بحث امنیت اطلاعات در ایران جدی نیست. در ۵ سال آینده حجم اطلاعات افزایش خواهد داشت و اگر برنامه صحیحی نداشته باشیم، مشکلات امنیتی و شهروندی زیادی را تجربه خواهیم کرد. استفاده از بلاک چین هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد.
هم‌زمان با ورود اینترنت اشیا به کشور صحبت از مسائل امنیتی شد اما تمام این صحبت‌ها در حد خبر، مقاله و همایش بود. تا به امروز نگاه جدی به بحث امنیت در اینترنت اشیا نشده است. این موضوع راهکاری دارد که در کشور ما نادیده گرفته شده است. فناوری بلاک چین راهکار حفظ امنیت در اینترنت اشیا است که هنوز ورود جدی به آن نداشته‌ایم. در دوران کرونا مدیریت پرونده‌های سلامت موضوع مهمی بود که اگر پیش از کرونا با فناوری بلاکچین به آن ورود می‌کردیم، در مسیر کنترل این بیماری موفق‌تر بودیم.

چرا استفاده از بلاکچین در اینترنت اشیا مهم هست
مهرداد فرنوش، مدیرعامل شرکت هم‌راستا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مهم‌ترین مشکل اینترنت اشیا در سطح کلان، نقطه بحرانی هست. به طور مثال دستگاه IOT برای پارکینگ منزل تهیه می‌شود و اطلاعات افراد را داخل سروری متمرکز می‌کنیم تا اجزا به خوبی با هم ارتباط داشته باشند. تضمین امنیت و نگه‌داری از دیتاها در این سرور موضوع مهمی هست. افراد در این سرور باید به اطلاعات خودشان دسترسی داشته باشند. همه این مسائل بحث استفاده از بلاک چین در اینترنت اشیا را حائز اهمیت می‌کند.
حفاظت از اطلاعات رمزنگاری‌ شده
فرنوش تاکید کرد: با استفاده از شبکه بلاک چین دیتاها که شامل اطلاعات افراد و دستگاه ها هست را رمزنگاری می‌کنیم و در نهایت بر بستر یک شبکه منتشر می‌شود. در آن شبکه کسی امکان دسترسی به اطلاعات رمزنگاری‌ شده را ندارد.

بلاک چین زبان سخن وسایل می‌شود
وی افزود: سنسورهای نصب شده در شهر از طریق اپراتور و سیستم، دستور دریافت می‌کنند. از طریق قراردادهای هوشمند سیستم بلاک چین می‌توانیم، فرآیندها را اتوماتیک کنیم. به طور مثال درب پارکینگ با دستور گوشی و از طریق سنسورهای درب پیش از رسیدن خودرو باز می‌شود اما در بستر بلاک چین این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و اپلیکیشن خودکار از طریق لوکیشن زمان نزدیک شدن به خانه را رصد می‌کند و دستور بازگشایی درب را صادر می‌شود. با توجه به استفاده از پروتکل‌های امنیتی امکان جعل یا هک اطلاعات وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت هم‌راستا ضمن تشریح وضعیت استفاده از بلاک چین در بحث اینترنت اشیا گفت: در ایران هنوز به صورت عملی از بلاک چین در اینترنت اشیا استفاده نشده است. این بحث در ایران محدود به خبر، مقاله و همایش‌ها هست.

بلاک چین چه کمکی به پرونده‌های سلامت می‌کند؟
فرنوش در ادامه اظهار کرد: پرونده سلامت در دو حوزه مورد توجه قرار گرفته است. بحث اول سنجش و استفاده از IOT هست. امنیت پرونده‌های سلامت برای مردم و مسئولان مهم هست. بلاک چین مزایای خوبی برای پرونده‌های سلامت دارد. شهروندان علاقه ندارند که اطلاعات سلامتشان در اختیار سایر افراد قرار بگیرد. یک سری از اطلاعات باید به صورت محرمانه باشد. در پرونده سلامت فیزیکی و الکترونیکی پزشکان و مسئولان آزمایشگاه دسترسی به اطلاعات سلامت دارند.

وی افزود: در مدل بلاک چینی مالکیت اطلاعات در دست بیمار و شهروندان هست. اطلاعات بیمار رمزنگاری می‌شود و کلید رمز در دست فرد هست. اطلاعات رمزنگاری‌شده، بر روی شبکه بلاک چین توزیع و ذخیره می‌شود. در این مدل پزشک و مسئول آزمایشگاه در صورت نیاز به اطلاعات فرد، از بیمار دسترسی لازم را دریافت می‌کند. مهم‌ترین مزیت بلاک چین در اینترنت اشیا امنیت هست.

چند توصیه به مسئولان در خصوص بلاک چین
این کارشناس حوزه بلاکچین در پایان خاطرنشان کرد: بحث امنیت اطلاعات در ایران جدی نیست. سازمان‌ها برای این موضوع وقت و انرژی نمی‌گذارند. امنیت اطلاعات باید جدی گرفته شود. در ۵ سال آینده حجم اطلاعات افزایش خواهد داشت و اگر برنامه صحیحی نداشته باشیم، مشکلات امنیتی و شهروندی زیادی را تجربه خواهیم کرد. اگر به این مفاهیم اهمیت ندهیم، سرمایه‌گذاری و اقدامات لازم شکل نخواهد گرفت. استفاده از بلاک چین هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد و مزیت‌های بیشتری به دست خواهیم آورد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *