اچ‌پی سرانجام ایتانیوم را کنار می‌گذارد

اچ‌پی سرانجام ایتانیوم را کنار می‌گذارداچ‌پی مدت زیادی است که به استفاده از پردازنده‌های خانواده ایتانیوم ادامه داده و آن‌ها را به‌سادگی کنار نگذاشته‌است. پردازنده‌های ایتانیوم بسیاری از ویژگی‌های نیاکان خود یعنی پردازنده‌های مبتنی بر ISA یا معماری دستورالعمل قدیمی PA-RISC اچ‌پی را دارا است و از این‌رو جزو محصولات اصیل هیولت‌ پکارد محسوب می‌شود.

 

اما سرانجام اچ‌پی نیز به این نتیجه رسیده‌است که باید آن‌ها را با تراشه‌های جدید جایگزین کند و از همین‌رو به‌تازگی اعلام کرده‌است که در سرورهای سری NonStop که در زمره حساسترین و مهم‌ترین سرورهای این شرکت محسوب می‌شوند به‌جای ایتانیوم از تراشه‌های مبتنی بر معماری x86 استفاده خواهدکرد.

با اینکه هنوز مدل دقیق پردازنده‌های x86 اعلام نشده‌است اما تقریباً مشخص است که از پردازنده‌های سری Xeon E7 V2 اینتل استفاده خواهدشد. سرورهای NonStop نه سرورهایی معمولی بلکه سامانه‌های یکپارچه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌ای هستند که در محیط‌هایی با اهمیت مضاعف به‌کار می‌روند و همانطور که از نامشان برمی‌آید ویژگی‌های خاصی دارند از جمله اینکه مقاومت سخت‌افزاری‌شان بالا است؛ دارای سامانه‌های خود-ترمیم هستند؛ و می‌توانند در صورت وقوع ایراد در یکی از اجزا، به‌صورت خودکار از نو پیکربندی شوند.

علاوه بر این، وقتی سرور در حال کار است می‌توان بدون نیاز به متوقف کردن آن، برخی از اجزای سخت‌افزاریش را جدا کرد. بدیهی است که در سیستم‌هایی چنین پیچیده نمی‌توان به‌راحتی یک قطعه مهم به‌نام سی‌پی‌یو را با یک سی‌پی‌یوی جدید با معماری متفاوت جایگزین کرد.

و شاید از جمله عللی که باعث شده‌بود اچ‌پی تا مدت‌ها بر استفاده از پردازنده‌های ایتانیوم پافشاری کند همین مورد بوده‌است. اما سرانجام این دگرگونی رخ داده‌است و البته باید در ساختار این سرورها تغییرهای زیادی صورت بگیرد و برای مثال، اتصالات داخلی ServerNet جای خود را به InfiniBand خواهندداد.

اچ‌پی مدعی است همه (۱۰۰ درصد) ده شرکت برتر تولیدکننده جهان از سرورهای NonStop استفاده می‌کنند و بیش از ۱۲۲ میلیارد دلار تراکنش‌های مالی حیطه سوخت در ایالات‌ متحده توسط این سرورها انجام می‌شود.

اچ‌پی درحال حاضر فرآیند گذار از ایتانیوم به x86 را در سرورهای سری Integrity Superdome نیز آغاز کرده‌ و اظهار داشته‌است که مشتریان این سرورها می‌توانند به‌انتخاب خود یا همچنان به‌استفاده از ایتانیوم ادامه دهند یا طی چند سال آتی پردازنده‌های x86 را در آن جایگزین کنند.

معمولاً چرخه کاری هر سری از تراشه‌های x86 در سرورهای استاندارد سه‌ سال است اما سرورهای Integrity Superdome جزو گونه‌هایی محسوب می‌شوند که برای دوره‌های طولانی‌تر ده‌ساله یا بیشتر طراحی شده‌اند. در نتیجه واحدهای آی‌تی در شرکت‌ها و سازمان‌ها هرگز از طرح‌های مربوط به جایگزینی یا ایجاد تغییر در اینگونه سرورها استقبال نمی‌کنند چون هم در کارها وقفه ایجاد می‌‌کند و هم فرآیند جایگزینی اجزاء کار سختتری است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *