اگر خاطرتان باشد و سنتان قد بدهد، قبلا موبایل فقط برای برقراری تماس بود؛ چهار تا دکمه و یک میکروفون داشت و یک گوشی.همین. اما اکنون بسیاری از نیازهای زندگی ما را در خود جمع کرده است.اسمارت‌فون‌ها اکنون همه چیز هستند به غیر از تلفن همراه! به گزارش ایران نت؛ در میان همه تغییرات و پوست اندازی ها،

باید به بزرگ شدن صفحه‌های نمایش آنها اشاره کرد. گوشی‌هایی که نمایشگرهای بزرگ دارند را معمولا «فبلت» می‌نامند؛ یعنی محصولی بین تبلت و موبایل که نمایشگرهای بزرگ‌تر از 6 اینچ دارند.در میان این گوشی‌های هیبرید باید به گلکسی مگا 6.3 سامسونگ و هواوی Ascend Mate اشاره کرد. ما در این مطلب این دو فبلت را با هم مقایسه کرده‌ایم تا متوجه شویم کدام یک بر دیگری برتری دارد. البته، باید اشاره کنیم هر دو این دستگاه‌ها جزو گوشی‌های متوسط با امکانات معمولی هستند و قدرت شاخ و شانه کشیدن برای فبلت‌های 5 اینچ 1080p و با امکانات عالی را ندارند.گلکسی مگا 6.3 سامسونگ و Ascend Mate صفحه نمایش‌های بزرگ و امکانات متوسطی دارند. امکاناتی همچون LTE و ظرفیت بالای باتری دو نکته قابل توجه و متمایز کننده آنها هستند. البته، این فبلت‌ها امکانات جالب دیگری نیز دارند. با توجه به عادت‌های کاربر، فناوری NFC یا مثلا رادیو FM مهم هستند و از نظرش یک گوشی همراه باید این امکانات را در خود داشته باشد.فبلت‌ها محصولاتی نیستند که همه کاربران تمایل به خرید آنها داشته باشند زیرا نمایشگرهای بزرگ آنها باعث می‌شود حملشان در جیب یا کیف کمی دشوار به نظر برسد. اما هر دو فبلت Ascend Mate و گلکسی مگا 6.3 طوری طراحی شده اند که به راحتی در جیب جا می‌شوند. البته شاید بتوان آنها را تبلت 7 اینچی نیز به شمار آورد.
مقایسه سخت‌افزار
هر دو فبلت Ascend Mate هواوی و گلکسی مگا 6.3 سامسونگ، فبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از 6 اینچ هستند. هر دو کاملا بزرگ هستند  البته Mega 6.3 بزرگ‌تر است و همان طور که از نامش پیدا است این محصول صفحه نمایش 6.3 اینچ دارد. اما صفحه نمایش Mate، 6.1 اینچ است.صفحه نمایش Ascend Note هواوی 73 درصد نسبت سطح دارد اما سامسونگ کمی بهتر از آن است – Mate فقط 4 میلی‌متر کوچک‌تر از Mega 6.3 است و هر دو عرض برابری دارند. البته نباید 0.2 اینچ بزرگی نمایشگر را فراموش کنید که باعث می‌شود تا صفحه نمایش 6 درصد فضای بیشتری داشته باشد. دلیل آن نیز این است که سامسونگ کلیدهای فیزیکی همیشگی گوشی‌هایش را زیر نمایشگر کار گذاشته در حالی که هواوی آنها را روی نمایشگر جاسازی کرده است. این ترفند هواوی باعث شده است تا نمایشگر فضای بی استفاده کمتری داشته باشد. بعلاوه، این شرکت چینی قابلیتی برای این محصول خود در نظر گرفته است که به واسطه آن کاربر می‌تواند کلیدهای روی نمایشگر را مخفی کند. البته خیلی خوب کار نمی‌کند.وزن هر دو دستگاه تقریبا یکسان است و زیر 200 گرم وزن دارند. البته گلکسی مگا 6.3 سامسونگ 1.9 میلی‌متر باریک‌تر است. با اینکه زیباتر دیده می‌شود اما باتری کوچک‌تری (3200 میلی آمپر ساعت در مقابل 4050 میلی آمپر ساعت) دارد. البته بی انصافی است که به قابلیت جابه‌جایی آن اشاره نکنیم.علاوه بر قابل جابه‌جا بودن باتری، گلکسی مگا 6.3 سامسونگ شیارهای میکرو اس‌دی و میکرو سیم نیز زیر قاب پشت خو دارد. Ascend Mate دسترسی راحت‌تری برای این امکانات در نظر گرفته است؛ هر دو این شیارهای در کنار دستگاه کار گذاشته شده‌اند و زیر درهای پلاستیکی مخفی هستند.در مورد طراحی این محصولات باید بگوییم، Mega 6.3 مشابه دیگر اعضای خانواده گلکسی طراحی شده است که دیگر واقعا تکراری و خسته کننده است. سامسونگ از این طرح برای همه محصولات 3 تا 8 اینچ خود استفاده می‌کند. پلاستیک براق جنس بدنه این دستگاه را تشکیل داده است.اما در عوض، Ascend Mate هواوی زیباتر ظاهر شده و همچون سامسونگ در طراحی‌اش غلو نکرده است. پرداخت نهایی این محصول مات و درست برعکس مگا 6.3 است. وقتی این دو فبلت را در کنار هم قرار می‌دهیم، 1.9 میلی‌متر ضخامت بیشتر هواوی کاملا احساس می‌شود. البته همین ایراد این خوبی را دارد که گوشی بهتر در دست می‌نشیند.بقیه مسایل طراحی این دو محصول مشابه هم هستند. کلیدهای قفل، پاور و تنظیم صدا در سمت راست، سوکت 3.5 میلی‌متری صدا در بالا، پورت میکرو یواس‌بی در پایین و کنار میکروفون قرار دارند. پورت میکرو یواس‌بی گلکسی مگا 6.3 سامسونگ از MHL نیز پشتیبانی می‌کند.
صفحه نمایش
وقتی می‌گوییم صفحه نمایش این محصولات بالای 6 اینچ اندازه دارند، رزولوشن 720p دیگر قانع کننده و از نظر کاربران به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای همین مسایل است که این دو فبلت جزو گوشی‌های متوسط بازار دسته بندی می‌شوند.گوشی Mate تراکم تصور 241 پیکسل در هر اینچ و مگا 6.3، تراکم تصویر 233 پیکسل در هر اینچ ( نمایشگر آن 0.2 اینچ بزرگ‌تر است) دارند. گرافیک تصویر هر دو خوب است و تصاویر ریز هم واضح دیده می‌شوند. البته هر چه باشد کیفیت صفحه نمایش‌های 1080p را ندارند.برخلاف صفحه نمایش بزرگ‌تر، رابط کاربری این فبلت‌ها بزرگ‌تر نشده است. رابط کاربری هر دو دستگاه برای نمایشگر 4.5 اینچ با کیفیت 720p مناسب است. با اینکه نمایشگر آنها بزرگ است اما همچنان 5 کلید میان‌بر پایین صفحه وجود دارد و بقیه اپلیکیشن‌ها زیر منو هستند.خلوص رنگ هر دو دستگاه خوب است اما Ascend Mate هواوی منوی کشویی برای تنظیم دمای رنگ نمایشگر نیز دارد و می‌توانید از سرد تا گرم، گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید. گلکسی اس 4 سامسونگ نیز قابلیت تنظیم رنگ دارد اما سامسونگ آن را در گلکسی مگا 6.3 کار نگذاشته است.از نظر زاویه دید، گلکسی مگا 6.3 سامسونگ بسیار بهتر از Mate است و کنتراست خوبی هم دارد. فبلت Mate در کناره‌های تصویر همه چیز را کج و معوج نشان می‌دهد. گوشی تبلت مانند هواوی شفافیت تصویر خوبی دارد. عمق رنگ سیاه در آن زیاد نیست اما بسیار بهتر از اکسپریا Z سونی است و کنتراست بهتری نیز دارد. اما صفحه نمایش گلکسی مگا 6.3 سامسونگ خیلی روشن و شفاف نیست و به هیچ عنوان به پای نمایشگر Super AMOLED گلکسی اس 4 نمی‌رسد. کنتراست تصویر این گوشی بسیار خوب است و می‌توان آن را با آی‌فون مقایسه کرد.شیشه صفحه نمایش گوشی هواوی منعکس کننده نور است و با اینکه روشن‌تر از مگا 6.3 است اما نمی‌تواند روی دست فبلت سامسونگ بلند شود. واکنش پذیری صفحه نمایش هر دو فبلت بسیار زیاد است به طوری که حتی با دستکش نیز می‌توان از آنها استفاده کرد. گلکسی مگا 6.3 سامسونگ یک قدم جلوتر ایستاده است و حتی می‌تواند اشاره دست از بالای نمایشگر را نیز تشخیص دهد و کارهای کاربر را اجرا کند. Ascent Mate هواوی به شیشه ضدخش گوریلا مجهز است.
برنده: از نظر شفافیت، نور زیاد صفحه و ضد خش بودن، فبلت Ascent Mate هواوی در صدر قرار دارد. زاویه دید و عمق رنگ مشکی گوشی می‌توانست بهتر باشد اما به طور کلی نمایشگر خوبی دارد.گلکسی مگا 6.3 سامسونگ، صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد. اما می‌توانست کنتراست، زاویه دید، خوانایی تصویر زیر نور خورشید بهتری داشته باشد. فقط بزرگ‌تر بودن در اینجا امتیاز محسوب نمی‌شود.
عمر باتری
هر چه دستگاه بزرگ‌تر باشد باید باتری بزرگ‌تر هم داشته باشد. میان این دو فبلت، باتری Ascend Mate بزرگ‌تر است. این فبلت، باتری 4050 میلی آمپر ساعت دارد در حالیکه باتری گلکسی مگا 6.3 سامسونگ فقط 3200 میلی آمپر ساعتی است. هر دو این محصولات صفحه نمایش‌های بزرگ دارند و به همین دلیل انرژی بسیاری مصرف می‌کنند. البته 0.2 اینچ بزرگ‌تر بودن نمایشگر سامسونگ توفیر چندانی در باتری ندارد اما پردازنده آن در مصرف باتری نقش مهمی دارد.پردازنده گلکسی مگا 6.3 تراشه اسنپ‌دراگون 400 دارد که مصرف باتری کمی دارد. پردازنده Ascend Mate هواوی نیز از نوع HiSilicon K3V2 است. برای مقایسه ابتدا سراغ مکالمه 3G رفته‌ایم که مزیت‌های Ascend Mate را به ما نشان داد. البته گلکسی مگا 6.3 سامسونگ نیز حدود 20 ساعت مکالمه را پشتیبانی می‌کند. اگر به طور کلی بخواهیم این دو فبلت را مقایسه کنیم، هر دو عمر باتری مشابه دارند.عمر باتری هنگام مرور وب با این دو فبلت نیز شبیه هم است. Mega 6.3 و Mate با زمان 8 ساعت و 17 دقیقه در ردیف ده گوشی برتر قرار دارند. Ascend Mate هواوی حدود 25 درصد عمر باتری بیشتر و نمایشگر کوچک‌تر دارد. صفحه نمایش آن نور بیشتری دارد و  پردازنده Cortex-A9 آن مصرف باتری بیشتری از پردازنده‌های Krait دارد.در تست عمر باتری در زمینه پخش ویدئو،  Ascend Mate هواوی 50 درصد بهتر از مگا 6.3 سامسونگ ظاهر شده است. با اینکه صفحه نمایش این دستگاه بیشتر است اما هنگام پخش ویدئو خیلی باتری مصرف نمی‌کند. عمر باتری Ascend Mate هواوی حدود 81 ساعت و گلکسی مگا 6.3 حدود 60 ساعت شارژدهی دارند.
برنده: Ascend Mate هواوی از نظر مکالمه تلفنی بیشتر، پخش ویدئو و مرور وب بسیار بهتر از فبلت سامسونگ ظاهر شده است.گلکسی مگا 6.3 سامسونگ نیز نتیجه بدی نداشت اما نسبت به اینکه دستگاه بزرگی است بد نبود باتری بزرگ‌تری می‌داشت.
قیمت
فبلت گلکسی مگا 6.3 سامسونگ در حال حاضر حدود یک میلیون و 500 و Ascend Mate هواوی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *