رسانه‌های مختلف باید در نظر داشته باشند که بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک صنعتی است که روز به روز گسترده تر و فراگیر تر می‌شود و در این زمینه ضعف‌هایی هنوز وجود دارد

و این وظیفه رسانه‌ها است که در این زمینه به مردم آموزش دهند و در ترویج فرهنگ استفاده درست از آن کمک کنند نه اینکه با انتشار نوشته‌های مغرضانه روی گرایش مردم تاثیر منفی بگذارند.سایت way2pay با انتشار یادداشتی تحت عنوان “آیا خرید اینترنتی بلیت قطار واقعا یک هفت خوان است؟” آورده است: با نزدیک شدن به ایام عید معمولا خانواده‌ها برای مسافرت‌های نوروزی خود برنامه ریزی می‌کنند و معمولا ترجیح می‌دهند قبل از شروع تعطیلات بلیت‌های اتوبوس یا قطارشان را به شکلی رزرو کنند تا خیالشان راحت شود که به مشکلی بر نخواهند خورد.به همین دلیل، تقریبا دو سالی است که خرید اینترنتی بلیت اتوبوس و قطار با استقبال گرمی از سوی مردم مواجه شده است. امسال هم شرکت رجاء بیش از ۲۲ درصد از ظرفیت کل صندلی‌ های ایجاد شده برای نوروز ۹۲ را به سهمیه اینترنتی بلیت اختصاص داده که معادل ۲۹۰ هزار صندلی است.
قضیه «هفت خوان» از کجا شروع شد؟
اواخر بهمن و اویل اسفند ماه امسال هم مثل سال قبل پیش‌فروش اینترنتی بلیت اتوبوس و قطار آغاز شد تا مردم فرصت کافی برای خرید اینترنتی بلیت مقصد مورد نظر خود داشته باشند، اما این کار ظاهرا به مذاق گروه خاصی خوش نیامده است و سعی در تخریب گرایش مردم به خرید اینترنتی بلیت داشتند.با شروع پیش فروش اینترنتی بلیت قطار مطلبی در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شد تحت عنوان «هفت خوان خرید اینترنتی بلیت قطار» که متاسفانه به سرعت توسط دیگر رسانه‌ها کپی و منتشر شد. نویسنده این مطلب ظاهرا یا خیلی با روند خرید اینترنتی بلیت قطار در دنیا آشنایی نداشته و یا کلا هدفش تخریب گرایش مردم به خرید اینترنتی بلیت قطار بوده است.
تقلید کورکورانه رسانه‌ها از یکدیگر
جای تاسف دارد مطلبی که جز تخریب اعتماد و گرایش مردم به خرید اینترنتی نتیجه دیگری نخواهد داشت، این چنین به سرعت توسط دیگر رسانه‌ها کپی و منتشر شود، بدون اینکه حتی به عواقب انتشار آن فکر کنند. ظاهرا باید به این نکته اشاره کنیم که خرید اینترنتی بلیت قطار غول چراغ جادو نیست که کاربر یک فوت در آن کند و بعد خواسته او را حاضر و آماده جلویش بگذارد.در فرآیند خرید اینترنتی بلیت قطار، تمام کارهایی که هنگام خرید حضوری بلیت توسط مسئول فروش بلیت انجام می‌گیرد را باید خود خریدار انجام دهد. در نتیجه فرد باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تماس، تعیین مبدا و مقصد، تعیین روز و ساعت رفت و برگشت، تعیین نوع قطار و نوع کوپه و مواردی از این قبیل را خودش شخصا در خانه در حالی که روی کاناپه لم داده است ثبت کند. خب، اگر فرد تکلیفش با خودش مشخص باشد و اطلاعاتش کامل باشد کل فرآیند تکمیل اطلاعات احتمالا در کمتر از ۱۰ دقیقه تمام خواهد شد. فقط باید کمی حوصله کرد و اطلاعات را درست وارد کند تا اشتباهی پیش نیاید.
خرید اینترنتی منطقی تر است یا خرید حضوری؟
حالا شما این ده دقیقه وقت صرف کردن در خانه را مقایسه کنید با اینکه بخواهید بروید در یکی از آژانس‌های مسافرتی بلیت تهیه کنید؟ با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک شهر و هزینه رفت و آمد و حداقل زمانی که باید صرف کنید، کدام منطقی‌تر است؟روند خرید اینترنتی بلیت در ایران تقریبا همان چیزی است که در دیگر کشورها وجود دارد. فقط با این تفاوت که سایت‌های فروش اینترنتی بلیت قطار در ایران از جمله سایت رجا خیلی کاربر پسند نیستند و باید روی تجربه کاربری آن بیشتر کار شود. اما این دلیل نمی‌شود جوی ایجاد کنیم که مردم را از این نوع خرید پشیمان کنیم یا بترسانیم.
از قدرت رسانه‌ای به شکل درست استفاده کنیم
رسانه‌های مختلف باید در نظر داشته باشند که بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک صنعتی است که روز به روز گسترده تر و فراگیر تر می‌شود و در این زمینه ضعف‌هایی هنوز وجود دارد و این وظیفه رسانه‌ها است که در این زمینه به مردم آموزش دهند و در ترویج فرهنگ استفاده درست از آن کمک کنند نه اینکه با انتشار نوشته‌های مغرضانه روی گرایش مردم تاثیر منفی بگذارند. استقبال گرم مردم از فناوری‌های جدید، نشان می‌دهد که پرداخت الکترونیک به زودی در زندگی مردم جای خودش را پیدا خواهد کرد و مردم به مزایای واقعی آن پی خواهند برد. پس مراقب باشیم که در این میان رو سیاهی‌اش برای ما نماند.تا به امروز هم تلاش‌های بسیاری شده تا مردم کشورمان با مزایای بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک و فرهنگ درست استفاده از آن در زندگی روزمره آشنا شوند پس مراقب باشیم با انتشار مطالبی که صرفا بازگویی یک تجربه شخصی است این زحمات را از بین نبریم. همه ما میدانیم که برای ساختن یک چیز روزها، ماه‌ها و سال ها باید زحمت کشید اما برای خراب کردن آن فقط چند لحظه کافیست.
روز اول ۱۱۰ هزار بلیت اینترنتی فروخته شد
روابط عمومی شرکت قطارهای مسافری رجاء اعلام کرد در پایان روز اول فروش بلیت قطارهای مسافری رجاء برای نوروز ۱۳۹۲ بیش از ۱۱۰ هزار قطعه بلیت از طریق سامانه اینترنتی توسط متقاضیان خریداری شد.تعداد کل کاربران اینترنتی ثبت شده با کد ملی یکتا (کاربرانی که عضو ثابت سایت خرید اینترنتی بلیت رجاء هستند) ۶۵۰ هزار کاربر بود که با آغاز فروش بلیت‌های اینترنتی این شرکت، ۳۶۷ هزار کاربر موفق به ورود به صفحات سایت‌ شده و از آن بازدید کرده‌اند.در بازه زمانی فروش بلیت اینترنتی شرکت رجاء تعداد ۲۲ هزار کاربر همزمان وارد سایت فروش شده‌اند که با احساب میزان کل فروش در روز گذشته، حدود ۲۵۰ بلیت در هر ثانیه فروخته شده است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *