شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، سالانه میلیاردها دلار را به خرید یا تمدید اشتراک نرم‌افزارهای ویروس‌ یاب اختصاص می‌دهند.

این هزینه‌ها باتوجه به دردسرهایی که رایانه‌های آلوده به ویروس برای آنها همراه دارد، بسیار مقرون به‌صرفه است.از نظر تجربی و علمی اثبات شده است که هزینه‌های پرداخت شده برای خرید نرم‌افزارهای ضد ویروس یا تمدید آنها، به مراتب کمتر از قطعی سیستم‌ها و بروز اشکال در آنها به واسطه بدافزارها و ویروس‌ هاست.

همان‌طور که می‌دانید ویروس‌ ها و به طور کلی‌تر بدافزارها، برنامه‌هایی است که برای خراب کاری یا سرقت اطلاعات کاربران ایجاد می‌شود.ویروس‌ ها می‌توانند اطلاعات محرمانه شما را سرقت کرده، رایانه شما را قفل کنند یا سرعت عملکرد برنامه‌ها را بشدت کاهش دهند و با صدمه زدن به اطلاعات شما یا حذف آنها از روی هارد‌دیسک، اطلاعات را از دسترس شما خارج کنند.

این خرابکاری‌ها و دردسرهایی که همراه دارند از جمله مهم‌ترین دلایلی است که کاربران را به استفاده از نــــــرم‌افزارهای پیشـــگیرانه از جمله ضدویروس‌ ها مجبور می‌کنند.
باتوجه به اهمیت این نرم‌افزارها و نیاز ضروری تمام کاربران رایانه به آنها، امروزه مشاهده می‌کنیم که نرم‌افزارهای متنوعی از سوی شرکت‌های مختلف برای مقابله با انواع بدافزارها طراحی شده‌ا‌ند که هریک از قیمت، امکانات و درجه اعتبار خاصی نیز برخوردارند.

باتوجه به موارد بالا، این هفته قصد داریم فهرستی از بهترین نرم‌افزارهای ویروس‌ یاب را به شما معرفی کنیم که مخصوص کاربران خانگی طراحی شده‌ و استفاده از آنها برای این کاربران رایگان است.
پس اگر توان پرداخت هزینه برای نرم‌افزار ویروس‌ یاب را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم فهرست نرم‌افزارهای این هفته را از دست ندهید!

avast! Free Antivirus
نرم‌افزار!avast را می‌توان جزو بهترین ویروس‌ یاب‌های رایگان به‌شمار آورد؛ زیرا این نرم‌افزار برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان مشابه که بسیاری از امکانات در آنها غیرفعال شده است، با تمام ابزارها و امکانات خود از رایانهتان محافظت می‌کند.

در نسخه رایگان این نرم‌افزار دیواره‌آتش و ضد هرزنامه نیز فعال است و اشغال کمترین میزان حافظه رم، اسکن هنگام بوت، پلاگین‌های امنیتی نامحسوس در مرورگر، هشت ابزار تامین امنیت لحظه‌ای، نمایش نرم‌افزارها و برنامه‌های از رده‌خارج شده، ابزار پاکسازی مرورگر، محفاظت هوشمندانه باتوجه به نوع فعالیت و بهینه شده برای استفاده در نمایشگرهای لمسی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود.

AVG AntiVirus Free
باتوجه به آمارهای سایت cnet، جایگاه دومین نرم‌افزار ضد ویروس رایگان از نظر تعداد دانلود توسط کاربران، به AVG AntiVirus Free اختصاص یافته است.

این نرم‌افزار در نسخه جدید خود با یک به‌روزرسانی در ظاهر گرافیکی به ویندوز ۸ شباهت پیدا کرده است و از رایانه شما در برابر انواع ویروس‌ ها، ایمیل‌های مشکوک، حملات تحت وب و ابزارهای سرقت اطلاعات شخصی محافظت می‌کند.

دیوار ‌آتش، ضد هرزنامه و عملگرهای بهینه‌سازی بازدهی، در نسخه رایگان این نرم‌افزار غیرفعال شده است.

+Ad-Aware Free Antivirus
این نرم‌افزار که بسیاری از کاربران طی سال‌های اخیر با ابزار ضدجاسوس آن آشنایی دارند، بتازگی نسخه‌ای از ضد ویروس خود را نیز منتشر کرده است.
ضد ویروس رایگان Ad-Aware امکانات مناسبی برای حفاظت رایانه شما در برابر بدافزارهای مختلف دارد و دانلود و نصب آن نیز بسیار ساده است.
از معایب این نرم‌افزار می‌توان به مواردی همچون ظاهر گرافیکی نه‌چندان مناسب و کاربرپسند و اشغال شدن بسیاری از فضاهای محیط کاربری توسط ابزارهای غیرفعال در نسخه رایگان اشاره کرد.
از مزایای این نرم‌افزار نیز پشتیبانی از قابلیت «حالت بازی» است که با فعال‌سازی آن، تمام پیام‌های هشدار نرم‌افزار قطع شده و هیچ‌گونه مزاحمتی هنگام اجرای بازی‌ها در حالت تمام صفحه برای شما به‌وجود نمی‌آید.

Avira Free Antivirus

آویرا با قدرت تشخیص فوق‌العاده‌ خود میان کاربران شناخته شده است و این قابلیت را دارد که هرگونه حرکت مخفیانه در سیستم‌عامل را ردیابی و برچسب‌گذاری کند.

شما پس از نصب این نرم‌افزار مشاهده می‌کنید که بسیاری از ابزارهای آن بجز قابلیت حفاظت بی‌وقفه، به رنگ خاکستری درآمده و در نسخه رایگان غیرفعال شده‌ است، اما با این حال می‌توانید اطمینان داشته باشید که آویرا به بهترین نحو قادر به برقراری امنیت در رایانه شماست و چنانچه مواردی همچون نصب نوار ابزار ASK.com ، تغییر موتور جستجوی پیش‌ فرض مرورگر به ASK.com و نمایش پنجره‌های مزاحم برای اعلام هشدار برای به‌روزرسانی به نسخه حرفه‌ای در این نرم‌افزار وجود نداشت، می‌توانست رتبه اول را میان ضد‌ویروس‌های رایـگان به خود اختصاص دهد.

ZoneAlarm
Free Antivirus + Firewall

زون‌آلارم با نرم‌افزار دیوار آتش خود برای بسیاری از کاربران قدیمی شناخته شده و در میان این کاربران از محبوبیت‌ خاصی نیز برخوردار است.
حالا همین نرم‌افزار با بهره‌مندی از موتور ضد ویروس یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ویروس‌ یاب در دنیا یعنی کسپراسکی، این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا به‌طور کاملا رایگان دیوار آتش قدرتمند زون‌آلارم را همراه با ویروس‌ یاب رایگان آن، به‌صورت یکجا مورد استفاده قرار دهند.

ممانعت از آلودگی به انواع بدافزارها با کمک موتور قدرتمند کسپراسکی و حفاظت همه‌جانبه از اطلاعات رایانه شما در برابر هکرها با استفاده از دیوارآتش بی‌نظیر زون‌آلارم ازجمله ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این نرم‌افزار به‌شمار می‌رود.

نرم‌افزار فوق از «حالت بازی» پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با رمزگذاری روی این برنامه مانع دسترسی افراد غیرمجاز به آن شده و هرگونه تغییر در تنظیمات آن را ممنوع کنید.

تفاوت نسخه رایگان این نرم‌افزار با کامل‌ترین نسخه آن یعنی Extreme Security که قیمت آن ۸۹٫۹۵ دلار است، در برخوردار نبودن از قابلیت پشتیبانی تلفنی، ابزار کنترل توسط والدین، ابزار بهینه‌سازی سیستم و به‌روزرسانی‌های ۲۴ ساعت یکبار به‌جای به‌روزرسانی هر ساعت یکبار است که برای کاربران خانگی چندان اهمیتی ندارد و می‌تواند بهترین انتخاب برای این دسته از کاربران به‌شمار برود.

Panda Cloud Antivirus

اگر به‌دنبال تغییر در شیوه ویروس‌ یابی روی رایانه خود هستید، پاندا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پاندا اولین شرکتی بود که نسخه ابری ضد ویروس خود را منتشر کرد و این ابزار را به‌طور رایگان در اختیار کاربران سراسر دنیا قرار داد.

در این نسخه برخلاف ویروس‌ یاب‌های قدیمی که از بانک اطلاعاتی ذخیره شده روی هارد‌دیسک کاربر، برای شناسایی ویروس‌ ها استفاده می‌کردند، از فناوری ابر برای شناسایی فایل‌های مخرب و بدافزارها کمک گرفته می‌شود و شما می‌توانید به‌طور کاملا رایگان از امکاناتی همچون حفاظت بی‌وقفه در برابر ویروس‌ ها و جاسوس‌افزارها، تشخیص بدافزارها باتوجه به فعالیت آنها و بررسی و فیلتر صفحات وب بهره‌مند شوید.

باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته روی این نرم‌افزار و مقایسه قدرت شناسایی آن در مواجهه با انواع ویروس‌ها و بدافزارها، می‌توان این برنامه را جایگزین نرم‌افزارهای ویروس‌یاب فعلی کرد و بهترین رتبه را در میزان کاربرد به آن اختصاص داد.

FortiClient

شرکت Fortinet و نرم‌افزار FortiGate برای بسیاری از مدیران شبکه‌های بزرگ، شناخته شده است و نیاز به توضیح ندارد.

این شرکت یکی از رهبران تامین تجهیزات و نرم‌افزارهای امنیتی شبکه به‌شمار می‌رود که معروف‌ ترین و کامل‌ترین نرم‌افزار آن برای تامین امنیت همه جانبه کاربران و سرورهاFortiGate نام دارد.

این مجموعه بتازگی نرم‌افزار امنیتی مستقلی را به‌طور رایگان برای تمام کاربران سیستم‌عامل ویندوز طراحی کرده است که FortiClient نام دارد.

نرم‌افزار فوق قابلیت ادغام و رجیستر با مجموعه FortiGate را دارد و علاوه بر این از قابلیت اجرا به‌طور مستقل نیز پشتیبانی می‌کند.

ضد ویروس، فیلتر صفحات وب، دیوار آتش، بهینه‌سازی وب، بررسی نقاط ضعف و حفـره‌های امنیتی و بسیاری از امکانات دیگر از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار به‌شمار می‌رود.

نرم‌افزارFortiClient امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و توانسته است در آزمایش‌های VB100، امتیاز ۱۰ را از مجموع ۱۱ امتیاز کسب کند!

Comodo Antivirus

اگر می‌خواهید بدون هیچ مشکل قانونی در سراسر دنیا یک نرم‌افزار ضد ویروس را به‌طور رایگان برای مصارف شخصی، آموزشی و تجاری مورد استفاده قرار دهید، Comodo Antivirus را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این نرم‌افزار از دو بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول یعنی antivirus قابلیت اسکن هارد‌دیسک، ارسال فایل‌های مشکوک بهvh Comodo برای بررسی دستی، محافظت بی‌وقفه و اسکن زمان‌بندی شده در اختیار شما قرار می‌دهد و بخش دیگر آن یعنی+ Defense برای حفاظت از رایانه شما در برابر فایل‌های ناشناخته طراحی شده است.

شما به کمک این بخش می‌توانید از امکاناتی همچون sandbox، اسکن ابری و بررسی فعالیت‌های مخرب بهره‌مند شوید. همچنین قابلیت‌های دیگری اعم از «حالت بازی» و حفاظت از تغییرات ناخواسته در تنظیمات نرم‌افزار توسط رمزعبور نیز توسط این نرم‌افزار پشتیبانی می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید هنگام نصب این نرم‌افزار، تغییرات متعددی روی بخش‌ های مختلف سیستم‌ عامل و مرورگر شما اعمال می‌شود و نرم‌افزارهای جانبی مختلفی نیز همراه این نرم‌افزار روی رایانه شما نصب می‌شود.

به‌عنوان مثال تغییر دی‌ان‌اس سرورها به آدرس‌های COMODO SecureDNS، اجازه ارسال فایل‌های ناشناخته به Comodo، تغییر صفحه خانگی و موتور جستجوی پیش‌فرض اینترنت اکسپلورر ـ فایرفاکس و کروم به یاهو برخی از این تغییرات به‌شمار می‌رود که برای جلوگیری از آنها ‌باید هنگام نصب نرم‌افزار در بخش‌ های مورد نظر علامت‌های چک‌مارک مربوط به هر گزینه را غیرفعال کنید.

حجم فایل نصب این نرم‌افزار حدود صد مگابایت است و پس از نصب نیز در اولین به‌روزرسانی حـدود صد مگابایت دیگر ‌باید دانلود شود.

Bitdefender Antivirus Free

نرم‌افزار Bitdefender جزو برترین ویروس‌ یاب‌ها به‌شمار می‌رود و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت و بدون نگرانی از آلودگی به بدافزارها به گشت‌وگذار در دنیای وب پرداخته و با خیال راحت از رایانه خود استفاده کنید.

این نرم‌افزار همیشه نسخه‌ای از ویروس‌یاب خود را به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار داده است، اما این نسخه رایگان از موتور ویرایش ۲۰۰۹ آن استفاده می‌کرد و با استفاده از تکنیک‌های ویروس‌یابی قدیمی به تشخیص و مقابله با ویروس‌ ها می‌پرداخت.

بتازگی Bitdefender نسخه جدیدی از نرم‌افزار رایگان خود را منتشر کرده است که هسته مرکزی آن نیز به‌روز شده و از موتور ویروس‌یابی استفاده می‌شود که روی نسخه‌های دیگر این نرم‌افزار قرار گرفته است.

این نسخه قابلیت تشخیص و مقابله مطابق با فناوری‌های جدید را دارد و در ویندوز ۸ نیز بخوبی قابل استفاده است.

اسکن بی‌وقفه و اسکن خودکار در فواصل زمانی مشخص از مشخصات این نرم‌افزار است. همچنین این نرم‌افزار از قابلیت تشخیص هوشمند «حالت بازی» برخوردار است و نرم‌افزار را قادر می‌‌کند به محض اجرای یک بازی در حالت تمام صفحه، به‌طور خودکار حالت بازی را فعال کرده و از نمایش پیام‌های هشدار توسط نرم‌افزار ممانعت کند.

این نرم‌افزار رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و تنها گزینه‌های قابل مشاهده در آن، فعال یا غیرفعال‌کردن اسکن بی‌وقفه و اسکن خودکار است.

چنانچه بخواهید فایل‌ها یا درایوهای خود را با این نرم‌افزار اسکن کنید، ‌باید پس از انتخاب فایل یا درایو مورد نظر از ویندوز اکسپلورر روی آن کلیک راست کرده و گزینه
Scan with Bitdefender را انتخاب کنید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *