیفون 12 نیز رخ دهد.

با این حال تا پیش از رونمایی رسمی، نمی‌توان میزان کاهش قیمت خانواده آیفون 12 را پیش‌بینی کرد. البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد، تصمیم اپل برای ادامه تولید خانواده آیفون 12 می‌باشد. آیفون 11 به واسطه استقبال گسترده کاربران تبدیل به پرفروش‌ترین گوشی جهان در سال گذشته شد. این موضوع باعث شد تا کمپانی اپل با وجود قرارگیری خانواده آیفون 12 در خط تولید، همچنان به تولید این گوشی ادامه دهد. البته نمی‌توان مطمئن بود که این روند برای خانواده آیفون 12 نیز پس از معرفی سری آیفون 13 رخ دهد.

با این حال حتی اگر کاهش قیمت به صورت رسمی رخ ندهد، قیمت خانواده آیفون 12 با رونمایی از سری آیفون 13 در بازار با کاهش روبرو خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که حتی اگر قصد خرید پرچمداران 2021 کمپانی اپل را ندارید، بهتر است تا زمان رونمایی از آن‌ها صبر کنید. این موضوع دو مزیت عمده را به همراه دارد:

از قابلیت‌ها و امکانات نسل جدید گوشی‌های آیفون با خبر خواهید شد و می‌توانید انتخاب دقیق‌تری را میان خانواده آیفون 12 و آیفون 13 انجام دهید.
همچنین با توجه به کاهش قیمت خانواده آیفون 12 در زمان رونمایی از سری آیفون 13، می‌توانید نسل گذشته آیفون‌ها را با قیمتی کمتر خریداری کنید.
البته در کنار این موارد، تاثیر یک فاکتور مهم را نمی‌توان نادیده گرفت و آن‌ هم نوسانات قیمت دلار در بازار است. همانطور که می‌دانید نرخ ارز در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی داشته که این مورد مستقیما بر روی قیمت تمام شده گوشی‌ها اثر می‌گذارد.

از آن جایی که گوشی‌های آیفون جز گوشی‌های گران قیمت بازار به شمار می‌روند تاثیرات نوسانات ارزی موجب می‌شود تا این گوشی‌ها با اختلاف قیمتی بعضا تا 5 میلیون تومان نیز در بازار مشاهده شوند. همانطور که گفتیم این فاکتور بسیار مهم است و متاسفانه چندان هم قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. با این حال اگر قیمت دلار را نادیده بگیریم، باید گفت که بهتر است تا زمان رونمایی از خانواده آیفون 13 منتظر بمانید و پس از آن خرید خود را انجام دهید. همچنین در انتها می‌توانید با مطالعه تقد و بررسی جامع آیفون 12 مینی، آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس با این گوشی‌ها بیشتر آشنا شوید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *