مدیران کمپانی دل، در کمیسیون تجارت و امنیت امریکا، آینده ترسناک و شومی را برای صنعت پی سی ترسیم کردند.
اعضای هیئت مدیره در بیانیه ای طولانی در جلسه ای با اعضای کمیسیون ویژه، سعی کردند توجیهات لازم برای خصوصی سازی این کمپانی را ارائه کنند.

در صفحه چهل و هفتم این بیانیه، دلایل متقنی آورده شده که چرا سهامداران باید سهام خود را هر چه زودتر بفروشند. وال استریت جورنال حضور چهار مدیر مستقل کمپانی را در میتینگ این کمپانی با کمیسیون تجارت و امنیت آورده است.
کمیته ویژه معتقد است مبلغ پیشنهادی برای خرید سهام، 25 تا 37 درصد از قیمت سهام دل قبل از عرضه در بورس است. آنها می گویند اگر شما سهامدار هستید ، قبل از اینکه ریسک بازار دامن شما را بگیرد، سهام خود را بفروشید چرا که چشم انداز تیره و تار صنعت پی سی نشان می دهد آینده نامشخص بوده و نگهداری سهام کار عقلانی نیست. موقعیت دل در این صنعت رو به افول رفته و صلاح نیست سهامداران بر نگهداری از سهام خود اصرار ورزند. به همین دلیل مایکل دل، موسس این کمپانی می خواهد دل را بخرد، قبل از اینکه نامش در تاریخ بایگانی شود.
از سوی دیگر با نگاهی به بازار عرضه پی سی در سطح جهانی مشخص شده که هر سال وضعیت نسبت به سال قبل، بدتر شده است. موسسه گارتنر با انتشار تحلیل و نمودار جدید، نشان داده در طول 5 سال گذشته صنعت پی سی دچار افت شدید شده است.
بدلیل بحران جهانی سالهای 2009-2010 با اختلال در عرضه جهانی پی سی روبرو بوده ایم که بعد از بحران بانکی سال 2008 خود را نشان داد. آنچه در سال 2010 مشاهده می شود، فروشهای معوقه است که نمودار را به سمت بالا تغییر داده و نیمی از فروشهای سال 2009 را در بر گرفته است. در مجموع در طول 6 سال گذشته رشد فروش به ترتیب: 13، 11، 9، 4 و منفی سه بوده است.
حتی بدون در نظر گرفتن فاکتورهای غیر معمول، می توان سقوط صنعت را در این آمار و ارقام مشاهده کرد و با رشد منفی اقتصادی در اروپا ادامه افت بازار پی سی را نیز مشاهده کرد.
در میتینگ مدیران دل فاکتورهای زیادی لیست شده تا نشان داده شود صنعت پی سی در بخش دسکتاپ و لپ تاپ رو به افول می رود. کمیته ویژه در جلسه با کمیسیون امنیت و تجارت برخی فاکتورها را به شرح ذیل آورد:
– ادامه مشکلات و فشارهای اقتصادی در سطح کلان
– چرخه طولانی جایگزینی
– پذیرش نامعین و غیر قطعی ویندوز 8 توسط کاربران
– جایگزینی روزافزون گوشی های هوشمند و تبلت با محصولات پی سی

صنعت پی سی همچنین بدلیل استفاده مردم از سیستم عامل های جایگزین ویندوز، نیز به افول رفته است و صنعت پی سی در گرو ویندوز، حالا جای خود را به سیستم عامل های غیر ویندوزی سوار بر گوشی های هوشمند و تبلت می دهد.
در این بین سیستم عامل مک او اس و آی او اس عرضه شده توسط اپل از یک سو و گوگل کروم و آندروید و عرضه وسیع از سوی سامسونگ و ایسر و … بعنوان فاکتورهایی شمرده شده اند که بازار سطح بالا و پایین را هم زمان تحت تاثیر قرار داده است.
در این میان کمپانی دل بعنوان کمپانی که قربانی توسعه گوشی های هوشمند و تبلت و سیستم عامل های غیر ویندوز شده، خود را بدبخت اعلام کرده که هر روز سهم خود در بازار را از دست داده و دچار مشکلات عدیده ای شده است.
کمیته مخصوص اعلام کرد در حال از دست دادن فروشهای وسیع خود به کسب و کارهای بزرگ است. استراتژی موسوم به BYOD که در کسب و کارهای مختلف مرسوم شده، باعث شده تا کارمندان با یک دستگاه پرتابل مانند تبلت، کارهای روزمره خود را چه در خانه و چه در سر کار انجام دهند و از پی سی بی نیاز شوند. این فاکتور نیز به ضرر کمپانی دل شده و مردم رغبتی به خرید پی سی نشان نمی دهند.
رقبای دل نیز بیکار ننشسته و با عرضه محصولات جدیدتر (سیستم های All in one) کیس هاو کامپیوترهای سنتی دل را به کنار زده اند. مدیران دل بدون اینکه نام رقبا را ذکر کنند اعلام کردند سازندگان سخت افزار توانسته اند هر آنچه در بازار مانده است را از آن خود کنند و دل را کنار زنند. شاید منظور آنها کمپانی هایی مانند لنوو در چین باشد که توانسته اند سهم عمده بازار را در دست بگیرند، و این در حالی است که سالها قبل اسم از آنها در بازار مانند حالا، نبود.
در ایده آل ترین شرایط حتی اگر فروش پی سی بالا رود، درآمد سالیانه دل افت خود را ادامه خواهد داد چرا که قیمتها همچنان در حال کاهش است و در نهایت سود دل را کاهش می دهد.
مشکل بزرگ برای هیئت مدیره، قیمت گذاری روی پی سی در بازار دسکتاپ و لپ تاپ است که روند رو به پایین خود را ادامه می دهد و این موضوع می تواند بر حجم محموله های عرضه شده در بازار پی سی تاثیر بگذارد.
هر چه کمپانی دل افت کرده، رقبایی مانند ایسر و لنوو جای آنرا در بازار گرفته اند.
دلیل موفقیت آنها گرفتن بازار سطح پایین از دل بوده است. دل در سالهای اخیر روی پی سی های سطح بالا با سود بالا سرمایه گذاری کرده و اینک بیزینس های بزرگ روند خرید پی سی را کنار گذاشته اند.
مایکل دل که بعد از خریدن کامل سهام، مالک خصوصی خواهد شد می داند که باید تغییر استراتژی داده و به سوی بازار تبلت و گوشی هوشمند رود، امری که البته ممکن است در ان نیز موفق نگردد!

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *