پردازنده نسل دوازدهمی Core i9-12900K Alder Lake شرکت اینتل توسط یک فروشنده ناشناس چینی به‌صورت عمده و با قیمتی بالغ بر ۱۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد.
براساس گزارش YuuKi_AnS، بلاگر صنعت سخت‌افزار که پیش از این هم تصاویری از پردازنده Sapphire Rapids را فاش کرده بود، برخی فروشگاه‌های چینی نمونه اولیه (QS) پردازنده Intel Core i9-12900K Alder Lake را در بازه قیمتی ۱۰۶۵ تا ۱۱۵۷ دلار به فروش می‌رسانند. درحالی که اینتل هنوز تاریخ دقیقی را برای عرضه پردازنده‌های سری Alder Lake مشخص نکرده است، انتظار می‌رود تا اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ شاهد عرضه نسل دوازدهم پردازنده‌های این شرکت باشیم. حالا با توزیع این CPU در بازار چین، می‌توان اواخر سال ۲۰۲۱ را زمان محتمل‌تری برای این منظور متصور شد.

پردازنده Core i9-12900K، درواقع پرچم‌دار سری Alder Lake محسوب می‌شود که از ۱۶ هسته پردازشی متشکل از هشت هسته قدرتمند Golden Cove و هشت هسته بهینه و کم مصرف Gracemont برخوردار است. این تراشه از ۳۰ مگابایت حافظه کش L3 بهره‌مند شده و از آنجایی که از پسوند K در انتهای نام آن استفاده شده، ضریب کلاک یا Multiplier آن قفل گشایی شده و به بیان دیگر، قابل اورکلاک کردن است. البته طراحی دوگانه‌ی تراشه‌های Alder Lake و عملکرد متفاوت هسته‌های Golden Cove و Gracemont فرایند اورکلاکینگ را پیچیده‌تر از گذشته خواهد کرد.
هدف از طراحی متفاوت پیکربندی پردازنده‌های آلدر لیک، بهینه‌سازی مصرف انرژی در مصارفت مختلف است. توان مصرفی Core i9-12900K در دو وضعیت PL1 و PL2 به ترتیب ۱۲۵ و ۲۲۸ وات گزارش شده که نشان می‌دهد رده بندی PL1 این CPU با مدل فعلی Core i9-11900K از نسل Rocket Lake برابری می‌کند، اما برق مصرفی آن در حالت PL2 حدود ۸.۸ درصد کاهش یافته است. در اطلاعاتی که قبلاً از مشخصات پردازنده‌های Alder Lake فاش شده بود، به ۲۰ درصد ارتقاء عملکرد هسته‌های Golden Cove در فرایند تک رشته اشاره می‌شود که البته در این اسلاید پاورپوینت دقیقاً مشخص نشده بود که این CPU با کدامیک از تراشه‌هایی که قبلاً توسط اینتل مورد استفاده قرار گرفته مقایسه شده بود.

فرکانس بوست کلاک نمونه‌ی مهندسی یا اولیه‌ی پردازنده Core i9-12900K به ۵.۳ گیگاهرتز (۵ گیگاهرتز روی همه‌ی هسته‌های Golden Cove) می‌رسد. درمورد هشته‌های بهینه‌ی Gracemont نیز به رقم ۳.۹ گیگاهرتز اشاره شده که مجدداً به‌معنی ۳.۷ گیگاهرتز روی تمامی هسته‌های کوچک آن خواهد بود. می‌توان انتظار داشت که نمونه QS یا کنترل کیفی این پردازنده که هم‌اکنون در چین قابل دسترس است، سرعت کلاک بالاتری داشته باشد.

ظاهراً فروشنده‌ی ناشناس این نسخه از پردازنده‌های Alder Lake، تنها حاضر به فروش عمده‌ی این تراشه‌ها و در تعداد حداقل ۱۰۰ واحد بوده و طبیعتاً هیچ یک از آن‌ها هنوز به‌دست رسانه‌های مربوطه نرسیده است. ضمن اینکه YuuKi_AnS می‌گوید این فروشنده قصد فروش مادربردهای Alder Lake را ندارد و از آنجایی که CPUهای نسل دوازدهمی اینتل از سوکت LGA1700 استفاده می‌کنند، عملاً نمی‌توان آن را روی هیچ یک از مادربردهای موجود نصب کرد.

باوجود اینکه با خرید پردازنده‌ی Core i9-12900K، درواقع یک محصول پرمیوم عرضه نشده را دریافت می‌کنید، قیمت ۱۰۰۰ دلاری آن بسیار زیاد و غیرقابل قبول به نظر می‌رسد. ضمن اینکه هیچ کس حاضر نیست ۱۰۰۰ دلار را برای پردازنده‌ای بپردازند که اصلاً مادربرد مناسب آن در بازار وجود ندارد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *