تدابیر وزیر ارشاد برای کاربران فیس‌بوک

تدابیر وزیر ارشاد برای کاربران فیس‌بوکتدابیر وزیر ارشاد برای رفاه حال کاربران فیس‌بوک مهم‌ترین رویداد IT در هفته جاری بود. وزیر پیشنهاد کرده قید غیرقانونی برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌‌بوک برداشته شود تا افراد راحت‌تر به آنها دسترسی داشته باشند.

 

در هفته‌ای که گذشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست با فعالان رسانه‌های دیجیتال، گفت که «فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی باید قابل دسترسی شوند».

این خبر همان طور که انتظار می‌رفت به سرعت و مکرر در رسانه‌ها بازتاب یافت و به دلیل اهمیت این موضوع برای افراد زیادی، شاید انتخاب آن به عنوان خبرسازترین اتفاق هفته در حوزه IT بی‌راه نباشد.

علی جنتی در مورد دسترسی آزاد به شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک گفت: مگر در حال حاضر دسترسی راحت نیست؟

وی ادامه داد: «به هر حال موضوع فیس بوک مربوط به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ است که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در این کمیته داریم؛ اما با مجموعه دوستانی که در آن کمیته هستند باید صحبت شود تا نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی شوند و قید غیرقانونی برای دسترسی به آنها برداشته شود و افراد راحت تر به این سایتها دسترسی داشته باشند».

صحبت‌های وزیر ارشاد، در حالی بیان شده که تا پیش از این هر آنچه که در مورد فیس‌ بوک گفته می شد، به تشکیل کمیته ای در دولت برای تصمیم‌گیری در این خصوص و حضور برخی افراد دولت در فیس بوک اشاره داشت و نه بیشتر.

وزیر ارتباطات نیز یارها در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور فردی از کابینه در فیس بوک، آیا دولت قصد ندارد در راستای رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی فیس‌بوک اقدامی انجام دهد، گفته بود: «در مورد حضور برخی از اعضای دولت در فیس‌بوک کمیته‌ای در ریاست‌جمهوری در این ارتباط تشکیل شده است».

ظریف وزیر امور خارجه ایران عضو شبکه فیس بوک است و اعلام کرده از این عضویت در جهت دیپلماسی خارجی بهره می‌برد.

پس از اظهارنظرهای محتاطانه اکنون وزیر ارشاد دولت یازدهم نظر خود را برای لزوم «قابل دسترسی بودن» و «برداشتن قید غیرقانونی» از فیس بوک مطرح کرده؛ عباراتی که در عمل، معادل با «رفع فیلتر فیس بوک» معنی می‌شوند.

موضوعی که استقبال کنندگان و منتقدان بسیاری دارد و دلایل بی‌شماری در ضرورت عدم دسترسی و فیلتر بودن این شبکه بیان شده است.

اکنون باید دید وزیر ارشاد دولت یازدهم که در برابر انتقاد از نقش کم رنگ و منفعل وزارت ارشاد در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، می‌گوید: «هم اکنون نقش نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیته پر رنگ است»، خواهد توانست ۱۱ عضو دیگر کمیته فیلترینگ را با خود هم‌نظر کند و مسیر سرنوشت فیس بوک، این میهمان ناخوانده فضای مجازی را در ایران تغییر دهد؟

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *